Grå själar

Claudel, Philippe

| 2006

Utsedd till Bästa till svenska översatta kriminalroman 2006 - Martin Beck Award - av Svenska Deckarakademin Under en kall vinter år 1917 utspelas ett gåtfullt kriminaldrama i en fransk småstad, bara någon mil från fronten i det pågående skyttegravskriget. Kanonmullret ackompanjerar det dagliga livet i den lillastaden, och medan polismannen - som också är romanens berättare - försöker finna en mördare dör hans landsmän i tusental i skyttegravarna en bit bort. Vem bryr sig om mordet på en tioårig flicka närtusentals landsmän dör vid fronten? Grå själar är en mörk, vacker och gripande berättelse om brott och skuld och moral som är både grovkornig och poetisk på samma gång. Med Grå själar har Philippe Claudel fått ett stort genombrott hos både publik och kritiker. Romanen har fått 2003 års Prix Renaudot och av bokhandlarna och tidskriftenLire blivit framröstad som årets...

Petra Hansson

2011-07-25

Sorligt och vackert. Människors sämsta sidor skildras på ett så lågmält sätt att det blir brutalt.

Linda Åslund

2011-01-31

Efter en något trög, men nödvändig start är det nog ändå berättarstilen som fängslar mig, en långsam väg där berättaren allt mer träder fram som person. Det är snyggt gjort, men, precis som tidigare kommentator skriver, en pessimistisk bok och en känsla av att allt för mycket slösas bort.

Samuel Karlsson

2009-09-03

Allt för pessimistisk och en lättköpt upplösning. En besvikelse. Gillar inte berättarstilen som staplar liknelser och metaforer på hög även om de år skarpsinniga blir det för mycket av det goda.