Ögonvittnet

Bågstam, Anna

Ett brutalt mord har begåtts i pittoreska fiskeläget Lerviken vid Öresund. En kvinna har avrättats och fått sina ögonlock upptejpade. Mordet sker dagen efter att Harriet Vesterberg flyttat in i sin pappas hus, ett stenkast från brottsplatsen. Plötsligt är Lerviken långt från den idyll där hon tillbringade sin barndoms somrar. Harriet har precis lämnat Stockholm och en havererad kärleksrelation bakom sig för en nystart som utredare hos polisen i Landskrona. Men hon förstår snabbt att hon inte är så välkommen på stationen som hon hade önskat och att hennes idéer inte uppskattas. Hon bestämmer sig för att gå sin egen väg, men den leder in henne på ett spår som hon snart desperat ångrar att hon började följa. Kan mördaren vara någon hon känner?Ögonvittnet är en tempofylld och spännande deckare som utspelar sig i Öresundstrakten, med en smart, rolig och ofullkomlig hjältinna som huvudperson.

ElinsBokhylla

2021-11-19

Bokens grundhandling består av att man får följa med huvudkaraktären Harriet Vesterberg som precis flyttat till Lerviken och börjat på sitt nya jobb hos polisen i Landskrona. Ett jobb som inte visar sig vara så lätt alla gånger, hennes kollegor verkar motarbeta henne och det tar inte lång tid innan Harriet går sin egen väg.
Varje bok tar upp ett nytt fall som Harriet och hennes motsträviga kollegor på Landskrona polisen får utreda.

I första delen av serien hoppar vi in i handlingen med en gång när Harriet dras in på ett väldigt hemskt och makabert brott, ett brott som kommer att vara närmre henne än vad hon hade trott. Hon får kämpa riktigt hårt för att bli accepterad av sina kollegor och även i privatlivet får hon fightas med motgång efter motgång.

Som jag skriver högre upp, så jäklar vilken debutbok och vilken spänningsroman. För spänning fanns det verkligen i denna bok.

Det var väldigt lätt att komma in i bokens handling och fatta tycker för karaktärerna, i alla fall för Harriet. Jag tyckte att jag kunde känna igen mig lite i hennes karaktär, speciellt personlighetsmässigt. Men så var det nog även väldigt lätt att komma in i handlingen för att Anna Bågstam valde att hoppa rakt in i mordet och utredningen. Något som jag inte alltid upplever i alla böcker men som jag verkligen gillar. Det gör boken bättre och spänningen byggs upp direkt från början och som i denna bok, höll en i ett fast grepp enda till sista sidan.

Något som jag blev glatt överraskad av var hur detaljerad boken var, hur detaljerade miljöbeskrivningar och karaktärsbeskrivningar det fanns med. Det är något som jag verkligen uppskattar för då känns det som att man verkligen kan leva sig in i storyn.

Det var delar av boken som jag tycker var riktigt bra skrivna med många detaljer och annorlunda men väldigt intressanta beskrivningar. Något som jag tyckte var lite extra spännande och intressant var när man fick följa med på brottsplatsundersökningen, obduktionen och även under tiden som Harriet undersökte den misstänktes bil. Det var väldigt detaljerade och bra stycken, riktigt spännande att verkligen få följa med under hela utredningen. I många böcker tycker jag att författarna kan vara lite snåla med detaljer kring hela brottsutredningen, att man bara får följa med i de "vanliga" arbetsuppgifterna så som spaning, förhör och besök på brottsplatsen men nu fick man verkligen vara med på alla delarna. Något som jag uppskattade och som jag hoppas kommer att vara med i senare böcker i serien med, att Anna Bågstam har kvar de delarna i kommande böcker. Hoppas verkligen det!

Överlag så tycker jag att boken var riktigt jäkla bra, det var bra och intressanta karaktärer, mordfallet var väldigt komplicerat och annorlunda. Hämnd är ju ett väldigt vanligt motiv till mord men Bågstam hade lyckats ta ett väldigt vanligt motiv och snurrat till det lite och gjort en egen tvist på det hela. Mycket bra och uppskattat av mig.

Kapitlen är välskrivna, hittade lite slarvfel här och var men det är inget jag lägger större vikt på. Däremot så upplevde jag att kapitlen var lite för långa i min smak, jag föredrar lite kortare kapitel. Så kändes det som att en del kapitel slutade och började lite konstigt, att de kanske skulle ha suttit ihop och inte delats upp. Men jag är ju ingen författare så det kanske ska vara så och jag bara är lite extra petig, så är det nog.

Ögonvittnet av Anna Bågstam är en stark debutbok med massor av spänning, intriger, tvistar och överraskningar. Den jag trodde var gärningsmannen visade sig vara oskyldig och vice versa men det är bara bra med böcker där man överraskas och inte kan räkna ut slutet. Nu ser jag verkligen fram emot nästa del, speciellt med den cliffhanger som boken slutade med.

2021-01-29

Positiv överraskning. Lite udda hjältinna som huvudperson. Ganska bra driv och hyfsad spänning blandat med lite humor.

Maria Jacobsson

2020-09-27

En riktigt bra debut! Lättläst och spännande från början till slut. Huvudpersonen Harriet är lätt att identifiera sig med och känna sympatier för. Lite krystade förklaringar mot slutet är det enda som drar ner betyget. Läser gärna fler böcker av författaren! (Slutet på boken antyder en fortsättning...)

Maja Dukic

2018-10-17

Utläst på 3 dagar!! Anna Bågstams Ögonvittnet! Riktig spännande redan från första kapitell!! Bladvändare!! Hon skriver så lätt och riktigt bjuder in en för att läsa mer! Inte någonstans i boken upplevde jag att den börjar bli tråkig! Bra tempo, spänningen byggs upp redan i början och även om man anar vem som är den skyldiga får man inte veta det in i det sista i boken!! Låter som en uppföljare är på gång!! Riktigt bra och spännande bok, rekomenderas! 5/5 möjliga!!

Helt okej 😊

A H

2018-06-14

Jag gillade denna boken jättemycket. Hoppas verkligen den får en uppföljare vilket slutet ger en viss hint om.

Evasbokhylla

2018-06-07

En spännande bladvändare och vilket SLUT! Vill läsa fortsättningen NU.

Spännande, underhållande och stark!

Åsa Carlsson

2018-04-29

När jag fick erbjudandet om att läsa Ögonvittnet var det beskrivningen av bokens huvudperson som lockade mest. Tyckte det verkade olikt andra moderna kriminalromaner. En gnutta humor - även i mordhistorier - brukar jag värdesätta. Blev verkligen över förväntan positivt överraskad, tyckte om precis allt med denna bok. Det är en fartfylld och otroligt spännande historia (hinner utse väldigt många mordmisstänkta innan det klarnar). Det är en sån där thriller man helst slukläser och ogärna vill lägga ifrån sig. Fullständig recension bokblogg: http://ibokhyllan.blogspot.se/2018/04/ogonvittnet-av-anna-bagstam.html

2018-04-23

”Ögonvittnet är en tempofylld och spännande deckare som utspelar sig i Öresundstrakten, med en smart, rolig och ofullkomlig hjältinna som huvudperson.” Så står det om boken på bokförlagets hemsida, och det tycker jag är en mycket bra beskrivning av boken.

Boken är lättläst, spännande, inte helt förutsägbar, och har en del humor i sig. Jag gillar huvudpersonen, och läser gärna fler böcker om henne.

Ögonvittnet är en avslutad historia, men det finns ändå en liten cliffhanger i slutet, som gör att jag verkligen ser fram emot nästa bok i serien om Harriet Vesterberg, som jobbar som utredare inom polisen i Landskrona.

Rekommenderas.