Dracula

Stoker, Bram

| 1905

Irlndaren Bram Stoker livnrde sig i nrmare 30 r som sekreterare til Sir Henry Irving, Storbritanniens ledande teater och Kulturpersonlighet, men r framfr allt mest knd som frfattaren till skrckromanen "Dracula", om den grslige greven frn Transylvanien.

Kung Karls skola 4c

2021-10-04

Den hr boken var vldigt spnnande fr dom pratade om vldigt coola saker om Transsylvanien och Dracula s den hr boken fr en tumme upp av mig

Mikaelita Bovalius

2020-03-23

Dracula r skriven av den irlndske frfattaren Bram Stoker r 1897. Den version jag har lst r H:strms Gotiksamling p 574 sidor. Den kta versionen, den lnga versionen och den med den inbjudande framsidan med den vita trstande vampyrkken.

Redan p sida ett s kastas du in i en spnnande handling och p varenda sida hnder multum av skilda saker fast i en lagom takt - allt med koppling till mystik, spnning & sklart vampyrer. Det gr nstintill lite fr fort de 80 frsta sidorna, ven om det finns en stor tjusning och en stor lsarlust som bildas i det. Jag kunde inte sluta lsa helt enkelt, sedan lugnar tempot ner sig, jag kunde dock aldrig sluta lsa denna bok. Under de frsta 80
sidorna befinner vi oss p Draculas slott i Transsylvanien. Det r ocks som man kanske inte kan tro enbart under dessa sidor och under ngra f i slutet som vi faktiskt befinner oss i Transsylvanien, vrig tid spenderas i London och trakterna dromkring. Jag hade nskat mer tid i denna mrka och kusliga milj kring slottet.

Boken r skriven i dagboksform, vilket r ett genidrag av Stoker, d det blir ett mte mellan dokumentr och berttargldje. Lsaren fr uppleva berttelsen utifrn olika karaktrers perspektiv, men du slipper upprepningar, d historien hela tiden seglar p framt. De strsta delarna berttas av Doktor Seward och Jonathan Harker, de blir en trygghet fr lsaren. Du fr aldrig lsa ngot utifrn Draculas perspektiv, vilket skapar den spnning, distans och rdsla fr karaktren som Stoker nog nskade. Du fr heller nstan aldrig lsa ur hjlten Doktor Van Helsings perspektiv. Du fr allts inte helt veta hur den onda och den goda har det dr inuti. Ibland kan jag tycka att Stoker kunde ha anstrngt sig aningen mer fr att srskilja de olika karaktrernas stt att skriva sina dagbcker p.

Denna bok innehller en mngd intressanta karaktrer, de kndaste r sklart Dracula och Doktor Van Helsing. Den som faller mig mest i smaken r den psykiskt labila patienten Renfield. Jag skulle grna lsa en uppfljare om bara honom sittandes och kka p sina levande flugor, tampandes mot sina demoner. Likvl skulle jag faktiskt grna gra det om Dracula med. ven Doktor Seward r fantastisk, jag frstr inte varfr hans karaktr inte ftt mer stjrnstatus. I boken s fljer du utver dessa ven Jonathan, Mina, Lucy, Arthur och Quiencey - de lser tillsammans med de andra gtan och fljer ventyret ihop. Kvinnorna i boken fr relativt stort utrymme och hyllas med respekt och lovord, ven om det ven finns kommentarer som r nedvrderande, kopplat till tidsandan. Brudarna r ocks smarta, men aningen trkiga kanske.

Boken r helt klart spnnande s att det ryker i mina ron, men fr min del blir den aldrig klttra-p-vggarna-lskig som jag trodde att den skulle bli. Karaktren Dracula r dock mktig och brutal och hotet om honom skrmmer. Verket har ftt nutida kritik fr sina klyschor, det r fr att mnniskor inte frstr att det r i den hr boken som klyschorna i vampyrvrlden och skrckgenrn en gng fddes. Bokens okomplicerade handling r befriande. Inga krusiduller, eller tolkningar. De goda jagar de onda helt enkelt. Det r sknt att slippa politiska stndpunkter och fakta, som ofta finns i litteratur av detta slag. Boken handlar ocks mycket om vnskap och om lften och frtroenden. Ibland kan jag dock bli frvnad ver varfr ens vns vnner blir dina vnner p en kvart, men det finns ngon sorts hvlighet i det. Det r ocks vldigt fascinerande att tre av mnnen r kra i samma kvinna, en vinner henne, men nd hjlps alla t att jaga det onda tillsammans, utan att det finns en minsta gnutta hat dremellan. Boken handlar ocks om mnniskans stora frga - om det vernaturliga verkligen existerar och i vilken form eller skepnad det onda kan ha. ven psykiatrin och en lkares vrld r central i historien. Drick lite alkohol s kan du bota sjukdom, tminstone fungerar det i denna bok. Boken r knd fr att ha en erotisk dra, ngot jag inte alls anser att den har. Kanske att beskrivningarna ibland r laddade och kan uppfattas som sexuella, men jag tror dessa tankar r en efterkonstruktion som gjorts och som r tydlig i andra vampyrberttelser.

Bram Stoker var ingen stor frfattare eller berttare och denna bok blev en ren lycktrff. Rykten om att han skulle ha varit homosexuell och drfr skrivit om manlig vnskap eller att han skulle ha dubbelliv med bde fru och horhusbesk och drfr skrivit om onda vampyrer och goda doktorer r inget jag ser som rimliga tolkningar. Sjlvklart kan dessa livsden vara sanna, men jag ser inte de starka kopplingarna mellan detta och boken. Stoker hade en historia att f ut helt enkelt, utan att den behver kopplas till honom sjlv. Han var fascinerad av vampyrer och gjorde research i bcker under 8 rs tid. Inledningsvis s fick han iden genom en drm om en farlig krabba. Hans engagemang syns ocks i hans stt att skriva. Inledningsvis r det korta kapitel dr han lockar in lsaren och mot slutet r det lnga och noga beskrivna kapitel eftersom lsaren krver det.

Boken har ftt kritiken i detta forum att vara seg, det hller jag absolut inte med om. Det jag skulle ge den som kanske enda vettiga kritik r att en del gtor frblir olsta. Det var dock s under denna tidsepok i litteraturen, svaren kunde lmnas t fantasin hos lsaren. Men jag vill ha mer, jag vill veta mer, jag vill f knna mer. En kritik till filmvrlden och vampyrvrlden r att den riktiga Dracula inte r som den myten vi numera tror p. Det r sant att han har vassa hrntnder och r likblek. Han r dock otroligt mager och har mustasch fr att dlja sina tnder - det har eftervrlden helt tappat bort. Skms p er. Precis som med Frankensteins monster.

Slutligen s vill jag bara sga det hr r en av de bsta bcker och klassiker jag har lst. Jag grt nr jag lste boken och jag grt nr boken tog slut. Jag lgger mig plakat ner p golvet och erknner - jag lskar Dracula!

John C

2018-12-17

Den klassiska historien om Jonathan Harker som beger sig till Transylvanien fr att erbjuda ett hus i England t greve Dracula. Han anar inte vad som ska hnda dr och inte heller vad som kommer att hnda nr greven anlnder till England.

Sjlvfallet r detta en klassiker, och som mnga redan skrivit s r frsta delen den mest intressanta. Men nr handlingen flyttas till England blir det lite segt och dagboksformen bde gynnar och stjlper berttandet.

Eftermlet av denna roman kan dock inte underskattas, och fr mig r nog Klaus Kinski den som gestaltar den ldrande greven bst. Utan denna roman hade vr populrkultur varit enormt mycket (blod)fattigare!

Alfred Vargfjll

2018-03-18

Bokens frsta cirka 100 sidor r vldigt spnnande. S fort handlingen har frflyttats till England s blir boken svr att ta sig igenom. Denna klassiker lmnade mig besviken.

Annika Sjstrm

2018-02-13

Hade ganska kul t hur frfattaren beskrev "sina" kvinnor!
Jttebra upplsning!

elinore jrlehag

2017-08-12

Klassiker med mycket spnnande och bra brjan. Gillar att den r skriven i dagboksform.
Men den blir lngsam och tjatig som gr att man tappar lusten att fortstta lsa. Spnningen avtar och sedan r boken slut. Den hller inte mttet tyvrr.

Sebastian Ersson

2016-10-20

Mycket besviken p denna "klassiker". Frsta 70 sidorna ungefr r spnnande och atmosfriska men sedan tappar den fart rejlt. Alldeles fr ngslig och sentimental, mycket grt och stora knslor som trkade ut mig fort.

Boken har ett bra sprk, och ven om skrcken inte r s ptaglig som i nutida vampyrfiktion, r det befriande att lsa om en vampyr som inte glittrar i solen. Lsaren mste kunna stta sig in i den viktoiranska tidsandan fr att inte f en total kulturchock.

Nicklas Bjrk

2015-09-26

verraskande bra bok som n idag upplevs bde spnnande och obehaglig. Bram Stoker gjorde helt rtt i beslutet att lta historien berttas genom olika dagbcker, vilket gr skrcken mer nrvarande. Tumme upp!

Vlfungerande, suggestiv skrckrman i dag, som kanske hade mer "innehll" den gng den skrevs.
Stroker lyckas med att fasthlla lsarens intresse hela vgen igenom.
Man frestas att strcklsa !

Johanna Willix

2014-12-15

Spnnande och riktigt kuslig. Lngt bttre n frvntat!

Mia Swedberg

2014-11-27

Ljudbok, vilket var tur eftersom den r tragglig emellant. Men det har varit ett ml sedan lnge att lsa den hr boken och det r sknt att det r gjort. :)

C. Olsson

2014-01-24

Oroliga brittiska gentlemn, svimmande damer och imitationer av underklass-slang utgr kurisa borgerliga inslag i denna cementerade skrckklassiker. Vad betrffar dess status som just skrckklassiker vertrffar ofta adaptionerna romanen, tminstone vad gller skrck - i synnerhet d det kommer till portrtten av greven sjlv. Verkligt lskig r knappast 'Dracula' fr ngon senare n den ngsligt viktorianska eller edvardianska lsaren. Sprket r emellant verkligt sublimt.

Svrbedmt verk. Dess litterra impakt snarare n mentala fr den moderna lsaren vger tyngre. Fga underhllande, inte alls skrmmande - men vacker.

Lars Willfors

2013-07-31

Bttre i kraft av sin kulturella genomslagskraft n som roman! Spnningsvrdet r det verkligen lite si och s med. Ttt, mrkt sprk.

Anders Hammar

2012-08-22

En stark tva, eller en svag trea ngonstans. Tycker inte att hela dagbokskonceptet funkar s bra. De terupprepar sig, knns inte s intressant. Och alla karaktrer r genomgoda och nobla, frutom elakingarna. Trkigt.

Anders Hammar

2012-08-22

Anna Nyman

2012-08-10

Brjan r riktigt, riktigt bra och krypande lskig. Brevromanformatet funkar riktigt bra, men allra bst i brjan nr det r strre variation i de olika "kllorna" . Minus fr att den r ca 200 sidor fr lng och fr att vissa tidstypiska attityder hos huvudpersonerna gr det lite svrare att relatera till. Frmst d frhllandet till Mina och Lucy.

Gabriella Plnborg

2012-05-13

Mste nog kalla detta min favorit bok! Lste ut den p en dag och boken jag har hller p att falla i bitar.

Marcus Sohl

2012-04-14

Vad skall man sga? Det r Dracula!
Klassisk brevroman som faktiskt r frvnansvrt spnnande och engagerande efter mer n hundra r, ngot man sllan kan sga om skrck.

Pia Stendahl

2012-02-02

Jag tycker att upplgget i boken r annorlunda och intressant. Hela boken berttas i dagboksform och brevform. Var och en fr sig r ju inte s ovanlig men bda varianterna i samma bok r lite nytt (i alla fall fr mig). Dessutom fr lsaren flja flera karaktrers dagbcker och inte bara en.

P grund av att boken berttas i dagboks- och brevform beskrivs greve Dracula, och sjlva jakten p vampyren, genom de andra karaktrernas gon. S vi mter aldrig Dracula direkt utan endast indirekt. Ibland beskrivs samma hndelse flera gnger men utifrn de olika karaktrernas perspektiv vilket fr mig knns frscht och nytt trots att boken definitivt har ngra r p nacken .

Bram Stokers frmedlar karaktrernas knsla av att ngot r galet (innan dom vet vad som hnder) p ett mycket vertygande stt. S jag upplever att boken snarare frmedlar en knsla av mystik och olustknsla, n skrck. Boken r med andra ord inte speciellt lskig alls utan den bygger snarare mer p karaktrsskildringar och dialoger.

Jag tycker mycket om sprket i boken, Det r ibland rtt s hgtravande men det passar vl in i handlingen och det r p en lagom niv. Sprket skiftar ocks p ett trovrdigt stt beroende p vilken karaktr som kommer till tals.

P www.bokbrus.se finns alla mina ljudboksrecensioner samlade.

david Lindberg

2012-01-17

Nu med alla andra vampyrbcker som har givits ut, s r det intressant att lsa den bok som ligger till grund fr legenden om vampyren.
Det r till vissa delar en svrlst bok detta p grund av det gammalmodiga sprket. Man mrker att det r en berttelse frn brjan av frra seklet.
Men det r en bok som ska lsas om man vill knna till bakgrunden till den klassiska vampyren

Liam Olsson

2011-12-19

En helt okej berttelse som definitivt gav mnga hrliga kalla krar. Men personernas knsloliv ger jag inte mycket fr det blev lite verdrivet ibland.

2011-06-27

Mycket bttre n jag hade frvntat mig! Lttlst, inget alltfr hgtravande sprk trots ldern. Det var dessutom ett intressant upplgg med brev och dagboksinlgg. Dremot r det klart att det r en tydlig frndring i lder med tanke p hur livssynen frndrats, och det r en ganska intressant skillnad att lsa om.

Maria Gustavsson

2011-06-20

Har lnge velat lsa den hr klassikern, och fick den nr jag var vldigt sjuk och inte kunde gra annat n att ligga i sngen.
Min favoritdel r absolut brjan. Kunde inte lgga boken ifrn mig. Dock r mitten ngot trkig, och slutet knns som om Stoker var trtt p att skriva och hastade sig lite.
Det intressanta med boken r att jag sjlv varit vldigt fst vid vampyrer och lst bcker dr vampyrer inte r huvudpersonens fiende. Nr jag lste Dracula nu trodde jag att jag mer skulle tycka om Dracula n de andra huvudpersonerna, Jonathan, Mina, Van Helsing osv, men till min frvning s brjade jag hata Dracula mer och mer.

En klassiker som r vldigt lsvrd enligt mig. Skulle ftt en femma om det inte var fr den sega mitten.

Liza Bolin

2011-05-10

Stephenie Meyer och Anne Rice kan gå och hänga sig, här har vi en RIKTIG vampyr.

Jag läste Dracula övertygad om att den skulle vara mossig, torr och gammalmodig, men på något sätt lyckas Stoker's viktorianska mästerverk stå tidens test, trots att den är just viktoriansk. Brevromansformen gör den lite lagom mystisk, och Renfield är en riktigt trovärdig galning.

Det är helt fantastiskt att den lyckas förbli en riktig horror-bok, med en handling som egentligen - egentligen - är ganska fånig, eller borde verka fånig.

Min utgåva är i Penguins "rita-ditt-eget-omslag"-serie, och här är min design. Jag har även gjort fler illustrationer, men de är inte inscannade.

Oddlig klassiker. Strre delen av boken lyssnade jag p. Gerhard Hoberstofer gr ett vldigt bra jobb!

Mattias Renstrm

2011-04-08

En hrlig bok som inte alls var vad i alla fall jag hade vntat mig. Dagboksanteckningar, telegram och liknande utgjorde hela berttelsen, med den roande fljden att Stoker absolut inte frskt gra ngon potentiellt spnnande scen alls dramatisk. Mycket nderhllande och annorlunda lsning!

Otroligt hftig lsning. Form och innehll samspelar p ett stt av sllan skdat slag: under romanens frsta (bttre) hlft str det nstan mer mellan raderna n i sjlva texten. Nr vampyrens hemlighet har uppdagats tappar det fart, fr att sedan accelerera igen mot slutet. Det enda uppriktigt dliga i boken r mnnens tokverdrivna hngivenhet till Mina.

Jessica Johansson

2010-08-08

Bitarna dr det faktiskt r med vampyrer r bra, men det blir ju mest beskrivning av huvudkaraktrernas jobbiga knslosvall hela tiden.

Anna Johansson

2010-06-18

Dracula r skriven som en journalbok, man fr reda p berttelsens handling genom dagbcker, brev etc. Det tog ca. 100 sid fr mig innan jag vande mig vid detta berttarstt, och efter det s mste jag sga att boken r riktigt bra. Man frstr varfr boken har blivit en av klassikerna.

Kan bara sga ls boken, det r faktiskt lite hftigt och ha lst (och tycker om) en bok som r skriven 1897.

Anna Johansson

2010-06-18

En bok som tog ett tag innan man vande sig vid, men som r riktigt bra. Ls den om du inte gjort det, det r vrt tiden!

Samuel Karlsson

2010-01-22

En ganska fantastiks historia egentligen.

Johanna Galenpanna

2010-01-04

Har bde lst den och lyssnat p den (p kassett! :D). En klassiker som hller n.

Elisabeth E

2009-10-05

Jag har lst den hr tre gnger och jag tycker att den bara blir bttre och bttre fr varje gng.

Henrik Elstad

2009-07-30

En skrckklassiker som jag inte lst frrn nu. Den hll fr frvntningarna ven om jag tycker att frsta halvan av boken r den starkaste. Slutet r ngot abrubt och kanske inte vrt hgsta betyg.