Godnattsagor för rebelltjejer 2

Favilli, Elena

Godnattsagor för rebelltjejer har blivit en av världens mest uppmärksammade barn- och ungdomsböcker. Den blev en av 2017 års mest sålda barnböcker med över 60 000 ex sålda på bara några månader. Här är fortsättningen, med 100 nya berättelser som bygger på verkliga och fantastiska kvinnor ? alltifrån drottning Nefertiti till Beyoncé. Här finns också en mongolisk örnjägare, en irländsk pirat, en fransk akrobat, en engelsk deckarförfattare, en italiensk borgmästare, en rumänsk hjärnkirurg, en graffitikonstnär från Afghanistan och en svensk drottning med namnet Kristina. Samt många, många fler. Coola, drivna kvinnor som alla har åstadkommit något speciellt eller stått upp för sina ideal. Förebilder som inspirerar sina läsare till att våga tro på att de kan bli precis vad de vill.De hundra illustrerade porträtten är skapade av konstnärer från hela världen, och för texterna svarar den italiensk-amerikanska...

Jag tycker att boken var bra för att man fick reda på vad bra saker tjejer gjort. Den här boken passar bra för de som vill läsa om riktiga personer och den som gillar mellansvåra böcker. Den är spännande. Om man gillar den kan man läsa ”Godnattsagor för Rebelltjejer” del ett.

Hedskolan 4

2021-09-28

Jag tycker att det är jätte bra. Det är den bästa boken som jag har läst.
Och den är gjort för alla åldrar.

Gullis lästips

2020-01-31

”Godnattsagor för rebelltjejer 2” är uppföljaren till den populära boken ”Godnattsagor för rebelltjejer: 100 berättelser om fantastisk kvinnor” som ni kan läsa mer om i ett tidigare inlägg.

I den här boken får läsarna ta del av ytterligare 100 mer och mindre kända, coola och drivna kvinnor som alla har åstadkommit något speciellt eller stått upp för sina ideal.

Här får läsarna ta del av de olika kvinnors livsöden från olika platser och tider genom historian, där vi åter igen får möjligheten att fascineras och inspireras av ännu flera kvinnors olika stordåd.

Vi får läsa om kungligheter, politiker, idrottare, äventyrare och skådespelare och många andra coola kvinnor som levt och lever en idag.

De är allt från komikern och tevestjärnan Ellen Degeneres, sångerskan Beyoncé, drottning Nefertiti, författaren JK Rowling, programledaren och skådespelaren Oprah Winfray, sjörövaren Anne Bonny och skådespelaren Lauren Potter.

Boken är uppbyggd på samma sätt som första boken ”Godnattsagor för rebelltjejer” där varje avsnitt har ett färgsprakande porträtt skapad av olika extraordinära kvinnor runt om i världen med tillhörande information om den enskilda kvinnans biografi som är uppdelat på en till två sidor.

Något som jag gillade extra med just denna boken är att flera kvinnor hade funktionsnedsättningar samt att de är flera kvinnor som inte är vita, jag upplever även att det är fler kvinnor i boken som fortfarande lever och att de är många kvinnor jag aldrig hört talas om.

Böckerna Godnattsagor för rebelltjejer är helt klart motiverade tjejbiblar fyllda av förebilder som inspirerar sina läsare till att våga tro på att de kan bli precis vad de vill.

Även denna bok är ett måste i alla skolor och en bra läsning inför Internationella kvinnodagen.

Anna Kreissl

2020-01-18

Jättebra tycker jag och min dotter.

Anna Kreissl

2020-01-18

Jag rekommenderar boken. - Astrid 9 år

Sam Claesson

2018-06-13

Äntligen säger jag! Min dotter och jag har längtat något oerhört efter nr 2 av Godnattsagor för rebelltjejer. Den första är vår gemensamma favoritbok och den andra gjorde oss inte besvikna. Tycker att urvalet av kvinnor kändes mer intressant i uppföljaren. Bilderna är fortsatt fantastiska.

Ulf Björnson

2018-06-13

Mkt fin uppföljare! illustrationerna är så fina.

Sofia Lilja

Äntligen - den efterlängtade uppföljaren! Bilderna är magiska