Gr sjlar

Claudel, Philippe

| 2006

Utsedd till Bsta till svenska versatta kriminalroman 2006 - Martin Beck Award - av Svenska Deckarakademin Under en kall vinter r 1917 utspelas ett gtfullt kriminaldrama i en fransk smstad, bara ngon mil frn fronten i det pgende skyttegravskriget. Kanonmullret ackompanjerar det dagliga livet i den lillastaden, och medan polismannen - som ocks r romanens berttare - frsker finna en mrdare dr hans landsmn i tusental i skyttegravarna en bit bort. Vem bryr sig om mordet p en tiorig flicka nrtusentals landsmn dr vid fronten? Gr sjlar r en mrk, vacker och gripande berttelse om brott och skuld och moral som r bde grovkornig och poetisk p samma gng. Med Gr sjlar har Philippe Claudel ftt ett stort genombrott hos bde publik och kritiker. Romanen har ftt 2003 rs Prix Renaudot och av bokhandlarna och tidskriftenLire blivit framrstad som rets...

Petra Hansson

2011-07-25

Sorligt och vackert. Mnniskors smsta sidor skildras p ett s lgmlt stt att det blir brutalt.

Linda slund

2011-01-31

Efter en ngot trg, men ndvndig start r det nog nd berttarstilen som fngslar mig, en lngsam vg dr berttaren allt mer trder fram som person. Det r snyggt gjort, men, precis som tidigare kommentator skriver, en pessimistisk bok och en knsla av att allt fr mycket slsas bort.

Samuel Karlsson

2009-09-03

Allt fr pessimistisk och en lttkpt upplsning. En besvikelse. Gillar inte berttarstilen som staplar liknelser och metaforer p hg ven om de r skarpsinniga blir det fr mycket av det goda.