Grabben i kuvösen bredvid

Helgesson, Jonas

| 2007

Fyrtio minuter. Så länge var Jonas Helgessons hjärna utan syre. Till slut började hans liv igen - ett liv som CP-skadad. Men Jonas beslutade sig tidigt för att inte bli en av Hjälpmedelscentralens stammisar. Han ville ju spela golf och ta körkort, och i all hemlighet drömde han om att göra det omöjliga: att tala inför publik. Grabben i kuvösen bredvid är en bok om att vinna mot sina svårigheter och se utmaningen och möjligheterna i varenda orealistisk dröm. En uppmärksammad och inspirerande biografi - nu som pocket. Hösten 2014 hade Jonas en av huvudrollerna i musikaluppsättningen av Livet är en schlager!

Therese

2021-04-17

Humoristiskt, välskrivet och tänkvärt. Den här boken tål att läsas både en och två gånger. Dessutom belyser och spränger den en del fördomar, samtidigt som den är full av livsglädje utan att förminska sådant som varit jobbigt.

Louise Olsson

2014-02-26

En otrolig människa och en fin bok! Bör läsas av alla!

Sara Wall

2012-09-14

Det här är så svidande bra. Med det menar jag kanske inte att det är den bästa bok jag läst, men den sätter en bock för den människosyn jag så ideligt intalat mig själv stämmer. Jag tror ju på människan, och Jonas berättelse ger klartecken för denna övertygelse. Jag kan kanske inte rädda världen, men jag kan bannemig försöka göra mitt yttersta för att vara den bästa "Jonas" jag möjligen kan bli. Alla har vi handikapp, och många av oss kämpar som dårar för att vinna över dessa och nå dit vi vill. Många stolta tummar upp för människor med självdistans och öppet sinne för det som inte ser ut och ter sig som allt och alla andra. För de som vägrar vara "CP-lata".

Moa Johansson

2012-06-07

Härligt att läsa om hur han övervinner hinder som alla andra runt omkring honom trodde skulle vara "omöjliga", bara för att han har en CP-skada. Jag tycker om att han skriver på ett så komiskt sätt och att man själv känner att man kan klara av saker andra tror är "omöjliga" för en.

Lisa Johansson

2011-08-22

Jonas Helgesson föreläste på vår skola en dag och jag blev så himla imponerad av honom. Jag beställde boken med en gång när jag kom hem och streckläste den. En bok fylld av hopp, glädje och humor. Läs!

Sofies bokblogg

2010-08-14

När Jonas föddes hade han navelsträngen fyra varv runt halsen. Hans mamma tappade 2,5 liter blod, och båda höll på att dö. Men Jonas kom ut, lades i kuvös, men andades inte. 40 minuter tog det innan han tog sitt första andetag. Det medfödde att han fick en CP-skada, och läkarna sa till hans föräldrar att han nog aldrig skulle lära sig tala, och allra minst köra bil. Idag föreläser Jonas, både stand-up och om andra ämnen, och självklart kör han bil!

På grund av CP-skadan har Jonas spasmer i vänstersida främst, även högersida, som gör att vänster arm och ben inte vill riktigt som han. När han skulle lära sig att sätta på sig strumporna tog det från början 10 minuter, idag är det nere på 52 sekunder. Jonas bestämde sig tidigt för att inte bli en stammis hos Hjälpmedelscentralen och sade snabbt upp både rullstol och assistent för att kasta sig på nya utmaningar om hör till ett liv utan handikapp. Han lärde sig tala (någorlunda bra), cykla, köra moppe, bil, läste på universitetet, spela fler instrument med mera med mera. Om någon säger att ”det är omöjligt för dig, Jonas”, då tänker han genast att han bara måste göra det. Och det gör han, och lyckas oftast.
Hans nästa mål är att bestiga Kebnekaise…

Egentligen är det ganska svårt att beskriva boken. Jag säger bara: läs den! Det finns så mycket hopp i Jonas, trots att man kan tycka att han inte klarar av allt. Men han tar sig an större och större utmaningar, och lever mer än vad vissa människor utan handikapp gör. Jonas skriver sin bok på ett underhållande sätt, och särskilt kapitlett "När livet suger" gör boken riktigt bra! Jag har varit på två föreläsningar och ett stand-up-uppträde med Jonas Helgesson, och får du chansen att höra honom måste du bara göra det! Han är CP-bra (som han själv skulle ha uttryckt det!)

2010-07-12

En mycket intressant, gripande, och rolig biografi av och om Jonas Helgesson som har en CP-skada.

harriet karlsson

2009-11-03

Bra, tänkvärd

Lillemor Carlsson

2009-08-27

Tror du att ordet "omöjligt" fungerar? Läs då den här boken! Den här boken visar att allt är möjligt bara man vill.... Jag läste o skrattade mig igenom boken!!!!!