Ögonvittnet

Bågstam, Anna

Ett brutalt mord har begåtts i pittoreska fiskeläget Lerviken vid Öresund. En kvinna har avrättats och fått sina ögonlock upptejpade. Mordet sker dagen efter att Harriet Vesterberg flyttat in i sin pappas hus, ett stenkast från brottsplatsen. Plötsligt är Lerviken långt från den idyll där hon tillbringade sin barndoms somrar. Harriet har precis lämnat Stockholm och en havererad kärleksrelation bakom sig för en nystart som utredare hos polisen i Landskrona. Men hon förstår snabbt att hon inte är så välkommen på stationen som hon hade önskat och att hennes idéer inte uppskattas. Hon bestämmer sig för att gå sin egen väg, men den leder in henne på ett spår som hon snart desperat ångrar att hon började följa. Kan mördaren vara någon hon känner?Ögonvittnet är en tempofylld och spännande deckare som utspelar sig i Öresundstrakten, med en smart, rolig och ofullkomlig hjältinna som huvudperson.

I det pittoreska fiskeläget Lerviken vid Öresund har ett brutalt mord begåtts. En kvinna har avrättats och fått sina ögon upptejpade. Mordet sker dagen efter att Harriet Vesterberg flyttat in i sitt hus. Huset ligger bara ett stenkast ifrån brottsplatsen. Harriet har lämnat Stockholm och en kraschad kärleksrelation för en nystart som utredare hos polisen i Landskrona.
🐴
Harriet är en karaktär som jag genast fattar tycke för. Hennes nya tjänst som utredare välkomnas inte med öppna armar av den barska och strama chefen Margareta. Motvilligt släpps Harriet in i utredningen, mest för att göra skitjobbet. Harriets egna tankar men även sms-konversationerna till kompisen Lisa ger lite rolig krydda till boken. Även Harriets familjeliv är intressant och väcker tankar, vad döljer hennes bror Paul mer?. Ögonvittnet är en underhållande deckare, miljöerna är väldigt välbeskrivna och nästan lite filmiska, ser allt tydligt framför mig under tiden jag läser. Boken slutade med en riktig cliffhanger så jag slog ihop boken med andan i halsen. Nu hoppas jag att vi slipper vänta länge på nästa bok om Harriet, vill helst veta nu vad som hände. Ögonvittnet är en riktigt lovande och medryckande start på en ny deckarserie!

Spännande, underhållande och stark!

När jag fick erbjudandet om att läsa Ögonvittnet var det beskrivningen av bokens huvudperson som lockade mest. Tyckte det verkade olikt andra moderna kriminalromaner. En gnutta humor - även i mordhistorier - brukar jag värdesätta. Blev verkligen över förväntan positivt överraskad, tyckte om precis allt med denna bok. Det är en fartfylld och otroligt spännande historia (hinner utse väldigt många mordmisstänkta innan det klarnar). Det är en sån där thriller man helst slukläser och ogärna vill lägga ifrån sig. Fullständig recension bokblogg: http://ibokhyllan.blogspot.se/2018/04/ogonvittnet-av-anna-bagstam.html

”Ögonvittnet är en tempofylld och spännande deckare som utspelar sig i Öresundstrakten, med en smart, rolig och ofullkomlig hjältinna som huvudperson.” Så står det om boken på bokförlagets hemsida, och det tycker jag är en mycket bra beskrivning av boken.

Boken är lättläst, spännande, inte helt förutsägbar, och har en del humor i sig. Jag gillar huvudpersonen, och läser gärna fler böcker om henne.

Ögonvittnet är en avslutad historia, men det finns ändå en liten cliffhanger i slutet, som gör att jag verkligen ser fram emot nästa bok i serien om Harriet Vesterberg, som jobbar som utredare inom polisen i Landskrona.

Rekommenderas.