Godnatt mister Tom

Magorian, Michelle

| 1987

2047

Under andra världskriget evakueras Willie Beech från London till engelska landsbygden. Han hamnar hos Tom Oakley, en gammal enstöring, i byn Little Weirwold. Hos Mister Tom möter Willie för första gången i sitt liv vänlighet. Han får äta sig mätt, han får kläder - och han får sova i en egen säng. Han möter snälla människor och får nya vänner. Men det lyckliga livet avbryts när hans mamma plötsligt hämtar hem honom. Dagar och veckor går utan att Mister Tom får något livstecken från Willie. Har någonting hänt honom? Till slut ger sig Mister Tom i väg till London för att söka efter Willie. Godnatt Mister Tom är en av våra mest älskade böcker och har blivit en klassiker.

Karin Andersson

2017-04-21

Favorit

Agneta Sjöberg

2017-04-10

En av mina favoritböcker! har läst den med flera klasser och hittills har ingen tyckte illa om den. Viktig att läsa för att förstå krig, evakuering av barn och empati. Hur vi kan gå vidare i livet trots att det farit fram väldigt hårt. En bok att gråta till

Inger Jonsson

2017-01-12

Finstämd berättelse om hur två, av livet, sargade själar träffas. En ömsesidig djup vänskap växer fram.

Kristina Blom

2016-02-15

Omläst många gånger , fortfarande lika bra och gripande!

Annelie S

2015-09-15

Läste den här första gången när jag gick på mellanstadiet och kommer ihåg att jag tyckte den var jättebra. Läste om den nu som vuxen tillsammans med 11-årig dotter och tyckte den var väldigt långtråkig.... Så mycket oväsentliga detaljer och upprepningar. Gäsp.

elinore järlehag

2015-09-01

Läste denna bok för första gången när jag var 10! Många år senare är den fortfarande en favorit.

Tanja Lindgren

2014-12-18

Fantastisk bok som även mina barn älskar.

Mia Swedberg

2014-07-10

Lyssnade på denna som ljudbok. En mycket fin berättelse som samtidigt är mycket grym ibland.

Mikaela Metafor

2013-11-30

Jag läste denna bok som högläsningsbok för mina elever. Det är en bra högläsningsbok med ett språk som utmanar lite den nya generationen. En gripande berättelse om ett hemskt öde som slutar lyckligt. Det finns flera väldigt starka scener som man aldrig kommer glömma och som inte lämnar någon oberörd.

Ninna B

2013-11-01

En bok som bör läsas av alla barn i mellanstadieåldern.

nahom gheazi

2013-07-04

älskar bocken rekommenderar starkt! har läst den två gånger både på engelska och svenska. garanterat ni kommer inte bli besviken!

Maria Eriksson

2013-06-10

Älskade den för 25 år sedan, gör det fortfarande.

Nicklas Björk

2013-05-27

Dagen då "God natt Mister Tom" introducerades i mitt liv var när vår lärare i årskurs sex hade högläsning från boken. Med sin passion och inlevelse lyckades hon väcka mitt intresse för bokens handling och karaktärer samt deras öden och äventyr. Några år senare fick jag boken i julklapp och jag läste igenom den och fann den vara lika magisk som när vår lärare läste högt ur den. Detta är en av världens bästa böcker och blir du inte berörd av den här historien har du ett hjärta av sten. Magisk och mycket gripande.

2013-03-14

Detta var en mycket fin bok och jag gillade det jag läste. Denna bok kan jag varmt rekommendera till er andra.Läs & Njut =)

Anna Lindström

2013-03-07

Åh, en så fin historia. Jag har läst den igen nu efter att 11-åringen läst den. Jag läste den också när jag var elva så det kändes lite extra roligt att dottern också tyckte om den. :)

Celeste Holm

2013-01-01

Hur bra som helst! Men också jättesorglig...

Filippa Liliemark

2012-12-10

I just love it!!

Jimmy Reardon

2012-10-31

Älskar att bli berörd och här var jag det från början till slut

Maria Jönsson

2012-10-29

Verkligen bra. Både jag och tioåringen har njutit genom denna varma, sorgliga och hoppfulla bok.

En arbetskollega tipsade mig om denna bok, sa att den var oerhört bra.
Tack för tipset, det stämde bra, det är en oerhört bra bok. Först är den lite småmysig, då när Willie kommer till Tom och märker hur han mer och mer finner sig tillrätta. Men sen blir den oerhört sorglig, mer kan jag inte säga för inte spoila det för någon annan. Kanske finns det någon som ännu inte läst denna bok.

Engelska Väninnan

2012-05-08

En härlig snyftare.

Elias Chougui

2012-04-29

så vackert och så sorgligt...

Moa Johansson

2012-03-22

En av mina absoluta favoritböcker!! I vanliga fall kan jag bara läsa om en bok max en gång, men den här kan man verkligen läsa om och om igen, utan att tröttna!

isak smedfors heldt

2012-02-04

gryyyyyyyym

Sanna Hansson

2011-12-14

En sån där bok man aldrig vill ska ta slut. Varm, hjärtskärande och alldeles underbar!

Amir Mansourian

2011-11-09

Gripande story med bra flöde i texten

Linn van Keppel

2011-11-01

En lättläst ungdomsbok som även jag älskar

Elin Schönfelder

2011-10-13

Finns det en finare bok än den här? Michelle Magorian är fantastisk

Kamali 

2011-10-12

Vilken fin berättelse!

Josefine Ejebjörk

2011-09-19

Gillade boken från de första styckena och den höll hela vägen ut.

Anna Andersson

2011-03-17

Den var ganska bra men lite seg i början men sedan blev den super duper bra.

Edvina Johansson

2011-03-17

En väldigt gripande bok som man inte kan lägga ifrån sig!! Alla som inte har läst boken måste läsa den!

Sofia S

2011-03-02

Det här var min älskade favoritbok på högstadiet.

Johanna Gustavsson

2011-02-26

jag läste ut hela boken förra nyårsafton<33<33

Anneli Gustavsson

2011-02-23

En bok som alla borde läsa!

Eva-Lis Lindberg

gripande

Maria Tomsby

2011-02-22

En av mina favoritböcker att läsa högt i skolan:)

Ingela Jakobsson

2011-02-22

UNDERBAR, läser gärna om denna...

Elin Stenblom

2011-02-20

Fantastisk bok om en pojke som evakueras från det bombhärjade London till tryggheten på landet. Bär honom med mig fortfarande!

Maria Johnson

2011-02-15

kurslitteratur när den är som allra bäst.

Petra Hansson

2011-02-11

En sådan fin barndomsskildring. Mycket glädje och många tårar.

En av mina absoluta favoriter. Läste den flera gånger som barn. Läste om den i somras för mina två stora. Grät flera gånger. Så ömsint, så vacker, så fin. Om godheten hos människor.

Majjakarin Karlsson

2010-08-23

Storslagen!

David Hultén

2010-06-14

Den är lite sorglig också.

Mel Stor

2010-01-30

Jag läste den här boken när jag gick i femman, och kunde inte lägga ifrån mig den förrän jag var klar. Jag läste på lektioner, raster, bussresor, middagar, nätter, tills jag var klar. Vilket tog mig två dagar.
Fortfarande kan jag inte lägga ifrån mig den när jag tar upp den för att läsa. Michelle Magorian har blivit en av mina favoritförfattare, och om man gillar Godnatt mister Tom rekommenderar jag starkt att man läser hennes andra böcker.

Merete Madsen

2009-12-30

Den är fantastisk!

Nenne N

2009-10-05

Det här är en alldeles underbart fin bok!

Agnes Westerlund

2009-09-26

Sorlig! Men bra! Läs den.

Ann-Lis Engbom

2009-08-26

Läser den än en gång för en klass!

Therese Andersson

2009-08-02

Underbar klassiker. Den var lika bra och stark nu som när jag läste den i skolan för 15 år sedan.

Fantastisk barnbok. Längtar tills jag får läsa den för mina barn.

Ann Bengtsson

2009-06-28

Jag älskar denna bok. Sorglig, rolig, eftertänksam och underbar (som även föregående kommentator skrev)!

Anna Granlund

2009-06-27

gripande, söt och underbar...

Inger Mårtenson

2009-06-15

En bok om andra världskrigets härgningar i London och om Mr Tom som finner en pojke i ruinerna...
För alla från 10 - 99 år. Jag har sett en filmad version fom förstörde historien helt.

Frida Niss

2009-06-14

En av de absolut gulligaste böckerna man kan hitta.