Gomorra

Saviano, Roberto

| 2006

Ingen annan kriminell organisation i Europa har s mnga mord p sitt samvete som camorran i Neapel, som r betydligt vldsammare, mktigare och mer utbredd n den sicilianska maffian. Roberto Saviano r fdd och uppvuxen i Camorraland. Med sin vespa har han kt runt i orterna i regionen och samlat fakta frn alla som vgat bertta. Han har trffat tonrspojkar som inget hellre vill n att bli medlemmar i camorran. Han har sett hur mnniskor blivit mutade, misshandlade och ddade. Fr att ytterligare komma organisationen in p livet har han infiltrerat arbetsplatser dr camorran styr. Han har ftt inblick i ett ekonomiskt imperium, en vrld dr makt och pengar r allt, dr man tar till alla medel fr att vinna. Roberto Savianos underskande text vibrerar av personlig nrvaro. Hans rende med boken r enkelt men livsfarligt, att hgt och tydligt sga: jag finner mig inte i det...

Ulf Pettersson

2016-08-29

inblick i maffians organisation och struktur, kanske lite vl ingende vilket drar ner betyget

Lars Martinsson

2016-07-15

En politiskt/journalistiskt viktig, men inte desto mindre smtrist, bok.

Adam ngell

2014-12-18

Mycket bra bok.
Bitvis lite seg men den r mestadels mycket fngslande i sin skildring och ger en inblick i en vrld som jag under inga som helst omstndigheter skulle vilja befinna mig i p riktigt.

Klara Antonsson

2014-09-19

Orkade inte lsa klart

Izabela Kosznik

2013-12-05

Gomorra hade kunnat vara en riktig bra dokumentr roman eftersom frfattaren har jtte mycket kunskap och lyckats komma maffia medlemmarna nra in p livet. Men istllet r boken trkig, massa med namn som man har svrt att hlla reda p. Jtte synd.

Anette Hkerberg

2012-02-05

En av de jobbigaste bcker jag lst. Det knns som en ren faktabok dr han radar upp en massa namn p orter, personer och klaner. Det hnder liksom ingenting intressant i den. Sen retar jag mig p alla dessa liknelser. Varje gng han beskriver en hndelse eller en sak s drar han alltid minst tre olika liknelser vilket blir tjatigt i lngden. Det r lnga kapitel med f stllen att lgga ifrn sig boken p. Ingen bok jag skulle rekomendera.

David Lindberg

2011-12-09

Helt klart ett intressant och viktigt mne om hur maffian frstr samhllet, men skriven p ett litet krngligt stt som inte r alltfr ltttillngligt.

Linn Kjllerstrm

2011-11-27

Svr bok att ta sig igenom och ibland obegriplig. Krver stor koncentration. Fr stor fr att jag skulle orka hlla den uppe, sprket sger mig inte s mycket.

Josefine Ejebjrk

2011-10-24

S mycket jag inte visste om Italien och deras problem med maffian, visst det blir lite mycket namn och om jag var mer insatt i Italien i allmnhet skulle den nog gett mig mycket mer. Men lsvrd nd.

Mats M

2011-06-21

Lste inte heller klart den, intressant tema men det blir fr mycket av samma sak, rkna upp massa familjenamn och platser..., halva antal sidor hade varit tillrckligt...

Jeanette L

2011-06-20

Frsta 50 sidorna gick an. Sen blev jag otroligt less och bestmde mig fr att lgga ner projektet. Inget att rekommendera.

Anders Johansson

2011-06-15

Hade nog fr hga frvntningar. Totalt ointressant trots att mnet borde engagera.

Petra Norstedt

2010-09-18

Kanske bttre som film?

Cissi Rosenqvist

2010-07-19

En av f bcker som jag inte ens orkat engagera mig i att lsa klart. Hade hrt s mycket bra om den och var riktigt p hugget nr jag fick hem boken. Men namn p namn och olika orter hit och dit fick mig att trttna snabbt.

Karl Sandberg

2010-07-06

En bra och lsvrd bok som jag kommer rekommendera till vnner och bekanta, ven om alla namn och orter frvirrade ngot. Denna bok strker min tro om det starka samhllet med tydlig reglering av miljlagar, arbetsrtt mm. Deprimerande men bra lsning.

Yvonne Larsson

2010-03-12

En bok som borde varit mer spnnande och intressant. Kanske hade jag fr hga frvntningar nr jag brjade lsa. mnet r intressant, men det blir vldigt mnga namn och platser som rknas upp och blir lite svrt att hlla isr. Jag brukar nd inte ha svrt fr det, men p ngot vis blir det fr mycket faktaupprknande.

2010-02-04

Namn, namn, namn p oknda platser och personer. Det blir fr mnga, hnger inte med.

Mylar .

2010-01-22

Jag visste inget om boken innan och vntade mig en mer sknlitterr bok, men med verklighetsanknytning. Man kan sga att jag blev lite besviken nr sida efter sida radade upp namn, byar och familjeband i god gamla testamentet-anda.
Frmodligen mer intressant om man r bekant med camorrans historia sedan innan, eller om man fljt italiensk nyhetsrapportering de senaste tio ren.

Fiona *

2009-11-03

Tyvrr nnu ett bevis p hur en usel versttning kan snka en bok.

Daniel Hugosson

2009-10-20

Intressant lsning om ett hgintressant mne. Stort minus r dock den nedknarkade versttningen (kan inte tnka mig att den r lika dligt skriven p orginalsprket), samt det lite ljliga intryck man fr av att det bara finns en kriminell gruppering i stort sett hela Europa. Visst, Saviano och camorran engagerar - men stundtals knns det som att frfattaren sjlv anser sig ha gjort rhundradets scoop och att han mer n allt annat ocks vill hvda just det.

Sofia kerberg

2009-08-08

Intressant mne men fr min del i princip olslig, bde p grund av sprk och stil. Vldigt ryckigt berttad, man letar frgves efter ngon slags uppbyggnad av historien, en rd trd. Alla ondliga upprkningar hjlper inte till utan snarare distanserar lsaren ytterligare frn berttelsen, det borde ha rckt med ett par exempel och s fr man vl gra ett appendix i s fall.

Spket r inte ehllt det ngon hjdare men dr kanske man istllet fr skyla p versttningen. Men att frlaget har slppt ivg en sdan hr bok frstr jag inte riktigt, den knns inte frdig.

Att frfattaren brinner fr sitt mne och sin stad gr inte att ta miste p och mnet r som sagt intressant och fruktansvrt men det brister i frmedlingen.

Daniel Hugosson

2009-06-30

Mattias Karlsson

2009-04-30

Kapitlet om Angelina Jolie's hemlige skrddare r fantastiskt. Liksom det inledande panoramat ver Neapels hamn som samtidigt skildrar varufldet i den globala ekonomin. Helt klart vrd att lsa! Och man behver inte lsa hela. Sjlv hoppade jag ver eller skummade en hel del.

Karin D

2009-04-26

Detta r en av de f bcker som jag inte lst ut nr jag vl brjat. Jag r inte ensam om det, heller.

Jag tyckte att det var en dlig balansgng mellan dokumentr och sknlitterr skildring, och sprket saknade helt flyt. ven maken som kan italienska gav sig p den och trodde att en del berodde p dlig versttning. Han kunde se att ibland stod det ngot i stil med "Familjen X trffade familjen Y och frn brjan var de vnner, men det slutade med att dom ddade dom". P italienska skulle det vara glasklart vem som ddade vem men p svenska blir det kryptiskt.

Thomas Hemmingberg

2009-04-22

Intressant nutidsbeskrivning av sdra Italien men fr faktamssig och journalistiskt skriven.