gonvittnet

Bgstam, Anna

Ett brutalt mord har begtts i pittoreska fiskelget Lerviken vid resund. En kvinna har avrttats och ftt sina gonlock upptejpade. Mordet sker dagen efter att Harriet Vesterberg flyttat in i sin pappas hus, ett stenkast frn brottsplatsen. Pltsligt r Lerviken lngt frn den idyll dr hon tillbringade sin barndoms somrar. Harriet har precis lmnat Stockholm och en havererad krleksrelation bakom sig fr en nystart som utredare hos polisen i Landskrona. Men hon frstr snabbt att hon inte r s vlkommen p stationen som hon hade nskat och att hennes ider inte uppskattas. Hon bestmmer sig fr att g sin egen vg, men den leder in henne p ett spr som hon snart desperat ngrar att hon brjade flja. Kan mrdaren vara ngon hon knner?gonvittnet r en tempofylld och spnnande deckare som utspelar sig i resundstrakten, med en smart, rolig och ofullkomlig hjltinna som huvudperson.

ElinsBokhylla

2021-11-19

Bokens grundhandling bestr av att man fr flja med huvudkaraktren Harriet Vesterberg som precis flyttat till Lerviken och brjat p sitt nya jobb hos polisen i Landskrona. Ett jobb som inte visar sig vara s ltt alla gnger, hennes kollegor verkar motarbeta henne och det tar inte lng tid innan Harriet gr sin egen vg.
Varje bok tar upp ett nytt fall som Harriet och hennes motstrviga kollegor p Landskrona polisen fr utreda.

I frsta delen av serien hoppar vi in i handlingen med en gng nr Harriet dras in p ett vldigt hemskt och makabert brott, ett brott som kommer att vara nrmre henne n vad hon hade trott. Hon fr kmpa riktigt hrt fr att bli accepterad av sina kollegor och ven i privatlivet fr hon fightas med motgng efter motgng.

Som jag skriver hgre upp, s jklar vilken debutbok och vilken spnningsroman. Fr spnning fanns det verkligen i denna bok.

Det var vldigt ltt att komma in i bokens handling och fatta tycker fr karaktrerna, i alla fall fr Harriet. Jag tyckte att jag kunde knna igen mig lite i hennes karaktr, speciellt personlighetsmssigt. Men s var det nog ven vldigt ltt att komma in i handlingen fr att Anna Bgstam valde att hoppa rakt in i mordet och utredningen. Ngot som jag inte alltid upplever i alla bcker men som jag verkligen gillar. Det gr boken bttre och spnningen byggs upp direkt frn brjan och som i denna bok, hll en i ett fast grepp enda till sista sidan.

Ngot som jag blev glatt verraskad av var hur detaljerad boken var, hur detaljerade miljbeskrivningar och karaktrsbeskrivningar det fanns med. Det r ngot som jag verkligen uppskattar fr d knns det som att man verkligen kan leva sig in i storyn.

Det var delar av boken som jag tycker var riktigt bra skrivna med mnga detaljer och annorlunda men vldigt intressanta beskrivningar. Ngot som jag tyckte var lite extra spnnande och intressant var nr man fick flja med p brottsplatsunderskningen, obduktionen och ven under tiden som Harriet underskte den misstnktes bil. Det var vldigt detaljerade och bra stycken, riktigt spnnande att verkligen f flja med under hela utredningen. I mnga bcker tycker jag att frfattarna kan vara lite snla med detaljer kring hela brottsutredningen, att man bara fr flja med i de "vanliga" arbetsuppgifterna s som spaning, frhr och besk p brottsplatsen men nu fick man verkligen vara med p alla delarna. Ngot som jag uppskattade och som jag hoppas kommer att vara med i senare bcker i serien med, att Anna Bgstam har kvar de delarna i kommande bcker. Hoppas verkligen det!

verlag s tycker jag att boken var riktigt jkla bra, det var bra och intressanta karaktrer, mordfallet var vldigt komplicerat och annorlunda. Hmnd r ju ett vldigt vanligt motiv till mord men Bgstam hade lyckats ta ett vldigt vanligt motiv och snurrat till det lite och gjort en egen tvist p det hela. Mycket bra och uppskattat av mig.

Kapitlen r vlskrivna, hittade lite slarvfel hr och var men det r inget jag lgger strre vikt p. Dremot s upplevde jag att kapitlen var lite fr lnga i min smak, jag fredrar lite kortare kapitel. S kndes det som att en del kapitel slutade och brjade lite konstigt, att de kanske skulle ha suttit ihop och inte delats upp. Men jag r ju ingen frfattare s det kanske ska vara s och jag bara r lite extra petig, s r det nog.

gonvittnet av Anna Bgstam r en stark debutbok med massor av spnning, intriger, tvistar och verraskningar. Den jag trodde var grningsmannen visade sig vara oskyldig och vice versa men det r bara bra med bcker dr man verraskas och inte kan rkna ut slutet. Nu ser jag verkligen fram emot nsta del, speciellt med den cliffhanger som boken slutade med.

2021-01-29

Positiv verraskning. Lite udda hjltinna som huvudperson. Ganska bra driv och hyfsad spnning blandat med lite humor.

Maria Jacobsson

2020-09-27

En riktigt bra debut! Lttlst och spnnande frn brjan till slut. Huvudpersonen Harriet r ltt att identifiera sig med och knna sympatier fr. Lite krystade frklaringar mot slutet r det enda som drar ner betyget. Lser grna fler bcker av frfattaren! (Slutet p boken antyder en fortsttning...)

Maja Dukic

2018-10-17

Utlst p 3 dagar!! Anna Bgstams gonvittnet! Riktig spnnande redan frn frsta kapitell!! Bladvndare!! Hon skriver s ltt och riktigt bjuder in en fr att lsa mer! Inte ngonstans i boken upplevde jag att den brjar bli trkig! Bra tempo, spnningen byggs upp redan i brjan och ven om man anar vem som r den skyldiga fr man inte veta det in i det sista i boken!! Lter som en uppfljare r p gng!! Riktigt bra och spnnande bok, rekomenderas! 5/5 mjliga!!

Helt okej 😊

A H

2018-06-14

Jag gillade denna boken jttemycket. Hoppas verkligen den fr en uppfljare vilket slutet ger en viss hint om.

Evasbokhylla

2018-06-07

En spnnande bladvndare och vilket SLUT! Vill lsa fortsttningen NU.

Spnnande, underhllande och stark!

sa Carlsson

2018-04-29

Nr jag fick erbjudandet om att lsa gonvittnet var det beskrivningen av bokens huvudperson som lockade mest. Tyckte det verkade olikt andra moderna kriminalromaner. En gnutta humor - ven i mordhistorier - brukar jag vrdestta. Blev verkligen ver frvntan positivt verraskad, tyckte om precis allt med denna bok. Det r en fartfylld och otroligt spnnande historia (hinner utse vldigt mnga mordmisstnkta innan det klarnar). Det r en sn dr thriller man helst sluklser och ogrna vill lgga ifrn sig. Fullstndig recension bokblogg: http://ibokhyllan.blogspot.se/2018/04/ogonvittnet-av-anna-bagstam.html

2018-04-23

gonvittnet r en tempofylld och spnnande deckare som utspelar sig i resundstrakten, med en smart, rolig och ofullkomlig hjltinna som huvudperson. S str det om boken p bokfrlagets hemsida, och det tycker jag r en mycket bra beskrivning av boken.

Boken r lttlst, spnnande, inte helt frutsgbar, och har en del humor i sig. Jag gillar huvudpersonen, och lser grna fler bcker om henne.

gonvittnet r en avslutad historia, men det finns nd en liten cliffhanger i slutet, som gr att jag verkligen ser fram emot nsta bok i serien om Harriet Vesterberg, som jobbar som utredare inom polisen i Landskrona.

Rekommenderas.