Gösta Ekman. Farbrorn som inte vill va stor

Gustafson, Klas

| 2010

"Även den som trodde sig veta allt om Gösta Ekman får en rikare bild i denna generösa biografi." Leif Zern, Dagens Nyheter "Det här är en bok fylld av liv och tankar om livet. Det är bara att läsa, tacka och ta emot. Lysande, Sick Klas!" Nerikes Allehanda "Den är en pärla till biografi, alltigenom högintressant läsning." Kristianstadbladet I slutet av 1970-talet var Gösta Ekman berättare i den tecknade teveserien Farbrorn som inte vill va stor. Vi som såg den anade redan då att Gösta och farbrorn var befryndade, nu vet jag säkert. Barnet bor i Gösta och leken är hans livsluft, fast han fyllt 70. Den farbroderlige Gösta undrar fortfarande vad han ska bli, när han blir stor. Gösta Ekman är en av Sveriges mest kända och älskade skådespelare, pappa till odödliga figurer som den snubblande mahatman, Papphammar och Charles-Ingvar Sickan Jönsson. Ändå var skådespelaryrket inte självskrivet...

My.loved.books

2015-01-26

En intressant bok om Gösta Ekman.

Mikael Lekfalk

2013-10-01

Kanske den bästa biografi jag läst. Lätt att ta till sig, känns också trovärdig, allt i hans liv har inte varit så fantastiskt perfekt.

Kicki Rydemalm

2012-08-01

Åh, nu gillar jag Gösta ännu mer.

Conny J

2011-10-27

Mycket bra bok. Spännande att se vad han gjort och med vem han har jobbat med genom livet..
Solklar femma!!

Lars B.

2011-10-02

Utmärkt biografi om "det svenska kulturlivets egen Forrest Gump", som författaren Klas Gustafson själv beskriver Gösta Ekman. Mannen som var känd redan som spermie har mött, och inte sällan haft en nära relation till, de stora giganterna inom svensk teater och film. Boken är sprängfull av anekdoter från detta spännande liv, och Gösta Ekman är dessutom förbaskat jäkla rolig. Episoden kring hur han fick idén till Papphammar när han satt och tittade på pausutfyllnad i SVT i form av en stillbild på kottar och barr är hysteriskt rolig. Läs! Läs! Läs!

Camilla Eriksson

2010-12-18

Denna bok har lyssnat på och ger den endast en trea mycket på grund av uppläsaren som inte alls var bra om man ska lyssnar på en ljudbok ska det vara en bra uppläsare varför inte Gösta själv när det är biografi.

Maria Falk

2010-11-30

Underbar, rörande och skojig bok om min komiker-idol!

Pia Stendahl

2010-10-28

Klas Gustafssons senaste bok, Gösta Ekman, Farbrorn som inte vill va stor, är en generös och varm biografi.

Jag tycker att boken är intressant och jag får lära mig massor om personen Gösta Ekman men framför allt hans karriär. Det är fantastiskt vad mycket han har gjort.

Jag tycker att det är svårt att bedöma boken. Det tycker jag i princip alltid när det gäller biografier. Det är svårt att skilja på vad och vem som är intressant att läsa om och själv boken.

Det känns som Klas Gustafsson gjort en nogrann efterforskning inför boken och det ger boken trovärdighet. Däremot är den på några ställen lite långrandig och den kan delvis upplevas som lite hackig.

Det som jag tycker är mest intressant, och bäst nedtecknat, är den del av boken som avhandlar Göstas barndom fram till första åren som vuxen.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.
/Pia