Godnatt mister Tom

Magorian, Michelle

| 1987

2046

Under andra vrldskriget evakueras Willie Beech frn London till engelska landsbygden. Han hamnar hos Tom Oakley, en gammal enstring, i byn Little Weirwold. Hos Mister Tom mter Willie fr frsta gngen i sitt liv vnlighet. Han fr ta sig mtt, han fr klder - och han fr sova i en egen sng. Han mter snlla mnniskor och fr nya vnner. Men det lyckliga livet avbryts nr hans mamma pltsligt hmtar hem honom. Dagar och veckor gr utan att Mister Tom fr ngot livstecken frn Willie. Har ngonting hnt honom? Till slut ger sig Mister Tom i vg till London fr att ska efter Willie. Godnatt Mister Tom r en av vra mest lskade bcker och har blivit en klassiker.

Karin Andersson

2017-04-21

Favorit

Agneta Sjberg

2017-04-10

En av mina favoritbcker! har lst den med flera klasser och hittills har ingen tyckte illa om den. Viktig att lsa fr att frst krig, evakuering av barn och empati. Hur vi kan g vidare i livet trots att det farit fram vldigt hrt. En bok att grta till

Inger Jonsson

2017-01-12

Finstmd berttelse om hur tv, av livet, sargade sjlar trffas. En msesidig djup vnskap vxer fram.

Kristina Blom

2016-02-15

Omlst mnga gnger , fortfarande lika bra och gripande!

Annelie S

2015-09-15

Lste den hr frsta gngen nr jag gick p mellanstadiet och kommer ihg att jag tyckte den var jttebra. Lste om den nu som vuxen tillsammans med 11-rig dotter och tyckte den var vldigt lngtrkig.... S mycket ovsentliga detaljer och upprepningar. Gsp.

elinore jrlehag

2015-09-01

Lste denna bok fr frsta gngen nr jag var 10! Mnga r senare r den fortfarande en favorit.

Tanja Lindgren

2014-12-18

Fantastisk bok som ven mina barn lskar.

Mia Swedberg

2014-07-10

Lyssnade p denna som ljudbok. En mycket fin berttelse som samtidigt r mycket grym ibland.

Mikaela Veijalainen

2013-11-30

Jag lste denna bok som hglsningsbok fr mina elever. Det r en bra hglsningsbok med ett sprk som utmanar lite den nya generationen. En gripande berttelse om ett hemskt de som slutar lyckligt. Det finns flera vldigt starka scener som man aldrig kommer glmma och som inte lmnar ngon oberrd.

Ninna B

2013-11-01

En bok som br lsas av alla barn i mellanstadieldern.

nahom gheazi

2013-07-04

lskar bocken rekommenderar starkt! har lst den tv gnger bde p engelska och svenska. garanterat ni kommer inte bli besviken!

Maria Eriksson

2013-06-10

lskade den fr 25 r sedan, gr det fortfarande.

Nicklas Bjrk

2013-05-27

Dagen d "God natt Mister Tom" introducerades i mitt liv var nr vr lrare i rskurs sex hade hglsning frn boken. Med sin passion och inlevelse lyckades hon vcka mitt intresse fr bokens handling och karaktrer samt deras den och ventyr. Ngra r senare fick jag boken i julklapp och jag lste igenom den och fann den vara lika magisk som nr vr lrare lste hgt ur den. Detta r en av vrldens bsta bcker och blir du inte berrd av den hr historien har du ett hjrta av sten. Magisk och mycket gripande.

2013-03-14

Detta var en mycket fin bok och jag gillade det jag lste. Denna bok kan jag varmt rekommendera till er andra.Ls & Njut =)

Anna Lindstrm

2013-03-07

h, en s fin historia. Jag har lst den igen nu efter att 11-ringen lst den. Jag lste den ocks nr jag var elva s det kndes lite extra roligt att dottern ocks tyckte om den. :)

Celeste Holm

2013-01-01

Hur bra som helst! Men ocks jttesorglig...

Filippa Liliemark

2012-12-10

I just love it!!

Jimmy Reardon

2012-10-31

lskar att bli berrd och hr var jag det frn brjan till slut

Maria Jnsson

2012-10-29

Verkligen bra. Bde jag och tioringen har njutit genom denna varma, sorgliga och hoppfulla bok.

En arbetskollega tipsade mig om denna bok, sa att den var oerhrt bra.
Tack fr tipset, det stmde bra, det r en oerhrt bra bok. Frst r den lite smmysig, d nr Willie kommer till Tom och mrker hur han mer och mer finner sig tillrtta. Men sen blir den oerhrt sorglig, mer kan jag inte sga fr inte spoila det fr ngon annan. Kanske finns det ngon som nnu inte lst denna bok.

2012-05-08

En hrlig snyftare.

Elias Chougui

2012-04-29

s vackert och s sorgligt...

Moa Johansson

2012-03-22

En av mina absoluta favoritbcker!! I vanliga fall kan jag bara lsa om en bok max en gng, men den hr kan man verkligen lsa om och om igen, utan att trttna!

isak smedfors heldt

2012-02-04

gryyyyyyyym

Sanna Hansson

2011-12-14

En sn dr bok man aldrig vill ska ta slut. Varm, hjrtskrande och alldeles underbar!

Amir Mansourian

2011-11-09

Gripande story med bra flde i texten

Linn van Keppel

2011-11-01

En lttlst ungdomsbok som ven jag lskar

Elin Schnfelder

2011-10-13

Finns det en finare bok n den hr? Michelle Magorian r fantastisk

Kamali 

2011-10-12

Vilken fin berttelse!

Josefine Ejebjrk

2011-09-19

Gillade boken frn de frsta styckena och den hll hela vgen ut.

Anna Andersson

2011-03-17

Den var ganska bra men lite seg i brjan men sedan blev den super duper bra.

Edvina Johansson

2011-03-17

En vldigt gripande bok som man inte kan lgga ifrn sig!! Alla som inte har lst boken mste lsa den!

Sofia S

2011-03-02

Det hr var min lskade favoritbok p hgstadiet.

Johanna Gustavsson

2011-02-26

jag lste ut hela boken frra nyrsafton<33<33

Anneli Gustavsson

2011-02-23

En bok som alla borde lsa!

Eva-Lis Lindberg

gripande

Maria Tomsby

2011-02-22

En av mina favoritbcker att lsa hgt i skolan:)

Ingela Jakobsson

2011-02-22

UNDERBAR, lser grna om denna...

Elin Stenblom

2011-02-20

Fantastisk bok om en pojke som evakueras frn det bombhrjade London till tryggheten p landet. Br honom med mig fortfarande!

Maria Johnson

2011-02-15

kurslitteratur nr den r som allra bst.

Petra Hansson

2011-02-11

En sdan fin barndomsskildring. Mycket gldje och mnga trar.

Rebecka Edgren Aldn

2010-11-06

En av mina absoluta favoriter. Lste den flera gnger som barn. Lste om den i somras fr mina tv stora. Grt flera gnger. S msint, s vacker, s fin. Om godheten hos mnniskor.

Majjakarin Karlsson

2010-08-23

Storslagen!

David Hultn

2010-06-14

Den r lite sorglig ocks.

Mel Stor

2010-01-30

Jag lste den hr boken nr jag gick i femman, och kunde inte lgga ifrn mig den frrn jag var klar. Jag lste p lektioner, raster, bussresor, middagar, ntter, tills jag var klar. Vilket tog mig tv dagar.
Fortfarande kan jag inte lgga ifrn mig den nr jag tar upp den fr att lsa. Michelle Magorian har blivit en av mina favoritfrfattare, och om man gillar Godnatt mister Tom rekommenderar jag starkt att man lser hennes andra bcker.

Merete Madsen

2009-12-30

Den r fantastisk!

Nenne N

2009-10-05

Det hr r en alldeles underbart fin bok!

Agnes Westerlund

2009-09-26

Sorlig! Men bra! Ls den.

Ann-Lis Engbom

2009-08-26

Lser den n en gng fr en klass!

Therese Andersson

2009-08-02

Underbar klassiker. Den var lika bra och stark nu som nr jag lste den i skolan fr 15 r sedan.

Rebecka Edgren Aldn

2009-07-26

Fantastisk barnbok. Lngtar tills jag fr lsa den fr mina barn.

Ann Bengtsson

2009-06-28

Jag lskar denna bok. Sorglig, rolig, eftertnksam och underbar (som ven fregende kommentator skrev)!

Anna Granlund

2009-06-27

gripande, st och underbar...

Inger Mrtenson

2009-06-15

En bok om andra vrldskrigets hrgningar i London och om Mr Tom som finner en pojke i ruinerna...
Fr alla frn 10 - 99 r. Jag har sett en filmad version fom frstrde historien helt.

Frida Niss

2009-06-14

En av de absolut gulligaste bckerna man kan hitta.