Grabben i graven bredvid

Mazetti, Katarina

| 1998

Nu har Katarina Mazettis oemotståndliga roman om en konstigt nog omöjlig kärlek mellan två vuxna obundna människor sålt i över 400 000 exemplar, och det bara i Sverige! Den belönades med det nyinstiftade specialpriset Årets Snöboll vid Guldpocketgalan i mars 2003. Kjell Sundsvalls film, som bygger på romanen, gick för fulla hus på biograferna.

Kerstin

2019-01-06

Fin underhållning. Lite klichéartad. Men ändå trevlig

2017-05-06

Underbar berättelse som är både hysteriskt rolig och oerhört sorglig på samma gång. Fastnade direkt för de båda och sträckläste boken. Lite kluven till slutet som är snyggt men där det kliar lite i "jag-vill-veta-"delen av mig.

Hanna Johansson

2017-03-09

Bra balans mellan underhållande och sorglig. Trevlig bok!

Tommy -

2016-08-05

Ganska förutsägbar, med en liten tvist på slutet. Finurligt skriven emellanåt.

2015-07-28

Boken börjar ju så bra! Underhållande och engagerande med helt underbara uppläsare till. Jag skrattade högt ett flertal gånger, och tänkte bara_Vilken härlig bok! Men så händer något efter ungefär halva boken. Den tar en helt ny riktning och blir plötsligt deprimerande och tråkig! Det var längesedan som jag blev så förvånad och besviken över en bok som var så underhållande i början som den faktiskt var! Slutbetyget blir därför endast en 3:a från mig! Rekommenderar varmt början, men lyssnar ni på ljudboken, så kan ni stänga av efter drygt 3 timmar!

Nike Bengtzelius

2014-04-22

JÄTTEBRA som ljudbok, skrattade ihjäl oss i bilen ;)

Mary Göransson

2014-02-28

En rolig fortsättning på "Grabben i graven bredvid"

Carina Fjällman

2013-08-27

Måste bara gillas!

Louise Ö

2013-07-03

Bra, men åter igen- varför blev det en sådan succé?

Fredrik Palmqvist

2013-05-19

Den va rörig i början men sen när man har kommit in i den så förstod man den lite bättre

Fredrik Palmqvist

2013-05-18

Den va rörig i början men sen när man kom in i den så förstod man lite av den och så här tyckte jag om den

Roligt, underhållande och väl beskrivet om olikheterna mellan två världar, staden-landet, intellektuella-arbetare. Boken är mycket bättre än filmen.

Eva Jämting Lundh

2012-07-04

Rolig!

Ulrica Sandell

2011-04-08

Underbar!

Malin Näslund

2010-10-25

En charmig, komisk kärlekshistoria om än lite för typecastad. Bonden lite för mycket fumlig mammasgosse och biblotikarein kanske lite för präktig. Men en charmig historia med ett lättläst språk gör den ändå läsvärd.

Charlotta CG

2010-10-21

Nja, alltså jag fattar bara inte vad det är som är så konstigt med att en bibliotekarie möter en lantbrukare??? Det är fördomsfullt som bara attan för jag vet flera i den sistnämnda kategorin som både läser böcker och är dykinstruktörer vid sidan av mjölkningen...Inte var handlingen så speciell heller utan de åker där fram och tillbaka mellan gård och bibliotek. Ja, och...? Superbesviken på det som höjts till skyarna av så många och den extra stjärnan beror enbart på att Mazetti har ett språk som fungerar.

2010-07-31

Bra! Underhållande.

2010-07-23

Så himla bra.

kristina johansson

2010-05-13

Vilken härlig bok....fortsättningen till Grabben brevid är given och den underbara humor som boken speglar gör att den är en favorit!

Nej, den hä var ung. Mindre av den galghumor som kännetecknade "Grabben..." och svajar i vad den vill vara för slags bok, tycker jag.

M W

2009-12-01

Maria Lindgren

2009-11-13

Jag gillade boken och filmen. Härlig story om kärlek som plötsligt slår till, trot allt...

Maria Sohlman

2009-10-12

En modern, svensk komisk klassiker.

Ulrica Wilén

2009-09-23

En lättläst bok med många humoristiska glimtar.

Joachim Lindberg

2009-09-01

Nä det här var inget vidare. Undermåligt språk och platta personbeskrivningar, billiga skämt utan finess.

Gunvi Lundqvist

2009-08-24

Visst är den läsvärd, på många sätt och kärleken är som vanligt inte förutsägbar. Detta udda par tar sig ännu bättre i filmen än vad de gjorde i boken. Underligt nog brukar det ju vara tvärtemot.
stark fyra.

Lillemor Carlsson

2009-08-24

Det här är en bok att återkomma till, jag bara älskar den!!!!!!!

Karin R-g

2009-07-16

Härligt dråplig roman i bästa Mazetti-stil. Klara kulturkrockar som skildras med mycket humor.

Ann-Sofie Jakobsson

2009-07-13

Denna bara måste läsas..den är jättebra!

Maria Klamas

2009-05-26

En gullig bok om hur känslor spelar oss ett spratt, det vi vill ha och vill verka vara kan skita sig när känslor kommer med i spelet... inte lätt att få ihop alltid - men tänk... att bli kallad lilla räkan, gudars så gulligt... då hade jag också blivit kär...

Ted Doe

2009-04-26

En lättsam och helt ok bok ändå.