Gösta Berlings saga

Lagerlöf, Selma

| 1978

elinore järlehag

2017-07-25

Får feeling av en svensk version på Don Quijote. Mycket bra bok med delaljer om en svunnen tid

Alva Brogren

2017-02-16

Teresia Kjellgren

2015-11-23

En verklig klassiker. Även om den beskriver en svunnen tid känns den modern. Vilket språk! Man behöver ge den tid och koncentration men gör man det så har man en fantastisk läsupplevelse framför sig.

Inger Jonsson

2015-11-17

En fantastisk berättelse. Känns som en blndning mellan dikt och verklighet. Selma Lagerlöf var en stor sagoberätterska och det framskymtar här och där.

Sanna

2015-10-11

Jag har verkligen insett nu att jag är inte personen som ska läsa gamla eller klassiska böcker. Vi fick i uppgift i svenskan att läsa den här boken och det har varit trögt pga tråkig. Den var inte alls bra eller händelserik. Miljön var tråkigt liksom Sverige 1914... Låter det intressant, nej.

Mylar .

2015-09-20

Mycket intressant skildring av samtida syn på psykisk sjukdom. Där andra beskriver yta och glättighet bland högreståndsmänniskor går Lagerlöf in på djupet och ägnar sig åt det som är på riktigt.

Ludvig Sundqvist

2015-09-03

Bok 1 var bättre eftersom den hade mer närgående personporträtt, bok två tråkigare eftersom den var mer allmänt beskrivande.

Ingeborg Amnéus

2015-07-31

Många stora känslor och dramatiska händelser, som dock beskrivs mycket enkelt, gillar verkligen det. Inte min Lagerlöf-favorit dock, även om den är imponerande.

Johan Arvidsson

2015-07-11

Fin gammaldags klassiker av Selma. Historien är överraskade smart och uttänkt och slutet är underbart vackert. Trots det behöver de kanske någon extra nerv för att vara en femma. Stark, stark fyra ändå!

Camilla Carlsson

2015-06-18

Ännu ett praktexemplar av Lagerlöf

Camilla Carlsson

2015-06-18

Lagerlöfs förmåga att bara med hjälp av några få ord få beskrivet så mycket mer. En klassiker.

Lilian Lidforss

2015-05-08

Väldigt bra och välförfattad klassiker!/Lilian

Emma A

2015-02-01

Det här var lite av en besvikelse... Jag tyckte om början av boken hur den skildrar Sverige för länge sedan, människorna och vardagen. Sedan när de reser till Jerusalem blev den bara allmänt långtråkig.

SteffySivA .

2014-09-25

Fin och udda. Lämnade mig däremot inga bestående känslor.

Andreas Ruuth

2014-09-23

Väldigt fin liten berättelse :)

Inger Jonsson

2014-08-24

En fantastisk bok med blandning av verklighet och saga. Selma Lagerlöf var en stor berättare!!

Mylar .

2014-08-18

Läsningen är en fröjd för ögat och underhållningsvärdet är stort. För den nyfikne blir dock anekdotformatet något frustrerande då många frågor blir hängande i luften. Jag tror att ju mer Selma Lagerlöf man läst och ju mer man känner till om hennes liv, desto mer intressant blir boken.

Marc Moore

2014-06-11

Ev intressant som ett tidsdokument men historien tillförde mig ringa....

Ursula Stålhandske

2014-04-25

Kvalitet, men ...

Fängslande läsning med härligt språk. Trots detta, väldigt upp och ned i min bedömning av boken. Som några tidigare har skrivit är den tidvis tungläst, för att i en stund senare fängsla och beröra. Därför rekommenderar jag den varmt ändå. Den kräver dock koncentration och fokus som den är väl värd.

David H

2014-04-18

Verklig klassiker som jag är glad att ha tagit mig an. Läste som ljudbok vilket var bra. Fantastiskt språk och ett mustigt porträtt av 1820-talets Värmland. Intelligent och humoristiskt berättande.

Linda Abramsson

2013-11-13

Lyssnade på den som ljudbok.Fantastiskt språk och bra berättelse, men emellanåt alldeles för långa och tråkiga utsvävningar som gör att man nästan slutade lyssna. När den kom tillbaka till själva berättelsen om Gösta Berling och folket omkring honom så grep den tag igen. Så betyget är 3,5

rojo Z

2013-09-16

En härlig berättelse från en svunnen tid. Selma Lagerlöf var en strålande författare. Lyssnat på ljudbok uppläst av Per Myrberg. Mycket bra uppläst!

Sofia S

2013-09-11

Fantastisk historia. Härligt språk. Mycket modernare än jag trodde.

Ulla Englund

2013-07-19

Detta är det bästa av Selma Lagerlöf som jag läst. Får se till att även läsa de båda andra böckerna som ingår i Mårbacka-sviten.

2013-05-21

jag tycker om alla de böcker jag läst av Selma Lagerlöf och så är även fallet med "En herrgårdssägen".

Det är en vackert berättad bok som handlar om relationer mellan människor som till en början tycks vara så helt olika. Den handlar om fördomarna som finns mot de som anses vara annorlunda och hur dessa fördomar kommer till skam om man bara vågar närma sig de som skiljer sig från en själv.

Lagerlöf är en duktig miljö- och karaktärskildrare och språket är vackert och sirligt. Men hennes största styrka är nog ändå att förmedla de känslor som karaktärerna möter. Hur stark kärleken kan vara och hur kärleken och förälskelsen helt kan trotsa rim och reson.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Martin Fabian

2013-05-09

Som vanligt ett bra språk och den klimaktiska uppgörelsen är kanske det bästa med boken. I övrigt har jag svårt att följa det psykologiska dramat; kärlekshistorien känns tillgjord och hur dålig ekonomi leder till "galenskap" (som behandlas något grovhugget) är för mig ett stort krumsprång.

Erik Eriksson

2012-10-20

Selma Lagerlöf fick Nobelpriset. Hade stora förväntningar, men hade väldigt svårt att ta mig igenom boken! Svårförståelig handling och ålderdomligt språk!

Johannes Soldal

2012-08-29

På många sätt Selma Lagerlöfs största roman; ett utvandrarepos där religiösa och prosaiska spörsmål ställs på sin spets. Anslaget är annars detsamma som i Gösta Berlings saga, där enskilda livsöden och sällsamma händelser varvas med den huvudsakliga handlingen. Allt är - som väntat - oerhört gripande.

Sanna Ridderwall

2012-08-04

Vackra skildringar och fantastiska miljöbeskrivningar, men lite långtråkig.

Evert Nilsson

2012-05-02

Är man värmlänning och bott i Fryksdalen är detta en av böckerna. "Äntligen stod prästen i predikstolen", kavaljerer och vargjakt, en svunnen tid men delvis samma frågor som nu.

Marcus Sohl

2012-04-13

Svensk magisk realism, saga och en vacker kärlekshistoria.

W

Weronica U

2012-03-18

Fin bok som alla borde läsa. Den finns som folm med samma namn om man föredrar det. Boken har vakra bilder i sig.

Andreas Ruuth

2012-03-14

Legendarisk första rad, legendarisk sista rad och bara en massa fina Svenska legender där emellan :) Läs den du med!

Anette Hökerberg

2012-02-11

Boken jag har läst är tryckt 1981, 75 år efter den första upplagan, men den återger originalets text utan förkortningar eller sammandrag. Jag kan väl bara säga en sak. Som läsebok i skolan ? nej, som en skönlitterär bok - ja. Ganska jobbig att läsa med halvlånga kapitel och liten text. Men det är kul med alla små historier och berättelser om hur Sverige fått det utseende som det har. Bra miljöbeskrivningar.

Anette Hökerberg

2012-02-11

En bra bok om vår historia och hur livet kunde te sig ?förr i tiden?. Långa kapitel, men med en hel del styckesindelningar som gör att man kan lägga ifrån sig boken vid en naturlig brytning. Lite jobbig att läsa i början då Selma Lagerlöf använder sig, av för vår tid, gamla ord och uttryck.

Läste den första gången som fjortonåring, har nu läst om för fjärde eller femte gången. Den växer med mig, jag ser olika berättelser och olika perspektiv beroende på var jag står i livet. Om ni tänker att den verkar gammal och träig, tänk om! Ge den en ärlig chans och bli överraskade.

Helena Lind

2011-12-24

Jag läste nog boken för 10 år sedan så jag är lite osäker på betyget. Kanske borde vara 5 i stället. En bok jag skulle kunna läsa om.

Conny J

2011-11-18

Jag gillar denna bok, är länge tveksam om det det är en tre eller fyra i betyg den skulle få.. Får en fyra...

Conny J

2011-11-18

Johanna P

2011-10-18

Har nu läst boken en andra gång i skolan, och måste säga att jag uppskattar den lite mer nu. Fortfarande dock väldigt ospännande och tråkig, men väldigt fina känslor så nu har betyget höjts till en tvåa.

Merja A

2011-10-11

En enastående debutroman! Handlar om hjärtekrossaren Gösta som räddas av den barska majorskan på Ekeby. Temat är det onda och det goda.

2011-10-11

Denna bok gillade jag och den får en 3a av mig =)

2011-10-08

Detta är en mycket bra bok men såå sorlig i mellan åt. =(

Martin Fabian

2011-10-06

När jag läst ut boken hade jag en känsla av att den har fokus främst på karaktärpsykologi och kärlekens vara/icke-vara, till skillnad från Utvandarna eller Staden-serien som jag upplevde mer socialrealistiska.
Tror att en sån här bok kan upplevas beskriva så äkta personligheter att man kan bli påverkad att själv anta en av dessa i någon mån. Detta obeaktat huruvida premissen "så här är folk, bäst jag ställer om min egen personlighet i förhållande till det", faktiskt var korrekt innan boken ev. uppfann denna.
En god och genuin saga.

Emma Nordenberg

2011-10-06

Tyckte om den men blev så besviken att slutet av boken var så fruktansvärt tragiskt att det nästan drar ner betyget. Samtidig hade jag nog inte gillat ett lyckligt slut heller. Men första delen av boken är fin och bra

2011-10-05

Första boken jag läst av Selma lagerlöf och jag kan bara konstatera att det lär bli fler. En mycket bra historia med psykologisk känsla för människor. Nästan hundra år sedan den skrevs men den känns aktuell även nu då den ju berör hur människor är och reagerar utifrån vissa händelser.

Jonna

2011-09-30

Den var ganska seg i början men sen gick det inte att lägga ifrån sig den, så underbart bra!

Lina Viklund

2011-09-26

En rar historia, som samtidigt rymmer sorg och förtvivlan. De teman som Lagerlöf behandlar är lika aktuella idag som för 100 år sedan.

Jorl Vandrar

2011-09-19

Drömmare och dårar i mitt hjärta.

Honey =)

2011-08-07

väldigt sövande, somnade varje gång mamma läste högt i den XD

Sanna Holm

2011-08-04

Själv har jag ju växt upp med historien om Jerusalems fararna, då jag bor i en grannby till Nås. Så det var extra intressant att lyssna på denna hörbok. Har sett filmatiseringen tyckte den var jättetråkig. Därför blev jag förvånad över hur oerhört bra den här boken var. Precis som Pia säger är miljöbeskrivningarna jätte bra. Jag kan se allt framför mig. Och inte då bara dalbygden utan och Jerusalem. Boken har fått mig att vilja åka dit ännu mer än förut.
Boken visar hur religion kan förbyta människor. Och hur människor som vi såg som våra fiender kanske inte behöver vara det för alltid. Hur kärlek är något som är ständig men kanske byter skepnad. Trodde den här boken skulle vara tråkig. Det är den verkligen inte. En riktig bladvändare. Måste läsa mer av Selma nu.

Lars Andersson

2011-05-16

Rätt så mysig bok med lite sorgliga inslag.

Lars Andersson

2011-05-16

För mig är den för svår.

Kenneth Olausson

2011-04-27

Ja herregud vad banalt. Och bra.

Elisabeth E

2011-04-21

4+ Riktigt bra bok och vilket språk! Underbart!

Lotta Norén

2011-04-19

Nej, den här orkade jag inte lyssna klart på. Försökte ett par gånger och trodde den skulle börja intressera mig, nu nu ger jag upp!

2011-03-29

Selma Lagerlöf skriver med samma fantastiska spåk som hon gjort i efterkommande böcker. Ett spåk som känns poetiskt och fantasifullt. Det är imponerande att kunna skriva så vackert redan från start, i en debutroman.

Gösta Berlings saga beskriver en kamp mellan det goda och det onda. Boken är stundtals humoristisk och i andra stunder rent melankoliskt. Selmas sätt att skriva förmedlar dessa känslor på ett övertygande sätt.

Jag har väldigt blandade känslor för boken. Ibland blir jag helt hänförd av boken och språket och ibland blir jag rent ut sagt uttråkad av de långa utsvävningarna från huvudberättelsen om Gösta Berling som gör boken rörig.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Liselotte Wijkmark

2011-03-26

Jag håller på med en omläsning av boken. Redan efter några sidor suckar jag av välbehag efter Ajvides vampyrer och allmänt obscena personer.....

amanda hildur

2011-02-21

väldigt, väldigt fin berättelse om riktig fin familjekärlek. älskar faktumet att narren är klarsyntast i byn och att kärlek alltid är kärlek, oavsett vad.

Elin Stenblom

2011-02-20

Låt dig svepas in i Selmas ljuvliga språk och låt dig dras med i väckelsen.

Eva Bohman

2011-02-11

Blev lite långdragen, trots att den var så kort. Intressant ämne och historia.

KR

2011-02-04

Exceptionellt vital, men efter ungefär en tredjedel så verkar det som om Selma inte riktigt vet vad hon ska göra med all överskottsenergi, och boken tappar helt riktning. Stark trea, men räcker som sagt inte i mål.

Stig Svåren

2011-01-24

Ett fascinerande vackert språk, en historia som jag tyvärr inte bryr mig så mycket om.

2011-01-19

Jag har nu läst flera Selma Lagerlöfs böcker och jag är väldigt fascinerad över hennes raka berättarstil som känns väldigt modern.

I Jerusalem berättar Lagerlöf om det som hon så ofta återkommer till i sina böcker, religionens makt, kärlek, konflikter och hårt arbetande människor. Jag tycker om hennes berättarstil som pendlar mellan lite mer subtila skildringar till mycket färgstarka.

Jerusalem är en intressant skildring av väckelserörelsen i Dalarna och dess konsekvenser. Selma Lagerlöf har som vanligt skrivit en väldigt levande berättelse om personerna i byn Nås.

Bokens beskrivningar om Jerusalem och stridigheterna mellan kristna, judar och muslimer är lika aktuellt idag som när boken gavs ut för första gången, i två delar, 1901 och 1902. När jag läser om just detta glömmer jag nästan att boken är över hundra år gammal.

Jag är imponerad av personskildringarna som känns så verkliga. Alla karaktärerna berör mig på ett eller annat sätt och jag vill veta allt om dom. Mest imponerad är jag nog ändå av miljöskildringarna, av Dalarna och främst av Jerusalem. Det känns som om författaren bott i Jerusalem en längre tid. Lagerlöf har genom en kort vistelse fångat miljön och förmedlar det så självklart. Ofta kan jag finna miljöskildringar ganska tråkiga men inte här. De vävs in på ett så naturligt sätt i historien.

Med Jerusalemvann Selma internationellt anseende och många experter anser att dessa böcker utgör höjdpunkterna i hennes berättarkonst. Jerusalem är en fantastisk läsupplevelse. Jag kan varmt rekommendera boken om ni ännu inte läst den.

www.bokbrus.se finns fler av mina bokrecensioner.
/Pia

2011-01-05

Kejsaren av Portugallien är både en sorglig och gripande historia men framför allt är det en båk om en faders gränslösa kärlek till sin dotter.

Selma Lagerlöf skriver med fantastiskt språk och historien känns avskalad och okonstlad. Hon har skrivit ett ömsint porträtt av dårskap och kärlek utan att bli för sentmental.

Jag gillar hur Selma beskriver kärleken mellan far och dotter men också kärleken som hustrun Kattrina visar sin man. Hon viker aldrig från hans sida trots att han blir galen och inte kan hjälpa till med familjens uppehälle. Något annat som berör mig i boken är byns accepterande av Kejsaren av Portugalien. Till en början skrattar de åt honom i smyg men så småning om inser dom att det är kärleken som gjort Jan galen och då accepterar de honom som han är.

Det är nog svårt för mig att ge en rättvis bild av boken i dag.
Men boken har för mig status som distinkt hatobjekt !
Den har alltför kraftiga kopplingar till knaggliga höglässessioner i min barndoms i min barndoms efterblivna landsbygdsskola, vilken regerades av en sträng, orgelspelande gudfruktig lärrarinna med knut i nacken ! ! ! ( Men hon var inte elak)
Det är dessutom ett tråkigt beställningsverk som saknar poäng !
Annars gillar jag Selma Lagerlöfs böcker ! ! !

Ing-Marie Haglund

2010-09-02

Lagerlöf visar än en gång hur väl hon känner människans alla sidor, min personliga favorit

Jenny Östensson

2010-08-17

Fantastisk berättelse om en faders gränslösa kärlek till sin dotter

2010-07-28

Läste flera Lagerlöf på gymnasiet och då även den här. Tyckte då inte att den var speciellt bra och det tycker jag inte nu heller.

Del 1 om Selma lagerlöf barndom ,mycket intressant
läs den om du är gillar Selmasböcker

Handlar om Selmas Barndom ,memoarer hon skrev
som vuxen mycket intressant för dom som gillar att
läsa om Selma lagerlöf

2010-07-13

Mårbacka handlar om selma lagerlöf barndomshem
och hur hon fick det tillbaka det.

Hillevi Good

2010-07-07

Fantastisk sidvändare, med personligheter som jag verkligen engagerade mig starkt i. När boken var slut var jag sorgsen.

Regina Svanberg

2010-05-28

Jag tyckte den var lite seg i början men sedan när berättelsen verkligen tog fart var den mycket bra, och vacker

Kjell Jacobsson

2010-05-05

Kommentar till Ote: Det är väl inte sorgligt, bara iallafall, att en faders kärlek kan vara så stark tycker jag är uppbyggande. Även om det inte finns en "kejsarinna". Jag, som pappa, blir lite "stolt" över hur han står upp för sin dotter.

Alf Ödlund

2010-04-17

Den här boken kan jag läsa hur många gånger som helst. En samling fantastiska berättelser från en länge sedan svunnen tid. En stunds verklighetsflykt, som jag gärna låter mig slukas in i

Birgitta B

2010-03-21

Ingen kan skriva som Selma Sagodrottning måleriskt lätt och med tyngd i jorden

2010-03-10

"Det var något smittsamt i så mycken hoppfullhet. Ingrid visste att de inte alls förstodo hur stor hennes olycka var, men det var dock uppmuntrande att höra dem".

Mona Guttke

2010-02-27

Kom aldrig i gång med den. Jag upplevde den som trög i början. Ska ge den en ny chans vid en annan tidpunkt i livet.

Tor von Geijer

2010-02-23

En av Sveriges största författare. Den fjortonårige Selmas visionära kraft är slående. En vacker själ.

C L

2010-02-02

Bland de bästa böckerna jag har läst, och jag tycker att språket flyter på som en dröm! En vuxen barnsaga som är förträfflig! :)

2009-12-30

Boken får en 4:a och betyget 5 avser filmatiseringen av Lars Molin. Så kan det också bli. Ingvar Hirdwall är helt fantastisk!

Anneli Jansson

2009-10-14

Bra, mycket bra! Tänkvär med otroligt djup som både berör fint och som är jobbigt.

Lars B.

2009-10-13

Notera de geografiska placeringarna i händelseförloppet. En slump att slutet utspelas på gränsen mellan Dalarna och Värmland?

Tor von Geijer

2009-09-17

!

Jonas Olsson

2009-09-13

Lagerlöfs stora roman!

marre marre

2009-07-31

Selma skriver på ett lättillgängligt språk en historia som berör.

Vi får följa en mans saknad efter sin dotter som blir så svår att han flyr verkligheten. Jag fachineras bland annat av klurigheten, där Jan ständigt hittar förklaringar på omgivningens reaktioner över hans galenskap.

Mystisk dramatisk

Jag skulle med stora ögon vilja se Lagerlöfs ansiktsuttryck under författandet av denna nätta men hårda historia. För hon måste ha levt med enorm humor liksom den rätta känslan för hur man underhöll hennes tids läsare. Det är med både stor respekt och visst ironi hon målar upp landsortsborna, tidens skrock och djupa sår.

ninaemilia *

2009-07-14

Dessa anekdoter... Jag förstår vart Lagerlöf har fått sin inspiration ifrån. Det är som en påse godis.

Magnus Falkman

2009-06-28

Boken fungerade bra fram till dess att Jan blev avplockad sin "kejserliga utstyrsel". Därefter börjar boken halta en del och slutet känns inte helt klockrent.

Förvisso en stundtals intressant och sorglig historia, men det är tveksamt om jag kommer att rekommendera denna bok till någon bekant.

Johanna P

2009-06-17

Bland de sämsta böcker jag läst. Urtråkig.

Anna Bengtson

2009-06-13

jag igllar upplägget och uppskattar språket men lite trög att läsa...

Gunvi Lundqvist

2009-06-11

Läste Gösta pånytt i en komprimerad version. Prästen som inte var någon "riktig" präst. Härlig läsning att avsluta kvällen med, och läsa ett avsnitt varje kväll. Rekomenderas.

Merja Svan

2009-06-11

Vilken berättelse! Att från en liten tidningsnotis skrva en hel roman som går mellan det verkliga och övernaturliga.

Jack Russel

2009-05-23

En ganska sorglig och tragisk historia.