
»Den här boken har inte tillkommit av fiendskap. Snarare av kärlek, kärlek och fascination. Boken söker svar på vad som hände i Kina, vad som händer just nu i Kalifornien och vad som kommer att hända de närmaste åren i Sverige. Den söker också efter något i filosofisk mening mycket mer komplicerat, nämligen själva definitionen på godhet. Det svåröversatta slagordet Dont be evil upprepar Google så ofta det går. Gör inte elaka grejer. Ett imperativ riktat inåt, men kanske också utåt. Google för en schystare värld. All världens information sökbar och användbar. Har någon humanistisk vision i historien formulerats vackrare? Google kan vara världens godaste företag, eller det ondaste. Vi vet inte det. Vi vet bara att det är ett av de skickligaste inte minst på att berätta precis den historia man vill berätta om sig själv. Det har man gjort med en precision så kirurgisk att den kritiska reflektion...
Visa mer
Recensioner
Betyg
Mycket intressant inblick i denna imponerande sökmotor! Boken är underhållande skriven med snabbt och rappt språk. Det vore intressant att läsa en uppföljare eftersom det hänt så mycket inom detta område under de senaste åren. Eller varför inte en jämförelse mellan de två jättarna, Google och Amazon?
Betyg
Jag kan tycka att boken har sina mörka och ljusa sidor. Jag tycker att det är ett antastiskt sätt att redogöra en gigant som Google men jag tycker ändå att jag kan känna den partiskhet som Andreas säkert omedvetet framhäver. Jag vet inte den känns inte neutral och jag tror det är viktigt när man skriver om en sådan här jätte. Men den är läsvärd och ger en inblick som inte är allt för krånglig...
2010-07-04
Betyg
Enormt intressant bok om Google. Jag blev mer positivt inställd till företaget än tidigare. Häpnade över hur stora de faktiskt är. Kommer att läsa om den då de var mycket information som kan vara till nytta i mitt surfande.