Gomorrah

Saviano, Roberto

| 2007

A groundbreaking account of the decline of Naples under the rule of the Camorra describes how this murderous organized crime network and its international associates have gained control of the Neapolitan region in such areas as construction, high fashion, illegal drug trafficking, and toxic waste disposal and its influence on every aspect of Neopolitan life.

Ulf Pettersson

2016-08-29

inblick i maffians organisation och struktur, kanske lite väl ingående vilket drar ner betyget

Lars Willfors

2016-07-15

En politiskt/journalistiskt viktig, men inte desto mindre småtrist, bok.

Adam Ångell

2014-12-18

Mycket bra bok.
Bitvis lite seg men den är mestadels mycket fängslande i sin skildring och ger en inblick i en värld som jag under inga som helst omständigheter skulle vilja befinna mig i på riktigt.

Klara Antonsson

2014-09-19

Orkade inte läsa klart

Izabela Horn

2013-12-05

Gomorra hade kunnat vara en riktig bra dokumentär roman eftersom författaren har jätte mycket kunskap och lyckats komma maffia medlemmarna nära in på livet. Men istället är boken tråkig, massa med namn som man har svårt att hålla reda på. Jätte synd.

En av de jobbigaste böcker jag läst. Det känns som en ren faktabok där han radar upp en massa namn på orter, personer och klaner. Det händer liksom ingenting intressant i den. Sen retar jag mig på alla dessa liknelser. Varje gång han beskriver en händelse eller en sak så drar han alltid minst tre olika liknelser vilket blir tjatigt i längden. Det är långa kapitel med få ställen att lägga ifrån sig boken på. Ingen bok jag skulle rekomendera.

David Lindberg

2011-12-09

Helt klart ett intressant och viktigt ämne om hur maffian förstör samhället, men skriven på ett litet krångligt sätt som inte är alltför lätttillängligt.

Linn Kjöllerström

2011-11-27

Svår bok att ta sig igenom och ibland obegriplig. Kräver stor koncentration. För stor för att jag skulle orka hålla den uppe, språket säger mig inte så mycket.

Josefine Ejebjörk

2011-10-24

Så mycket jag inte visste om Italien och deras problem med maffian, visst det blir lite mycket namn och om jag var mer insatt i Italien i allmänhet skulle den nog gett mig mycket mer. Men läsvärd ändå.

Mats M

2011-06-21

Läste inte heller klart den, intressant tema men det blir för mycket av samma sak, räkna upp massa familjenamn och platser..., halva antal sidor hade varit tillräckligt...

Jeanette

2011-06-20

Första 50 sidorna gick an. Sen blev jag otroligt less och bestämde mig för att lägga ner projektet. Inget att rekommendera.

Petra Norstedt

2010-09-18

Kanske bättre som film?

Cissi Rosenqvist

2010-07-19

En av få böcker som jag inte ens orkat engagera mig i att läsa klart. Hade hört så mycket bra om den och var riktigt på hugget när jag fick hem boken. Men namn på namn och olika orter hit och dit fick mig att tröttna snabbt.

Karl Sandberg

2010-07-06

En bra och läsvärd bok som jag kommer rekommendera till vänner och bekanta, även om alla namn och orter förvirrade något. Denna bok stärker min tro om det starka samhället med tydlig reglering av miljölagar, arbetsrätt mm. Deprimerande men bra läsning.

Yvonne Larsson

2010-03-12

En bok som borde varit mer spännande och intressant. Kanske hade jag för höga förväntningar när jag började läsa. Ämnet är intressant, men det blir väldigt många namn och platser som räknas upp och blir lite svårt att hålla isär. Jag brukar ändå inte ha svårt för det, men på något vis blir det för mycket faktauppräknande.

2010-02-04

Namn, namn, namn på okända platser och personer. Det blir för många, hänger inte med.

Mylar .

2010-01-22

Jag visste inget om boken innan och väntade mig en mer skönlitterär bok, men med verklighetsanknytning. Man kan säga att jag blev lite besviken när sida efter sida radade upp namn, byar och familjeband i god gamla testamentet-anda.
Förmodligen mer intressant om man är bekant med camorrans historia sedan innan, eller om man följt italiensk nyhetsrapportering de senaste tio åren.

Fiona *

2009-11-03

Tyvärr ännu ett bevis på hur en usel översättning kan sänka en bok.

Daniel Hugosson

2009-10-20

Intressant läsning om ett högintressant ämne. Stort minus är dock den nedknarkade översättningen (kan inte tänka mig att den är lika dåligt skriven på orginalspråket), samt det lite löjliga intryck man får av att det bara finns en kriminell gruppering i stort sett hela Europa. Visst, Saviano och camorran engagerar - men stundtals känns det som att författaren själv anser sig ha gjort århundradets scoop och att han mer än allt annat också vill hävda just det.

Sofia Åkerberg

2009-08-08

Intressant ämne men för min del i princip oläslig, både på grund av språk och stil. Väldigt ryckigt berättad, man letar förgäves efter någon slags uppbyggnad av historien, en röd tråd. Alla oändliga uppräkningar hjälper inte till utan snarare distanserar läsaren ytterligare från berättelsen, det borde ha räckt med ett par exempel och så får man väl göra ett appendix i så fall.

Spåket är inte ehllt det någon höjdare men där kanske man istället får skyla på översättningen. Men att förlaget har släppt iväg en sådan här bok förstår jag inte riktigt, den känns inte färdig.

Att författaren brinner för sitt ämne och sin stad går inte att ta miste på och ämnet är som sagt intressant och fruktansvärt men det brister i förmedlingen.

Daniel Hugosson

2009-06-30

Mattias Karlsson

2009-04-30

Kapitlet om Angelina Jolie's hemlige skräddare är fantastiskt. Liksom det inledande panoramat över Neapels hamn som samtidigt skildrar varuflödet i den globala ekonomin. Helt klart värd att läsa! Och man behöver inte läsa hela. Själv hoppade jag över eller skummade en hel del.

Karin D

2009-04-26

Detta är en av de få böcker som jag inte läst ut när jag väl börjat. Jag är inte ensam om det, heller.

Jag tyckte att det var en dålig balansgång mellan dokumentär och skönlitterär skildring, och språket saknade helt flyt. Även maken som kan italienska gav sig på den och trodde att en del berodde på dålig översättning. Han kunde se att ibland stod det något i stil med "Familjen X träffade familjen Y och från början var de vänner, men det slutade med att dom dödade dom". På italienska skulle det vara glasklart vem som dödade vem men på svenska blir det kryptiskt.

Thomas Hemmingberg

2009-04-22

Intressant nutidsbeskrivning av södra Italien men för faktamässig och journalistiskt skriven.