Gsta Berlings saga

Lagerlf, Selma

| 1978

Fr feeling av en svensk version p Don Quijote. Mycket bra bok med delaljer om en svunnen tid

Alva Brogren

2017-02-16

Teresia Kjellgren

2015-11-23

En verklig klassiker. ven om den beskriver en svunnen tid knns den modern. Vilket sprk! Man behver ge den tid och koncentration men gr man det s har man en fantastisk lsupplevelse framfr sig.

Inger Jonsson

2015-11-17

En fantastisk berttelse. Knns som en blndning mellan dikt och verklighet. Selma Lagerlf var en stor sagobertterska och det framskymtar hr och dr.

Sanna

2015-10-11

Jag har verkligen insett nu att jag r inte personen som ska lsa gamla eller klassiska bcker. Vi fick i uppgift i svenskan att lsa den hr boken och det har varit trgt pga trkig. Den var inte alls bra eller hndelserik. Miljn var trkigt liksom Sverige 1914... Lter det intressant, nej.

Mylar .

2015-09-20

Mycket intressant skildring av samtida syn p psykisk sjukdom. Dr andra beskriver yta och glttighet bland hgrestndsmnniskor gr Lagerlf in p djupet och gnar sig t det som r p riktigt.

Ludvig Sundqvist

2015-09-03

Bok 1 var bttre eftersom den hade mer nrgende personportrtt, bok tv trkigare eftersom den var mer allmnt beskrivande.

Ingeborg Amnus

2015-07-31

Mnga stora knslor och dramatiska hndelser, som dock beskrivs mycket enkelt, gillar verkligen det. Inte min Lagerlf-favorit dock, ven om den r imponerande.

Johan Arvidsson

2015-07-11

Fin gammaldags klassiker av Selma. Historien r verraskade smart och uttnkt och slutet r underbart vackert. Trots det behver de kanske ngon extra nerv fr att vara en femma. Stark, stark fyra nd!

Camilla Carlsson

2015-06-18

nnu ett praktexemplar av Lagerlf

Camilla Carlsson

2015-06-18

Lagerlfs frmga att bara med hjlp av ngra f ord f beskrivet s mycket mer. En klassiker.

Lilian Lidforss

2015-05-08

Vldigt bra och vlfrfattad klassiker!/Lilian

Emma Andersson

2015-02-01

Det hr var lite av en besvikelse... Jag tyckte om brjan av boken hur den skildrar Sverige fr lnge sedan, mnniskorna och vardagen. Sedan nr de reser till Jerusalem blev den bara allmnt lngtrkig.

SteffySivA .

2014-09-25

Fin och udda. Lmnade mig dremot inga bestende knslor.

Andreas Ruuth

2014-09-23

Vldigt fin liten berttelse :)

Inger Jonsson

2014-08-24

En fantastisk bok med blandning av verklighet och saga. Selma Lagerlf var en stor berttare!!

Mylar .

2014-08-18

Lsningen r en frjd fr gat och underhllningsvrdet r stort. Fr den nyfikne blir dock anekdotformatet ngot frustrerande d mnga frgor blir hngande i luften. Jag tror att ju mer Selma Lagerlf man lst och ju mer man knner till om hennes liv, desto mer intressant blir boken.

Marc Moore

2014-06-11

Ev intressant som ett tidsdokument men historien tillfrde mig ringa....

Ursula Stlhandske

2014-04-25

Kvalitet, men ...

Fngslande lsning med hrligt sprk. Trots detta, vldigt upp och ned i min bedmning av boken. Som ngra tidigare har skrivit r den tidvis tunglst, fr att i en stund senare fngsla och berra. Drfr rekommenderar jag den varmt nd. Den krver dock koncentration och fokus som den r vl vrd.

David H

2014-04-18

Verklig klassiker som jag r glad att ha tagit mig an. Lste som ljudbok vilket var bra. Fantastiskt sprk och ett mustigt portrtt av 1820-talets Vrmland. Intelligent och humoristiskt berttande.

Linda Abramsson

2013-11-13

Lyssnade p den som ljudbok.Fantastiskt sprk och bra berttelse, men emellant alldeles fr lnga och trkiga utsvvningar som gr att man nstan slutade lyssna. Nr den kom tillbaka till sjlva berttelsen om Gsta Berling och folket omkring honom s grep den tag igen. S betyget r 3,5

rojo Z

2013-09-16

En hrlig berttelse frn en svunnen tid. Selma Lagerlf var en strlande frfattare. Lyssnat p ljudbok upplst av Per Myrberg. Mycket bra upplst!

Sofia S

2013-09-11

Fantastisk historia. Hrligt sprk. Mycket modernare n jag trodde.

Ulla Englund

2013-07-19

Detta r det bsta av Selma Lagerlf som jag lst. Fr se till att ven lsa de bda andra bckerna som ingr i Mrbacka-sviten.

2013-05-21

jag tycker om alla de bcker jag lst av Selma Lagerlf och s r ven fallet med "En herrgrdssgen".

Det r en vackert berttad bok som handlar om relationer mellan mnniskor som till en brjan tycks vara s helt olika. Den handlar om frdomarna som finns mot de som anses vara annorlunda och hur dessa frdomar kommer till skam om man bara vgar nrma sig de som skiljer sig frn en sjlv.

Lagerlf r en duktig milj- och karaktrskildrare och sprket r vackert och sirligt. Men hennes strsta styrka r nog nd att frmedla de knslor som karaktrerna mter. Hur stark krleken kan vara och hur krleken och frlskelsen helt kan trotsa rim och reson.

P www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Martin Fabian

2013-05-09

Som vanligt ett bra sprk och den klimaktiska uppgrelsen r kanske det bsta med boken. I vrigt har jag svrt att flja det psykologiska dramat; krlekshistorien knns tillgjord och hur dlig ekonomi leder till "galenskap" (som behandlas ngot grovhugget) r fr mig ett stort krumsprng.

Erik Eriksson

2012-10-20

Selma Lagerlf fick Nobelpriset. Hade stora frvntningar, men hade vldigt svrt att ta mig igenom boken! Svrfrstelig handling och lderdomligt sprk!

Johannes Soldal

2012-08-29

P mnga stt Selma Lagerlfs strsta roman; ett utvandrarepos dr religisa och prosaiska sprsml stlls p sin spets. Anslaget r annars detsamma som i Gsta Berlings saga, dr enskilda livsden och sllsamma hndelser varvas med den huvudsakliga handlingen. Allt r - som vntat - oerhrt gripande.

Sanna Ridderwall

2012-08-04

Vackra skildringar och fantastiska miljbeskrivningar, men lite lngtrkig.

Evert Nilsson

2012-05-02

r man vrmlnning och bott i Fryksdalen r detta en av bckerna. "ntligen stod prsten i predikstolen", kavaljerer och vargjakt, en svunnen tid men delvis samma frgor som nu.

Marcus Sohl

2012-04-13

Svensk magisk realism, saga och en vacker krlekshistoria.

W

Weronica U

2012-03-18

Fin bok som alla borde lsa. Den finns som folm med samma namn om man fredrar det. Boken har vakra bilder i sig.

Andreas Ruuth

2012-03-14

Legendarisk frsta rad, legendarisk sista rad och bara en massa fina Svenska legender dr emellan :) Ls den du med!

Anette Hkerberg

2012-02-11

Boken jag har lst r tryckt 1981, 75 r efter den frsta upplagan, men den terger originalets text utan frkortningar eller sammandrag. Jag kan vl bara sga en sak. Som lsebok i skolan ? nej, som en sknlitterr bok - ja. Ganska jobbig att lsa med halvlnga kapitel och liten text. Men det r kul med alla sm historier och berttelser om hur Sverige ftt det utseende som det har. Bra miljbeskrivningar.

Anette Hkerberg

2012-02-11

En bra bok om vr historia och hur livet kunde te sig ?frr i tiden?. Lnga kapitel, men med en hel del styckesindelningar som gr att man kan lgga ifrn sig boken vid en naturlig brytning. Lite jobbig att lsa i brjan d Selma Lagerlf anvnder sig, av fr vr tid, gamla ord och uttryck.

Lste den frsta gngen som fjortonring, har nu lst om fr fjrde eller femte gngen. Den vxer med mig, jag ser olika berttelser och olika perspektiv beroende p var jag str i livet. Om ni tnker att den verkar gammal och trig, tnk om! Ge den en rlig chans och bli verraskade.

Helena Lind

2011-12-24

Jag lste nog boken fr 10 r sedan s jag r lite osker p betyget. Kanske borde vara 5 i stllet. En bok jag skulle kunna lsa om.

Conny J

2011-11-18

Jag gillar denna bok, r lnge tveksam om det det r en tre eller fyra i betyg den skulle f.. Fr en fyra...

Conny J

2011-11-18

Johanna P

2011-10-18

Har nu lst boken en andra gng i skolan, och mste sga att jag uppskattar den lite mer nu. Fortfarande dock vldigt ospnnande och trkig, men vldigt fina knslor s nu har betyget hjts till en tva.

Merja A

2011-10-11

En enastende debutroman! Handlar om hjrtekrossaren Gsta som rddas av den barska majorskan p Ekeby. Temat r det onda och det goda.

2011-10-11

Denna bok gillade jag och den fr en 3a av mig =)

2011-10-08

Detta r en mycket bra bok men s sorlig i mellan t. =(

Martin Fabian

2011-10-06

Nr jag lst ut boken hade jag en knsla av att den har fokus frmst p karaktrpsykologi och krlekens vara/icke-vara, till skillnad frn Utvandarna eller Staden-serien som jag upplevde mer socialrealistiska.
Tror att en sn hr bok kan upplevas beskriva s kta personligheter att man kan bli pverkad att sjlv anta en av dessa i ngon mn. Detta obeaktat huruvida premissen "s hr r folk, bst jag stller om min egen personlighet i frhllande till det", faktiskt var korrekt innan boken ev. uppfann denna.
En god och genuin saga.

Emma Nordenberg

2011-10-06

Tyckte om den men blev s besviken att slutet av boken var s fruktansvrt tragiskt att det nstan drar ner betyget. Samtidig hade jag nog inte gillat ett lyckligt slut heller. Men frsta delen av boken r fin och bra

2011-10-05

Frsta boken jag lst av Selma lagerlf och jag kan bara konstatera att det lr bli fler. En mycket bra historia med psykologisk knsla fr mnniskor. Nstan hundra r sedan den skrevs men den knns aktuell ven nu d den ju berr hur mnniskor r och reagerar utifrn vissa hndelser.

Jonna

2011-09-30

Den var ganska seg i brjan men sen gick det inte att lgga ifrn sig den, s underbart bra!

Lina Viklund

2011-09-26

En rar historia, som samtidigt rymmer sorg och frtvivlan. De teman som Lagerlf behandlar r lika aktuella idag som fr 100 r sedan.

Jorl Vandrar

2011-09-19

Drmmare och drar i mitt hjrta.

Honey =)

2011-08-07

vldigt svande, somnade varje gng mamma lste hgt i den XD

Sanna Holm

2011-08-04

Sjlv har jag ju vxt upp med historien om Jerusalems fararna, d jag bor i en grannby till Ns. S det var extra intressant att lyssna p denna hrbok. Har sett filmatiseringen tyckte den var jttetrkig. Drfr blev jag frvnad ver hur oerhrt bra den hr boken var. Precis som Pia sger r miljbeskrivningarna jtte bra. Jag kan se allt framfr mig. Och inte d bara dalbygden utan och Jerusalem. Boken har ftt mig att vilja ka dit nnu mer n frut.
Boken visar hur religion kan frbyta mnniskor. Och hur mnniskor som vi sg som vra fiender kanske inte behver vara det fr alltid. Hur krlek r ngot som r stndig men kanske byter skepnad. Trodde den hr boken skulle vara trkig. Det r den verkligen inte. En riktig bladvndare. Mste lsa mer av Selma nu.

Lars Andersson

2011-05-16

Rtt s mysig bok med lite sorgliga inslag.

Lars Andersson

2011-05-16

Fr mig r den fr svr.

Kenneth Olausson

2011-04-27

Ja herregud vad banalt. Och bra.

Elisabeth E

2011-04-21

4+ Riktigt bra bok och vilket sprk! Underbart!

Lotta Norn

2011-04-19

Nej, den hr orkade jag inte lyssna klart p. Frskte ett par gnger och trodde den skulle brja intressera mig, nu nu ger jag upp!

2011-03-29

Selma Lagerlf skriver med samma fantastiska spk som hon gjort i efterkommande bcker. Ett spk som knns poetiskt och fantasifullt. Det r imponerande att kunna skriva s vackert redan frn start, i en debutroman.

Gsta Berlings saga beskriver en kamp mellan det goda och det onda. Boken r stundtals humoristisk och i andra stunder rent melankoliskt. Selmas stt att skriva frmedlar dessa knslor p ett vertygande stt.

Jag har vldigt blandade knslor fr boken. Ibland blir jag helt hnfrd av boken och sprket och ibland blir jag rent ut sagt uttrkad av de lnga utsvvningarna frn huvudberttelsen om Gsta Berling som gr boken rrig.

P www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Liselotte Wijkmark

2011-03-26

Jag hller p med en omlsning av boken. Redan efter ngra sidor suckar jag av vlbehag efter Ajvides vampyrer och allmnt obscena personer.....

amanda hildur

2011-02-21

vldigt, vldigt fin berttelse om riktig fin familjekrlek. lskar faktumet att narren r klarsyntast i byn och att krlek alltid r krlek, oavsett vad.

Elin Stenblom

2011-02-20

Lt dig svepas in i Selmas ljuvliga sprk och lt dig dras med i vckelsen.

Eva Bohman

2011-02-11

Blev lite lngdragen, trots att den var s kort. Intressant mne och historia.

KR

2011-02-04

Exceptionellt vital, men efter ungefr en tredjedel s verkar det som om Selma inte riktigt vet vad hon ska gra med all verskottsenergi, och boken tappar helt riktning. Stark trea, men rcker som sagt inte i ml.

Stig Svren

2011-01-24

Ett fascinerande vackert sprk, en historia som jag tyvrr inte bryr mig s mycket om.

2011-01-19

Jag har nu lst flera Selma Lagerlfs bcker och jag r vldigt fascinerad ver hennes raka berttarstil som knns vldigt modern.

I Jerusalem berttar Lagerlf om det som hon s ofta terkommer till i sina bcker, religionens makt, krlek, konflikter och hrt arbetande mnniskor. Jag tycker om hennes berttarstil som pendlar mellan lite mer subtila skildringar till mycket frgstarka.

Jerusalem r en intressant skildring av vckelserrelsen i Dalarna och dess konsekvenser. Selma Lagerlf har som vanligt skrivit en vldigt levande berttelse om personerna i byn Ns.

Bokens beskrivningar om Jerusalem och stridigheterna mellan kristna, judar och muslimer r lika aktuellt idag som nr boken gavs ut fr frsta gngen, i tv delar, 1901 och 1902. Nr jag lser om just detta glmmer jag nstan att boken r ver hundra r gammal.

Jag r imponerad av personskildringarna som knns s verkliga. Alla karaktrerna berr mig p ett eller annat stt och jag vill veta allt om dom. Mest imponerad r jag nog nd av miljskildringarna, av Dalarna och frmst av Jerusalem. Det knns som om frfattaren bott i Jerusalem en lngre tid. Lagerlf har genom en kort vistelse fngat miljn och frmedlar det s sjlvklart. Ofta kan jag finna miljskildringar ganska trkiga men inte hr. De vvs in p ett s naturligt stt i historien.

Med Jerusalemvann Selma internationellt anseende och mnga experter anser att dessa bcker utgr hjdpunkterna i hennes berttarkonst. Jerusalem r en fantastisk lsupplevelse. Jag kan varmt rekommendera boken om ni nnu inte lst den.

P www.bokbrus.se finns fler av mina bokrecensioner.
/Pia

2011-01-05

Kejsaren av Portugallien r bde en sorglig och gripande historia men framfr allt r det en bk om en faders grnslsa krlek till sin dotter.

Selma Lagerlf skriver med fantastiskt sprk och historien knns avskalad och okonstlad. Hon har skrivit ett msint portrtt av drskap och krlek utan att bli fr sentmental.

Jag gillar hur Selma beskriver krleken mellan far och dotter men ocks krleken som hustrun Kattrina visar sin man. Hon viker aldrig frn hans sida trots att han blir galen och inte kan hjlpa till med familjens uppehlle. Ngot annat som berr mig i boken r byns accepterande av Kejsaren av Portugalien. Till en brjan skrattar de t honom i smyg men s smning om inser dom att det r krleken som gjort Jan galen och d accepterar de honom som han r.

Det är nog svårt för mig att ge en rättvis bild av boken i dag.
Men boken har för mig status som distinkt hatobjekt !
Den har alltför kraftiga kopplingar till knaggliga höglässessioner i min barndoms i min barndoms efterblivna landsbygdsskola, vilken regerades av en sträng, orgelspelande gudfruktig lärrarinna med knut i nacken ! ! ! ( Men hon var inte elak)
Det är dessutom ett tråkigt beställningsverk som saknar poäng !
Annars gillar jag Selma Lagerlöfs böcker ! ! !

Ing-Marie Haglund

2010-09-02

Lagerlf visar n en gng hur vl hon knner mnniskans alla sidor, min personliga favorit

Jenny stensson

2010-08-17

Fantastisk berttelse om en faders grnslsa krlek till sin dotter

2010-07-28

Lste flera Lagerlf p gymnasiet och d ven den hr. Tyckte d inte att den var speciellt bra och det tycker jag inte nu heller.

Del 1 om Selma lagerlf barndom ,mycket intressant
ls den om du r gillar Selmasbcker

Handlar om Selmas Barndom ,memoarer hon skrev
som vuxen mycket intressant fr dom som gillar att
lsa om Selma lagerlf

2010-07-13

Mrbacka handlar om selma lagerlf barndomshem
och hur hon fick det tillbaka det.

Hillevi Good

2010-07-07

Fantastisk sidvndare, med personligheter som jag verkligen engagerade mig starkt i. Nr boken var slut var jag sorgsen.

Regina Svanberg

2010-05-28

Jag tyckte den var lite seg i brjan men sedan nr berttelsen verkligen tog fart var den mycket bra, och vacker

Kjell Jacobsson

2010-05-05

Kommentar till Ote: Det r vl inte sorgligt, bara iallafall, att en faders krlek kan vara s stark tycker jag r uppbyggande. ven om det inte finns en "kejsarinna". Jag, som pappa, blir lite "stolt" ver hur han str upp fr sin dotter.

Alf dlund

2010-04-17

Den hr boken kan jag lsa hur mnga gnger som helst. En samling fantastiska berttelser frn en lnge sedan svunnen tid. En stunds verklighetsflykt, som jag grna lter mig slukas in i

Birgitta B

2010-03-21

Ingen kan skriva som Selma Sagodrottning mleriskt ltt och med tyngd i jorden

2010-03-10

"Det var ngot smittsamt i s mycken hoppfullhet. Ingrid visste att de inte alls frstodo hur stor hennes olycka var, men det var dock uppmuntrande att hra dem".

Mona Guttke

2010-02-27

Kom aldrig i gng med den. Jag upplevde den som trg i brjan. Ska ge den en ny chans vid en annan tidpunkt i livet.

Tor von Geijer

2010-02-23

En av Sveriges strsta frfattare. Den fjortonrige Selmas visionra kraft r slende. En vacker sjl.

C L

2010-02-02

Bland de bsta bckerna jag har lst, och jag tycker att sprket flyter p som en drm! En vuxen barnsaga som r frtrfflig! :)

2009-12-30

Boken fr en 4:a och betyget 5 avser filmatiseringen av Lars Molin. S kan det ocks bli. Ingvar Hirdwall r helt fantastisk!

Anneli Jansson

2009-10-14

Bra, mycket bra! Tnkvr med otroligt djup som bde berr fint och som r jobbigt.

Lars B.

2009-10-13

Notera de geografiska placeringarna i hndelsefrloppet. En slump att slutet utspelas p grnsen mellan Dalarna och Vrmland?

Tor von Geijer

2009-09-17

!

Jonas Olsson

2009-09-13

Lagerlfs stora roman!

marre marre

2009-07-31

Selma skriver p ett lttillgngligt sprk en historia som berr.

Vi fr flja en mans saknad efter sin dotter som blir s svr att han flyr verkligheten. Jag fachineras bland annat av klurigheten, dr Jan stndigt hittar frklaringar p omgivningens reaktioner ver hans galenskap.

Mystisk dramatisk

Jag skulle med stora gon vilja se Lagerlfs ansiktsuttryck under frfattandet av denna ntta men hrda historia. Fr hon mste ha levt med enorm humor liksom den rtta knslan fr hur man underhll hennes tids lsare. Det r med bde stor respekt och visst ironi hon mlar upp landsortsborna, tidens skrock och djupa sr.

ninaemilia *

2009-07-14

Dessa anekdoter... Jag frstr vart Lagerlf har ftt sin inspiration ifrn. Det r som en pse godis.

Magnus Falkman

2009-06-28

Boken fungerade bra fram till dess att Jan blev avplockad sin "kejserliga utstyrsel". Drefter brjar boken halta en del och slutet knns inte helt klockrent.

Frvisso en stundtals intressant och sorglig historia, men det r tveksamt om jag kommer att rekommendera denna bok till ngon bekant.

Johanna P

2009-06-17

Bland de smsta bcker jag lst. Urtrkig.

Anna Bengtson

2009-06-13

jag igllar upplgget och uppskattar sprket men lite trg att lsa...

Gunvi Lundqvist

2009-06-11

Lste Gsta pnytt i en komprimerad version. Prsten som inte var ngon "riktig" prst. Hrlig lsning att avsluta kvllen med, och lsa ett avsnitt varje kvll. Rekomenderas.

Merja Svan

2009-06-11

Vilken berttelse! Att frn en liten tidningsnotis skrva en hel roman som gr mellan det verkliga och vernaturliga.

Jack Russel

2009-05-23

En ganska sorglig och tragisk historia.