The Good Guy

Koontz, Dean

| 2007

A stunning new thriller in the vein of Velocity and The Husband from one of the world's bestselling authors.

2022-05-28

Väldigt spännande. Jag tycker också mycket om Koontz dialoger och humor. Lite för lik en annan av hans böcker för att ge ett högre betyg. Det märks att han har en typ av favorit när det gäller huvudkaraktärer.

Anna Jensen

2014-10-19

Helt ok Koontzbok. Samma stil som alltid, men jag blev inte lika fast som tidigare böcker jag läst.

Mattias Skagerholm

2014-07-25

Platt, klyschig och för det mesta intetsägande men ändå väldigt trevlig spänning. Och är det någonting Koontz är bra på så är det att skriva engagerande psykopater. Detta är absolut inget undantag. Stabil action-thriller men förvänta dig inget mer.

Denna bok var helt okej men den nådde då inte högre upp än en 3a tyvärr

Evert Nilsson

2013-06-25

Ett perfekt hantverk med en intelligent politisk knorr på slutet med oavsiktliga anknytningar till dagsaktuella visslare/landsförrädare i USA. Läste boken under mycket speciella omständigheter, på ett sjukhus under midsommar och då fungerade den mycket bra. Den skulle säkert bli en äcklig film men som läsupplevelse är den bra.

Nicklas Björk

2013-05-27

När jag läste bokens baksidoinfo kände jag ett härligt pirr som genomsyrade hela kroppen. Upplägget tilltalade mig och historien doftar Hitchcock. Tyvärr misslyckade boken med att leva upp till mina förväntningar. Dialogen är ett tafatt försök till att leva upp till hård noir-stämning, men blir mer parodiskt samt huvudpersonerna känns ointressanta. Den enda karaktären som väcker intresse är lönnmördaren och det är han som är bokens räddande faktor. Synd på ett så lovande upplägg. Godkänt.

Iris Eriksson

2013-03-08

Detta är andra boken av Koontz som jag läst, den första var Psykopaten, som jag älskade! Denna var också väldigt bra, en aning långsam i början kändes det som, trots att allting började direkt. Det jag tyckte var.. både bra och dåligt, var att alla samtal de förde med varandra i tre fjärdedelar av boken var ironiska och skämtsamma, typ. Alltså, ni vet i filmer när en situation verkar helt omöjlig och allt är helt svart, så säger huvudkaraktären någonting roligt om allt det hemska, typ sådana kommentarer hela tiden, vilket gjorde att allt kändes så himla.... distanserat. Svårt att förklara. Men det var spännande hela tiden sedan och det blev lite allvarligare konversationer längre in i boken, även om alla skämt och så var roliga de med. Men i alla fall, en bra bok och Koontz är väldigt duktig på att skriva intressanta karaktärer.

Carina Olsson

2012-07-02

Bra och spännande men blir ändå inte mer än en svag fyra i betyg.

Mia Hamrin

2012-05-28

Helt underbar bok. Mycket spänning och en väl genomtänkt bok. Lite annorlunda jämfört med hans andra böcker. Helt klart läsvärd!

janne lindh

2012-05-06

Spännande, välskrivet och ofta med en humoristisk dialog. Men liksom Stephen King har han den negativa amerikanska förmågan att ödsla allt för mycket krut i onödan.

2012-03-29

Det fanns en tid när Koontz böcker nästan skrämde vettet ur mig. Så är det inte längre. Om han skriver mindre otäckt eller om jag är mindre lättskrämd, det vet jag inte, men något har hänt. Hjälten är visserligen ingen skräckhistoria, rent genremässigt, utan mer en thriller. Det hade ändå kunnat vara riktigt otäckt, men jag känner det mer som att det bara blir för mycket. Less is more, är en devis som faktiskt stämmer väldigt bra och kanske borde fler ta till sig det.

Liam Olsson

2011-10-23

Kul idé till en bok. men romans-vinkeln hade han kunnat skippa, Koontz klarar inte av romantik det blir bara larvigt och förutsägbart!

Sussie S

2011-09-09

Har läst flera Koontz men denna var ganska platt.

2010-07-01

Det här var min fyrtionde bok av Dean Koontz. Han har alltid varit min näst bästa favoritförfattare, efter Stephen King.

Förut skrev han ju mest skräckböcker. Men nuförtiden så tycker jag att hans böcker är mer som kriminalromaner.

Jag tycker om hans sätt att skriva. Även när det är som mest spännande, så är det alltid mycket humor i.

Den här boken var lättläst, spännande, rolig, och inte förutsägbar. Kan helt klart rekommendera den.