Går genom vatten, går genom eld : Teklaserien 1

Unge, Christian

Tekla är akutläkare på Nobelsjukhuset i Stockholm, en blivande stjärna i sitt yrke, stresstålig och handlar våghalsigt i de mest utsatta situationerna på akuten. Samtidigt bär hon på flera hemligheter. Uppväxten i en missbrukande miljö, sina egna "bomber" - och så har hon en förmåga som är hennes främsta tillgång och största svaghet: hon kan inte glömma något. Men den som minns allt blir också lätt farlig för andra personer. En stor explosionsbrand i ett höghus orsakar katastroflarm i Stockholm. Mycket tyder på att det är en terroristattack med många dödsoffer. Tekla är en av de första på platsen och räddar bland annat livet på en svårt brännskadad man. Vem är han? En av terroristerna? Ett oskyldigt offer? Eller kan han vara någon som står Tekla mycket nära, någon som hon skulle offra sitt liv för? Branden orsakar en dominoeffekt och berör snart både sjukhusledningen,...

skriver.hagbo .se

2022-11-09

Det som bär den första boken i den här serien är skildringarna av sjukhusmiljön. Christian Unges bakgrund som läkare märks tydligt.

Hans erfarenhet av Stockholms undre värld och rysk maffia är sannolikt mindre. Åtminstone blir de karaktärerna grova och ibland onödiga. Det gäller särskilt den ryske maffialedaren Victor Umarovs barn. Även poliserna är en smula ointressanta i den här boken.

Den intrigerande sjukhusdirektören Monica Carlsson är däremot skickligt tecknad.

En direktör som ständigt vräker i sig djungelvrål och en bombknaprande akutläkare … Ja, det är kul.

2022-03-15

Betyg 2,5

LD

2022-01-29

Gillade allt det sjukhusrelaterade men hade gärna haft mindre av gängkriminalitet. Mycket som kändes lite väl osannolikt (även om det självklart är en fiktiv roman). Mycket upprepningar, framförallt onödigt mycket kring "lypsylen"

Kjell

2020-10-14

Den utspelar sig på Söder och det var intressant. Sjukhus scenerna på Nobelsjukhuset var intressanta, men sen var det för mycket om gängkriminalitet.

Karin Johansson

2020-05-04

Handlingen var bra. Synd att det lades så mkt ”papper och plats” åt Lypsylkapeln.

Therese

2019-10-26

Mycket lovande start på en spänningsserie. Jag är speciellt förtjust i partierna som utspelar sig i sjukhusmiljö eftersom det märks att författaren vet vad han pratar om där. En del gangsterscener känns inte lika intressanta och det är ibland lite svårt att hålla koll på alla personer. En del av formen i boken känns igen från andra böcker i liknande genrer, men författaren kommer ändå med något nytt och intressant.

Karolin L

2019-07-01

Jag gillade verkligen den här boken. Tycker den var både spännande och bitvis väldigt tänkvärd då den sätter fingret på en del av vår tids stora problem med kriminella nätverk och hur korruption finns i samhällets alla delar. Hoppas på en fortsättning!

A H

2019-05-27

Undrar om det blir en fortsättning? I så fall ska jag lyssna på den!!

A H

2019-05-27

Undrar om det blir en fortsättning? I så fall ska jag lyssna på den!!

Spännande, rapp & lysande!

Sara Höglund

2019-05-07

Helt ok men inget mer

2019-05-03

Riktigt bra, det är spänning från första till sista sidan. Intressanta beskrivningar från akuten. Men jag får en oro i magen över Teklas drogberoende och känner en viss ångest, att det ska sluta med en katastrof. I övrigt ser jag gärna en fortsättning med Tekla.
Har läst hans tidigare böcker där det handlar om Läkare utan gränser och Afrika. Något helt annat men spännande och mycket, mycket bra. Rekommenderas.

Marie Wik

2019-04-25

Välskriven spänningsroman med läkaren Tekla Berg i huvudrollen. Hon ställs för prövningar så väl i arbetet som i privatlivet. Vid en stor brand får hon ansvar för en svårt skadad och oidentifierad man - Vem är han? Var det han som startade branden? Varför finns det ett hot mot mannen från kriminella kretsar? Tekla dras in i en härva av inte bara sjuka och skadade människor, utan även in i droghandel och annan kriminalitet. En bladvändare som engagerar och håller högt tempo från pärm till pärm. Jag ser med stor förväntan fram mot utlovade del 2 och 3 i denna triologi.

Helt okej📚

2019-04-12

Tack för en ny bekantskap som jag vill fortsätta hänga med. Tekla är intensiv och lockar till sträckläsning. Högt tempo och korta kapitel bidrar till det, modernt språk och mycket dialog likaså. Tokgillar!

Anna Hallqvist

2019-04-10

Går genom vatten, går genom eld är första delen i spänningsserien om Tekla Berg som arbetar som akutläkare på det fiktiva Nobelsjukhuset i Stockholm. Tekla är en väldigt speciell person och läkare, med förmågor och egenskaper vilka gör henne som klippt och skuren för huvudrollen. Baksidestexten beskriver Tekla om karismatisk, vilket jag kan intyga inte är en underdrift.

En stor explosionsbrand utbryter i ett höghus och orsakar ett katastroflarm, Tekla är en av de första på plats och räddar livet på en svårt brännskadad man. Frågorna är många, är det en terroristattack? Vem är mannen? Är det en terrorist eller ett oskyldigt offer? Eller någon som Tekla står nära? Det här är upprinnelsen till en rad händelser som kommer att beröra så väl sjukhuspersonal som polisen och kriminella nätverk.

Sjukhusmiljön är definitivt Christian Unges hemmaarena, vilket gör karaktärerna och miljöbeskrivningarna på sjukhuset trovärdiga och äkta. Förutom personalen på Nobelsjukhuset får vi även bekanta oss med ett antal poliser, och en maffiafamilj med patriarken Victor Umarov i spetsen.

Det är bra flyt i texten och tempot är högt, vilket underlättar sträckläsning. Avsätt tid för att läsa hela boken i ett svep, för det är precis vad du kommer att vilja göra. Spänningen finns där redan från första sidan, och den släpper inte taget. Jag gillar att handlingen utspelar sig på ett sjukhus, speciellt på en akutmottagning. Det tillför en känsla av att vad som helst kan hända. I kombination med att Tekla är en oförutsägbar och egensinnig person blir det en nervkittlande fullträff. Jag fastnar direkt för henne, med både hennes superkrafter och tillkortakommanden. Jag hade inte en tråkig stund med den här boken i min hand!