"Även den som trodde sig veta allt om Gösta Ekman får en rikare bild i denna generösa biografi." Leif Zern, Dagens Nyheter
"Det här är en bok fylld av liv och tankar om livet. Det är bara att läsa, tacka och ta emot. Lysande, Sick Klas!" Nerikes Allehanda
"Den är en pärla till biografi, alltigenom högintressant läsning." Kristianstadbladet
I slutet av 1970-talet var Gösta Ekman berättare i den tecknade teveserien Farbrorn som inte vill va stor. Vi som såg den anade redan då att Gösta och farbrorn var befryndade, nu vet jag säkert. Barnet bor i Gösta och leken är hans livsluft, fast han fyllt 70. Den farbroderlige Gösta undrar fortfarande vad han ska bli, när han blir stor.
Gösta Ekman är en av Sveriges mest kända och älskade skådespelare, pappa till odödliga figurer som den snubblande mahatman, Papphammar och Charles-Ingvar Sickan Jönsson. Ändå var skådespelaryrket inte självskrivet...
Visa mer
"Även den som trodde sig veta allt om Gösta Ekman får en rikare bild i denna generösa biografi." Leif Zern, Dagens Nyheter
"Det här är en bok fylld av liv och tankar om livet. Det är bara att läsa, tacka och ta emot. Lysande, Sick Klas!" Nerikes Allehanda
"Den är en pärla till biografi, alltigenom högintressant läsning." Kristianstadbladet
I slutet av 1970-talet var Gösta Ekman berättare i den tecknade teveserien Farbrorn som inte vill va stor. Vi som såg den anade redan då att Gösta och farbrorn var befryndade, nu vet jag säkert. Barnet bor i Gösta och leken är hans livsluft, fast han fyllt 70. Den farbroderlige Gösta undrar fortfarande vad han ska bli, när han blir stor.
Gösta Ekman är en av Sveriges mest kända och älskade skådespelare, pappa till odödliga figurer som den snubblande mahatman, Papphammar och Charles-Ingvar Sickan Jönsson. Ändå var skådespelaryrket inte självskrivet för den unge Gösta: det hade varit betydligt enklare att inte följa den bana som gjort hans far Hasse och farfar Gösta berömda. Han är en god tecknare och en hygglig pianist, han kunde ha blivit bildkonstnär eller musiker. Eller författare.
Gösta Ekman inledde sitt yrkesliv som regiassistent till sin far i mitten på femtiotalet. Sedan dess har hans livsvandring påverkats av dem han mött längs vägen, lärt känna och tagit lärdom av. De är många! Han var med och skapade filmhistoria när Ingmar Bergman gjorde Smultronstället. Han satt vid köksbordet i Kråkslottet i Saltsjöbaden och delade en flaska rött med revykungen Karl Gerhard. I Svenska Ords stuga i Vitabergsparken sprutade han idéer med Hasse & Tage.
Gösta Ekman: Farbrorn som inte vill va stor bygger på omfattande samtal med Gösta Ekman, där han utvecklar sin syn på livet, konsten och teatern, och intervjuer med hans vänner och kolleger. Boken är rikt illustrerad med bilder ur Gösta Ekmans privata arkiv.
Klas Gustafson, född 1950, är journalist och har skrivit flera uppmärksammade artistbiografier, senast om Monica Zetterlund.
Här intervjuas Gösta Ekman och Klas Gustafson av Tove Leffler vid Iris Ljudbokspris monter under Bokmässan 2010: b>
Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker
Utmärkt biografi om "det svenska kulturlivets egen Forrest Gump", som författaren Klas Gustafson själv beskriver Gösta Ekman. Mannen som var känd redan som spermie har mött, och inte sällan haft en nära relation till, de stora giganterna inom svensk teater och film. Boken är sprängfull av anekdoter från detta spännande liv, och Gösta Ekman är dessutom förbaskat jäkla rolig. Episoden kring hur han fick idén till Papphammar när han satt och tittade på pausutfyllnad i SVT i form av en stillbild på kottar och barr är hysteriskt rolig. Läs! Läs! Läs!
Denna bok har lyssnat på och ger den endast en trea mycket på grund av uppläsaren som inte alls var bra om man ska lyssnar på en ljudbok ska det vara en bra uppläsare varför inte Gösta själv när det är biografi.
Klas Gustafssons senaste bok, Gösta Ekman, Farbrorn som inte vill va stor, är en generös och varm biografi.
Jag tycker att boken är intressant och jag får lära mig massor om personen Gösta Ekman men framför allt hans karriär. Det är fantastiskt vad mycket han har gjort.
Jag tycker att det är svårt att bedöma boken. Det tycker jag i princip alltid när det gäller biografier. Det är svårt att skilja på vad och vem som är intressant att läsa om och själv boken.
Det känns som Klas Gustafsson gjort en nogrann efterforskning inför boken och det ger boken trovärdighet. Däremot är den på några ställen lite långrandig och den kan delvis upplevas som lite hackig.
Det som jag tycker är mest intressant, och bäst nedtecknat, är den del av boken som avhandlar Göstas barndom fram till första åren som vuxen.