Godnathistorier for rebelske piger

Favilli, Elena

| 2017

Flag from da

Godnathistorier for rebelske piger blev oprindeligt udgivet i USA ovenpå en usædvanlig succesfuld Kickstarterkampagne. Projektet opnåede den højeste fondstøtte nogen original bog nogensinde har modtaget inden for crowdfunding, da det lykkedes at rejse over en million dollars på rekordtid.    Bogen består af 100 portrætter af usædvanlige og exceptionelle kvinder, der har haft indflydelse på deres tid, og som har inspireret andre. Fra Astrid Lindgren til Aung San Suu Kyi, fra Coco Chanel til Marie Curie, fra Cleopatra til Frida Kahlo ? hver eneste kvinde præsenteres med et smukt maleri samt en lille historie formet som et eventyr. De fleste historier indledes med ?Der var engang?, for netop at understrege, at disse mange kvinder levede et eventyr på grund af deres bedrifter og evner ? og altså ikke fordi de giftede sig med en prins.Bogen er en spændende og inspirerende rejse...

Klass 4 Sternö

2021-12-17

Kul och bra bok

Jag älskar den läs den den är så bra

den var bra och man lärde sig saker när man läste.

Man känner igen vissa kvinnor som tex Astrid och många andra. Lite svåra ord ibland. Och man lär sig mycket om många kvinnor man inte känner igen.

4B_Tegelhagen

2021-10-01

En jättebra bok om tjejer som tog sin egen väg och gjorde något stort. Det är fullt av olika kvinnor från helt olika århundraden och från helt olika länder och kultur. Jag älskar den jättemycket och får mig att känna mig fri.

Gullis lästips

2020-01-23

Godnattsagor för rebelltjejer är en bok fylld av kvinnliga förebilder – hundra fantastiska kvinnor som åstadkommit något speciellt eller stått upp för sina ideal. Författare, astronauter, konstnärer, dansare, kockar, rappare, boxare, forskare och politiska ledare från hela världen. Stärkande, rörande, inspirerande och absolut sanna sagor för tjejer i alla åldrar.

Här får vi läsa om de olika kvinnor som tack vare sitt mod förändrat världen, var och en på sitt eget sätt. Det är livsöden som skett genom århundraden och som fortfarande pågår.

Det är väl såhär vi vill somna. Till sagor om hjältinnor och modiga äventyr, till ord om att ingenting är omöjligt. Att världens stordåd är till för alla. Läs högt ett kapitel i hundra dagar. Maxad framtidsinspiration och sanning för rebelltjejer och alla andra.

Det här är en riktigt bra bok som riktar sig till unga och gamla med grymma bilder och intressanta berättelser.

Här får man läsa om spännande kvinnor med intressanta historier från olika plaster och tider och om olika personligheter i lagom långa berättelser.

Det är helt klart en bok som bör finnas på alla skolor.

Anna Kreissl

2020-01-18

Väldigt bra! - Astrid 9 år

Inspirerande!

Bokdjungeln

2019-01-17

Tomten kom med denna bok i julklapp till flickorna och de blev riktigt glada för den. Boken är så bra och jag tycker verkligen att den passar unga som gamla, flickor som pojkar. En del av kvinnorna som nämns har jag själv inte ens koll på så det är roligt att man som vuxen även kan lära sig en hel del medan man läser för barnen. Bilderna är grymma och berättelserna intressanta. Dock kunde det ha gått att förklara mer vad vissa yrken och ord betyder. Men generellt en bra bok som alla bör ha hemma!

Denna bok passar både vuxna och barn. Killar och tjejer.
Vi läste den högt jag, mamma och lillebror. Vilka fantastiska kvinnor det finns och vad de fått kämpa för sin sak. Bilderna i boken är jättefina. Bra presentbok!

Hillevi Wahl

2018-07-01

Varje kväll läser tioåriga Lykke för mig ur den här coola boken. Godnattsagor för Rebelltjejer. Har ni inte läst den - så måste ni bara göra det i sommar. Fantastiska illustrationer till varje inspirerande kvinna. Man blir så glad!

Sam Claesson

2018-05-09

Min dotter på 8 år fick den här boken i present nyligen – och både hon och jag älskar den! Så många spännande kvinnor som jag inte kände till, och så många som var häftigt att få veta mer om. Bilderna i boken är magiska och berättelserna alldeles lagom långa. Hinner med några stycken innan det är dags för ZzzzZzz.

Ulf Björnson

2018-05-09

Fantastiskt fin bok. Inspirerande.
Mycket fina illustrationer.

Sofia Lilja

2018-05-09

Underbar bok för barn - och vuxna! Lärde mig massor och fick bekanta mig med nya intressant personligheter. Både jag och barnen såg framemot kvällsläsningen. En riktig pärla!

Systrarnaböcker

2018-05-02

Jag tycker boken är ganska dålig tyvärr. Jag hade skyhöga förväntningar men de nådde inte upp alls. Jag har hört så mycket bra om boken men jag tycker att det är för korta avsnitt om varje person. Det kändes också som att författarna bara hade max en sida och avbröt mitt i en mening. Det var en person (kommer inte ihåg vilken) där författarna tog upp en sak men sen lämnade det området. Det var så flera gånger.
Jag tycker boken har ett superviktigt budskap men att skriva så som författarna gjorde förstörde allt tyckte jag.

Ser fram emot tvåan! Finns så många kvinnor som gjort så mycket men som inte är välkända. Många namn var nya för mig, men så borde det inte vara.

Bokmalin

2017-09-05

Fantastisk bok för alla nattduksbord, oavsett ålder. Grymma historier och fina illustrationer!