Gone with the Wind

Mitchell, Margaret

| 14

A monumental classic considered by many to be not only the greatest love story ever written, but also the greatest Civil War saga.

Stina Heimonen

2021-12-30

Underbar med starka personskildringar. Ett historiskt verk. Har läst boken på tre språk och sett filmen otaliga gånger. Slaveri, romantik, inbördeskrig, drama... En fängslande roman helt enkelt.

Ulla Siren-Peura

2020-06-09

Bra

Helena Flemström

2018-04-23

Underbar läsning, historiens vingar

Anki Hedberg

2018-04-04

Kostymdrama i litteraturform....Söderns skönheter, gentlemännen

Hrönn Hauksdottir

2017-12-13

Den är ett mästerverk

Hrönn Hauksdottir

2017-12-13

Den är ett mästerverk

2016-12-16

Bra, men i längsta laget. Jag föredrar utan tvekan filmen.

Sanna Carlborg

2015-09-27

Omöjlig att beygsätta...den här boken har så mycket, onekligen också något stort, men gör mig så deprimerad att jag inte verkligt kan tycka om den. Och just det, den är oförsvarligt lång.

Lilian Lidforss

2015-06-17

Litterärt mästerverk. Men något lång!/Lilian

Josefine Ejebjörk

2014-12-17

Kan inte komma ifrån tanken att om denna klassikerna skrevs idag skulle den nog varit hälften så lång. Det tog mig ett tag att traggla mig igenom denna tegelsten.

Linda Jernhag

2014-07-07

Asbra bok!!!! Man sträckläser den för att få följa med på scarlettes resa.
Slutet var väldigt förvirrande och sorglig och det är så svårt att släppa taget om boken. Definitivt en av mina personliga favoriter

Erica S

2014-04-05

Mycket bra bok . En unik bok som jag vanligt inte läser men då jag vill eläsa boken har sett filmen för många år sen

Maria Blomkvist

2013-09-07

Ett ganska annorlunda perspektiv på inbördeskriget och tiden efteråt. Väldigt levande skildringar av både miljöer och karaktärer.

Maritha .

2013-06-23

Började på den en gång för länge sen men orkade då bara genom de första kanske tjugo sidorna. Vid ett nytt försök relativt nyligen hade jag inga problem att läsa ut den, men på något vis kan jag ändå inte ge den mer än en trea.

Maria Strömqvist

2012-05-17

Ååååh jag älskar boken lika mycket som jag älskar filmen!!!

Katarina Strid

2012-04-11

Fantastisk läsupplevelse, vilket epos! Och en oförliknelig och oförglömlig hjältinna!

Izabela Horn

2012-03-01

En av mina absolut älsklings böcker.

Solveig Jensen

2011-11-16

Läste den här boken som tonåring och jag blev helt tagen. Vågar inte läsa om boken med risk att förlora den känslan!

Jenny Mefras

2011-09-15

Älskar den.......................................

Elisabeth E

2011-03-29

Helt underbar! Älskar den från första sidan till slutet. Jag ville inte att den skulle ta slut trots att den är så lång. Underbart!

Ruth Lezz

2011-02-11

Flickrumsfavorit där hjältinnan aldrig står rådlös inför livets prövningar. Om stolthet, krig, förlorade privilegier och kärlek, där ingenting är hopplöst så länge det finns en morgondag. En bok som inger styrka.

lotten zandzel

2011-01-13

Jag blir aldrig klok på varför den blivit så populär. Har aldrig lyckats ta mig igenom. Min kalkonbok om någon.

Sanna Andersson

2011-01-10

Älskade den!

Cee Inkognito

2010-12-19

Klassisk roman som har så mycket mer att ge än filmen, även om den också är underbar. Scarlett i boken är så mycket mer än den omogna och egoistiska person som målas upp i filmen.

jasmine hedberg

2010-12-06

Den är otroligt bra när man väl kommer in i den. Det är bara väldigt mycket om inbördeskriget så att man tappar bort den röda tråden. Men den är läsvärd!

Charlotta CG

2010-10-07

Nej - jag fattar varken filmen eller boken utan har gett bort min faktiskt. Gnällande damer och inbördeskrigets USA i kombination är inte alls min kopp te...

Elin Elssjö

2010-10-06

Läste den i ett svep när jag var 14 och jag minns att jag älskade den.

Läste boken som tonåring, blev helt uppslukad. Fantastisk roman.

2010-04-04

Läste boken för många år sedan, så filmen alldeles nyligen. Betyget avser boken, Filmen får en femma!

Helena S

2010-03-30

Tyckte den var sådär som tonäring men älskade den när jag läste om den för några år sedan.

Den här mastodontboken läste jag som tonåring. Det var faktiskt en av mina första vuxenböcker. Jag kämpade igenom de första 50 sidorna och tyckte de var urtråkiga. Sen någonstans på sidan 51 så slog den till - den hypnotiska suggestionen.

Julia Nilsson

2010-02-08

En av mina absoluta favoriter, och så underbart bra!

Elin Lundkvist

2009-07-14

Åhh vill ha ett annat slut... men boken är underbar ändå

Nina Nykvist

2009-07-12

Jäklar! Den här är bra, fantastisk underhållning och spänning rakt igenom!