Goodnight mister Tom

Young Willie Beech is evacuated to the country as Britain stands on the brink of WW2. A sad, deprived child, he slowly begins to flourish under the care of old Tom Oakley - but his new-found happiness is shattered by a summons from his mother back in London... Winner of the Guardian Children's Fiction Award.

W

Weronica

2023-03-12

Båda bra och sorlig berättelse.

Ewa-lotta Nanfeldt

2022-01-29

Så bra så sorglig men så viktig

4A, Almunge skola

2021-12-15

Jag älskar boken. Den är spännande, sorglig och rolig. Om jag kunde skulle jag ge den 10 000 stjärnor.

Anna Björk

2021-10-04

Emelie T

2021-05-26

En av mina favoritböcker och har så varit sedan barndomen. Så läsvärd!

Cecilia U

2020-12-06

Min absoluta favoritbok genom tiderna. En bok som jag kan återkomma till, gång efter gång, utan att tröttna. En berättelse om människans inneboende godhet.

Anna Ericsson

2020-10-30

Så oerhört gripande! Ett minne för livet...

Sofie Bergqvist

2019-11-19

Mycket välskriven, mycket känslor!

Emma Göhran

2019-03-05

Älskar denna gripande och fina bok, sonen på 12 år älskade den lika mycket som jag.

Hanna Rhodin

2019-02-05

Min lärare läste den för vår klass när jag gick i femman. När jag själv var lärare i årskurs 5 läste jag den för dem.

Den berör fortfarande lika mycket.

Maria Nguyen

2019-01-06

Fantastiskt bok.
Gråtit flera gånger och varje gång jag läser den.

Maria Nguyen

2019-01-06

Fantastiskt bok.
Gråtit flera gånger och varje gång jag läser den.

Willie kommer ut på landsbygden för att under en tid undslippa London, då andra världskriget rasar i Europa. Hotet om bombningar gör att föräldrar skickar sina barn bort från storstäderna, då riskerna anses vara högre där. Willie Beech hamnar så hos Tom Oakley och där tar en otroligt vacker vänskap sin början.

Det framgår ganska snabbt att både Willie och Tom bär på tunga förflutna, rädslor och sorger. Tillsammans lär de sig att både leva med dem, övervinna dem och bearbeta det de upplevt. Tills en dag, då det är dags att Will flyttar tillbaka till staden igen...

Boken är skriven med all dialog på dialekt vilket hade kunnat vara irriterande, men passar perfekt. Det ger personerna i berättelsen karaktär och djup, och det känns som att man lär känna dem bättre. För de karaktärer som är med och får ta plats i historien är alla underbara (eller, i vissa fall: helt vidriga). Will och Mister Tom, hunden Sammy, bästa vännen Zach och de andra i byn. Tom har ett beundransvärt sätt att tala till Will, han ser den lille pojken och leder honom mot att finna sig själv och övervinna sina rädslor i sin egen takt, allt har sin tid.

Jag uppskattar hur det under längre perioder får vara nästintill äckligt idylliskt, som när vi får följa med Tom, Will och Zach på cykelsemester till en by vid havet. Den delen var nästan bokens bästa - endast lycka - jag kan verkligen sakna sådana delar i andra böcker. Oftast tar berättelserna slut när misären passerat.

Sorglig, fin, vacker, mysig. En underbar bok.

Jessica Hellsing

2018-09-23

Denna läste jag högt för min då 11 årige son. Det var den sista boken jag läste högt. Men vilken läsupplevelse för oss båda. Minns att vi skrattade, grät och tyckte den var hemsk. Fin personbeskrivning och miljöbeskrivning. Denna borde ingå i skolornas klassiker.

Sanna Duse

2017-11-26

Helt underbar

Sanna Duse

2017-11-26

Helt underbar

Julia Hashemi

2017-11-17

En av de bästa böckerna jag någonsin har läst!
Mycket välskriven bok. Man får lära känna huvudkaraktärerna , inte bara huvudkaraktärerna Tom och Will utan alla karaktärer i boken. De är så otroligt bra beskrivna och författaren har då använt sig av mycket bra gestaltande beskrivningar.
Det finns både glada och sorgliga delar i denna bok, men det gör den ännu bättre.
Rekommenderar starkt för alla i alla åldrar, barn som vuxna!

Julia Hashemi

2017-11-17

En av de bästa böckerna jag någonsin har läst!
Rekommenderar starkt för alla i alla åldrar, barn som vuxna!

Karin Andersson

2017-04-21

Favorit

Agneta Sjöberg

2017-04-10

En av mina favoritböcker! har läst den med flera klasser och hittills har ingen tyckte illa om den. Viktig att läsa för att förstå krig, evakuering av barn och empati. Hur vi kan gå vidare i livet trots att det farit fram väldigt hårt. En bok att gråta till

Inger Jonsson

2017-01-12

Finstämd berättelse om hur två, av livet, sargade själar träffas. En ömsesidig djup vänskap växer fram.

Kristina Blom

2016-02-15

Omläst många gånger , fortfarande lika bra och gripande!

Annelie S

2015-09-15

Läste den här första gången när jag gick på mellanstadiet och kommer ihåg att jag tyckte den var jättebra. Läste om den nu som vuxen tillsammans med 11-årig dotter och tyckte den var väldigt långtråkig.... Så mycket oväsentliga detaljer och upprepningar. Gäsp.

elinore järlehag

2015-09-01

Läste denna bok för första gången när jag var 10! Många år senare är den fortfarande en favorit.

Tanja Lindgren

2014-12-18

Fantastisk bok som även mina barn älskar.

Mia Swedberg

2014-07-10

Lyssnade på denna som ljudbok. En mycket fin berättelse som samtidigt är mycket grym ibland.

Mikaela86

2013-11-30

Jag läste denna bok som högläsningsbok för mina elever. Det är en bra högläsningsbok med ett språk som utmanar lite den nya generationen. En gripande berättelse om ett hemskt öde som slutar lyckligt. Det finns flera väldigt starka scener som man aldrig kommer glömma och som inte lämnar någon oberörd.

Ninna B

2013-11-01

En bok som bör läsas av alla barn i mellanstadieåldern.

nahom gheazi

2013-07-04

älskar bocken rekommenderar starkt! har läst den två gånger både på engelska och svenska. garanterat ni kommer inte bli besviken!

Maria Eriksson

2013-06-10

Älskade den för 25 år sedan, gör det fortfarande.

Nicklas Björk

2013-05-27

Dagen då "God natt Mister Tom" introducerades i mitt liv var när vår lärare i årskurs sex hade högläsning från boken. Med sin passion och inlevelse lyckades hon väcka mitt intresse för bokens handling och karaktärer samt deras öden och äventyr. Några år senare fick jag boken i julklapp och jag läste igenom den och fann den vara lika magisk som när vår lärare läste högt ur den. Detta är en av världens bästa böcker och blir du inte berörd av den här historien har du ett hjärta av sten. Magisk och mycket gripande.

Detta var en mycket fin bok och jag gillade det jag läste. Denna bok kan jag varmt rekommendera till er andra.Läs & Njut =)

Anna Lindström

2013-03-07

Åh, en så fin historia. Jag har läst den igen nu efter att 11-åringen läst den. Jag läste den också när jag var elva så det kändes lite extra roligt att dottern också tyckte om den. :)

Celeste Holm

2013-01-01

Hur bra som helst! Men också jättesorglig...

Filippa Liliemark

2012-12-10

I just love it!!

Jimmy Reardon

2012-10-31

Älskar att bli berörd och här var jag det från början till slut

Maria Jönsson

2012-10-29

Verkligen bra. Både jag och tioåringen har njutit genom denna varma, sorgliga och hoppfulla bok.

En arbetskollega tipsade mig om denna bok, sa att den var oerhört bra.
Tack för tipset, det stämde bra, det är en oerhört bra bok. Först är den lite småmysig, då när Willie kommer till Tom och märker hur han mer och mer finner sig tillrätta. Men sen blir den oerhört sorglig, mer kan jag inte säga för inte spoila det för någon annan. Kanske finns det någon som ännu inte läst denna bok.

2012-05-08

En härlig snyftare.

Elias Chougui

2012-04-29

så vackert och så sorgligt...

Moa Johansson

2012-03-22

En av mina absoluta favoritböcker!! I vanliga fall kan jag bara läsa om en bok max en gång, men den här kan man verkligen läsa om och om igen, utan att tröttna!

isak smedfors heldt

2012-02-04

gryyyyyyyym

Sanna Hansson

2011-12-14

En sån där bok man aldrig vill ska ta slut. Varm, hjärtskärande och alldeles underbar!

Amir Mansourian

2011-11-09

Gripande story med bra flöde i texten

Linn van Keppel

2011-11-01

En lättläst ungdomsbok som även jag älskar

Elin Schönfelder

2011-10-13

Finns det en finare bok än den här? Michelle Magorian är fantastisk

Kamali 

2011-10-12