Going out

| 2002

'Fans of Coupland and Murakami: here is your new favourite author.' Matt Thorne

Tove Skarstedt

2010-04-10

Har ni inte läst något av Scarlett Thomas så se till att göra det! Hon skriver på ett sätt som får åtminstone mig så intresserad att det är svårt att lägga ifrån sig böckerna
Detta är en nutida och aktuell, (ok, 2003, men det är helt rätt!), roman som inte liknar något annat, (utom möjligen stämningen i hennes två senare romaner, "Pop Co" och "The end of Mr Y."). Händelseförloppet i "Going out"är udda och uppfriskande. Hon sätter fingret på en massa personliga problem vi har i dagens samhälle och gör att jag bara vill läsa mer och mer av henne.
Jag vill inte avslöja plotten men första halvan av boken bygger upp historien och presenterar huvudpersonerna, efter mitten följer en roadtrip av sällan skådat slag.
Det kommer en ny roman av henne senare i år om jag har förstått det hela rätt och jag ser verkligen fram emot den.
Missa inte "Pop Co" och "The end of Mr Y."´, det är hennes två senaste och hon blir bara bättre och bättre! För er som hellre läser på svenska finns inget i skrivande stund, men det ryktas att "Slutet på mr Y" skall komma i vår, tveka inte!

Tove Skarstedt

2010-04-10