Gömda

Marklund, Liza

| 2000

Maria Eriksson bor i en mellansvensk stad och arbetar på bank när hon möter mannen med de svarta ögonen. Hon blir oerhört förälskad, förlovar sig och föder deras dotter Emma.    Men förhållandet spårar ur. Mannen blir alltmer våldsam. Han hotar, slår och våldtar. När Mia träffar en annan man och gifter sig blir det ännu värre.    Familjen hamnar i en mardröm av misshandel, terror och mordförsök.    Myndigheterna står handfallna. Till slut tvingar man Mia och hennes familj att gå under jorden. Men mannen som förföljer Mia ger inte upp. Han letar efter dem, och han hittar dem. Till slut finns bara en utväg: familjen måste lämna Sverige. Gömda är en dokumentär roman. Det innebär att historien är baserad på verkliga händelser, men dramatiserad och gestaltad via Liza Marklund som författare.

Sophie H

2023-10-08

Spännande och bra bok. Skrämmande att det är baserat på en verklig historia. Bra läsning.

Elina

2020-02-09

En favorit

Mikaela86

2019-09-17

Liza Marklund blev väldigt kritiserad efter hon skrivit denna bok. Den är baserad på en sann berättelse. Mannen som är helt fruktansvärd visar sig vara förnärmad efter dessa "påhopp" och förnekar. Det gör att media trakasserar Liza Marklund. För självklart tror man på mannen bara för att han säger att det inte var sant. Det finns jättemycket bevis. Bara det gjorde mig så jävla förbannad. Rättsystemet i Sverige är tyvärr under all kritik när det kommer till mäns våld mot kvinnor. Jag tyckte boken var riktigt bra om en destruktiv relation och jag hoppas att den kvinnan lever lycklig idag och att mannen antingen är död eller lever ett plågsamt liv. Dessa män är inte män utan odjur. USCH!

Bokslukerskan 93

2019-01-18

Absolut en av mina favoritböcker som tonåring. Lyssnat på den säkert 10 ggr. En svensk tjej som blir tillsammans med en västerlänsk man som börjar slå, hota, förfölja och terrorisera henne. Den förtjänar bättre betyg än vad den har!

Paulina Eriksson

2019-01-16

Charlotte Skogh

2018-02-16

Gripande och skrämmande hur somliga människor använder makt och våld över dem som står närmast.

Ingela Johansson

2016-12-19

Oerhört rörande, spännande och man blir så arg ibland. En bladvändare.

Maria Jacobsson

2014-12-22

Om allt är sant i den här boken, så är det förjävligt!

Maria Blomkvist

2014-01-18

Jag störde mig otroligt mycket på huvudkaraktären Mia. En väldigt tjatig och upprepande handling. Trots allt ville jag veta hur det skulle gå vilket räddade denna bok från endast en stjärna.

Anki Vincent

2013-07-26

Klassiker vid det här laget , väl värd att läsa.

Helena Almqvist

2012-12-07

Bra men läsaren ska veta att allt är ren bluff men otroligt bra skriven och spännande!

Hade velat ge den 3,5. Lite för tjatig för att jag ska kunna ge den 4, speciellt med tanke på vilka andra böcker som förtjänar en fyra för mig.

Jag hade faktiskt svårt att läsa den som en helt sanna berättelse, så många konstiga saker hände. Efteråt kollade jag vad andra tyckte och tydligen var jag inte helt fel ute.

Hur som helst, jag satt ändå klistrad i den och ville verkligen läsa klart för att se vad som hände. Har inte tidigare läst en bok i denna stilen, så det var en väldigt positiv upplevelse.

D

Diana Cudic

2012-08-09

Väldigt bra bok! Jag tyckte den va gripande och spännande. Men blev lite väl tjatigt i slutet. Minus på det

Sara Johansson

2011-12-16

Läs "Sanningen om gömda" av Monica Antonsson, sen kan det hända ni får en liten annan bild av Mia, Liza Marklund och den här historien.
Jag blev också mkt berörd av Gömda när jag först läste den, men nu blir jag bara arg.

Liza Carlsson

2011-12-13

Sjukt bra. Tårarna trillade på mina kinder flera gånger.

Maxine Ljungdahl

2011-11-24

Helt hemskt att det händer. Tänkte inte på det så mycket innan jag läste boken.

Kamali 

2011-10-28

Vad formar en kvinna så att hon stannar kvar i ett förhållande trots elaka kommentarer och insinuationer att hon "borde" klä sig si och göra så? Själv hade jag gått direkt och kan inte tycka annat än att hon är patetisk som stannar. Noll självkänsla! Är dessa kvinnor en produkt av samhället? Av en trasig barndom? Jag blir bara förbannad, ledsen och uppgiven när jag läser "gömda".

Jwan Abdulkarim

2011-06-12

Väldigt orealistisk..

Petronella Enarsson

2011-05-19

Mycket bra bok, går inte sluta läsa!

Då jag läste boken gjorde jag det i tron att den var sann. Långt efteråt gick det att läsa i varje kvällstidning hur Mia diktat upp historien och "mannen med de svarta ögonen" (vars riktiga namn är Osama Awad) gick ut i tv och berättade sin version. Osama säger att han slog Mia en gång och att det då var hon som slagit honom först. Alla andra tillfällen som nämns i boken är ren och skär lögn. Han fick själv utstå hot och Mias nya make är dömd för att ha kört över Osama två gånger och lämnat honom skadad på vägen. Osama känner sig djupt kränkt över hur han framställs som psykopat i boken.

Jag fick en känsla av att Mia inte var uppriktig i boken. Flera gånger får man intrycket av att hon överdriver eller hittat på. Jag tyckte boken var bra men samtidigt ganska dålig. Trovärdigheten finns inte där...

hanna säkkinen

2011-03-16

en spännande story trots att den är hemsk, men boken är skriven så hårt och tråkigt

Jenny Dyrén

2011-01-11

Mycket stark men ändå saklig skildring. Man blir upprörd över hur handfallna och mesiga myndigheterna är.

Charlotte B

2010-12-25

Bra bok...

Linda Nilsson

2010-11-17

När jag läste boken för ett antal år sen tyckte jag att den var jättebra. Jag fastnade i den gripande historien som sades vara sann. Det var ju det som gjorde den så bra, nu är den ju inte värd något. Jag skulle inte rekommendera någon att läsa den.

Jättebra

Torbjörn Nilsson

2010-11-13

En av mina värsta läsupplevelser någonsin. Köpte denna precis när den kommit ut i pocket efter att ha hört gott om denna "sanna" historia. Satte mig till ro med en fem timmars tågresa framför mig och började läsa. Ogillade den ganska snart, hatade den efter 100 sidor, men fast på ett tåg utan annat att göra valde jag att läsa klart eländet. Otroligt dålig bok.

Denna bok var länge sedan jag läste men i dagens läge får den bara en 2a av mig pga att den inte var sann som det först uppgavs för att vara....

Lotta Svensson

2010-10-15

Jag har läst denna bok flera gånger och tyckt om den. Men sen när man fick höra att allt inte var sant i boken, så blir man ju helt klart besviken på författaren. Jag läser inga böcker av Liza Marklund mer och har slängt ut dom böckerna jag hade av henne från min bokhylla här hemma.

Anette K

2010-09-30

Nåt av det mest stereotypa jag och dåliga språk jag läst (hur kan Liza Marklund vara så avgudad?). Hölls upp av att den var sann, nej vänta nu, det var den ju inte!

2010-07-23

Läste ut den på några timmar. En hemsk historia.

Margareta Johansson

2010-06-27

Den verklighetsbaserade boken om Mia Eriksson som blivit så omdiskuterad, om den är sann eller inte. En skrämmande bild om hur dåligt det svenska samhället fungerar när någon lever under hot.

Elisabeth Grahn

2010-04-13

Om man vill läsa ELÄNDE ELÄNDE O ELÄNDE staplat på varandra så kanske kanske man tycker det här är bra......

Johanna Galenpanna

2010-04-06

Skitdålig. Det är min konstruktiva kritik :D

Hanna Seven

2010-03-24

Ja, vad ska man säga. Jag älskar biografier över allt annat. Vad är mer äkta än att läsa andra människors känslor?

* Mazuli *

2010-03-14

Riktigt bra bok. Förtjänar verkligen en 5a. Vare sig den är sann eller inte.

Sträckläste den annandag jul 1999 och jag kommer fortfarande ihåg hur jag njöt. Mycket mycket bra bok!

Anette L

2010-01-28

Otroligt fängslande bok. Första gången jag läste den kunde jag inte lägga den ifrån mig, men till slut så rann tårarna så väldigt att jag var tvungen att lägga ifrån mig boken och läsa klart den morgonen efter.

M W

2009-12-01

Gunvi Lundqvist

2009-08-25

Spännande allt igenom och lämnar ingen oberörd. Synd att det finns andra som försöker göra money på samma bok, och kalla det för att avslöja Mia och hugga på Liza Marklund. I denna bok har många olyckliga kunnat identifiera sig, och andra fått läsa det de trodde inte sker. Jag har aldrig haft ngn svårighet med "en sann berättelse" eftersom LM varit tvungen att ändra på personer platser tider osv för att inte personerna skulle avslöjas.
Vi vet att att det finns många gömda i Sverige .
Läses med sunt förnuft och inte med avundsjuka på författaren och "Mia."

Eyez Only

2009-08-19

Älskade verkligen den här boken...Tills det uppdagades att allt var lögn från början till slut. Usch.

Lillemor Carlsson

2009-08-14

En bok som fångade mig totalt, gick inte att släppa när man väl börjat läsa. Skrämmande på ett vis, beskriver en värld jag lyckligtvis varit förskonad ifrån!

Karin Karlsson

2009-07-10

Jag var så arg när jag läste den här boken för många år sen, nu vet man ju dock inte hur sann historien är...

Lady Flanders

2009-06-18

Liza, om du läser det här: Skäms över att ha skrivit denna gallimatias. Och dra en säck över huvudet för att ha tjänat en förmögenhet på rena lögner.