Goda grannar

Edvardsson, Mattias

Hur väl känner du dina grannar? Micke och Bianca flyttar till ett idylliskt villakvarter som verkar perfekt för deras familj. Men allt eftersom de lär känna sina grannar kommer en känsla av obehag smygande. När Bianca blir påkörd utanför sitt hus verkar det först röra sig om en tragisk olycka. Medan hon kämpar för sitt liv på sjukhuset växer dock tvivlet bland polisen och i kvarteret. Micke har alltid trott på rättvisan. Men vad händer när den enda utvägen tycks vara att ta lagen i egna händer??Goda grannar? är en psykologisk spänningsroman om den hårfina gränsen mellan rätt och fel, och om faran med att komma sina grannar alltför nära.

Nina Gustafsson

2022-01-12

Stilen med olika berättare och före och efter tilltalar läsaren men historien känns ganska platt och förutsägbar. En vanlig familj var mycket bättre.

2021-05-31

Edvardsson är duktig på att bygga upp en psykologisk spänning. Originell handling men inte i klass med "en helt vanlig familj"

Spännande, skakande och välskriven!

Maria Jacobsson

2020-11-12

Blev inte helt begeistrad i denna bok. Läsvärd är den, men ingen bok jag kommer att minnas...

A H

2020-10-14

Annorlunda med tre olika röster. Rätt förutsägbar mot slutet.

Helena Rasmusson

2020-09-13

Gillar att det är olika personer som berättar sina versioner av historien. Tyckte dock bättre om En helt vanlig familj!

Pernilla Wahl

2020-09-12

Inte den typ av bok man väljer för dess litterära kvalité på språket utan mer för spänningen, å spännande är den!

Kristina Dahlberg

2020-07-28

Creepy slut.

Pia Gummesson

2020-07-27

Så bra bok.Spännande och lättläst.

Anne Hansson

2020-07-27

Vår lokaltidning hade denna som sommarläsning, ingen författare jag läst av innan. Men en ganska originell bok, intressant och lite kul men även lite sorglig. Kan ske inte det slutet man väntat sig när man kommit till sista kapitlet, men en bra handling och mycket bra beskrivningar av händelser och människorna som finns med i berättelsen.

2020-07-17

Vet inte varför jag gav mig på denna andra deckare av Edvardsson. Denna ska bli den sista. Tradigt byte av "jag" på varannan sida och en väldig mängd plattityder staplade på varandra. Ingen spänning.

2020-07-12

Men dra mig baklänges vilken bra bok! Om du tyckte om Mattias förra bok ”En helt vanlig familj” kommer du älska den här! Mattias har än en gång skrivit ett galet spännande psykologiskt drama som inte går att lägga ifrån sig.

Vi får följa tre karaktärer före och efter olyckan. Olyckan som kanske inte var en olycka? Hur var det egentligen. Ju längre jag läser inser jag att sanningen är olika för dem, sanningen är subjektiv och de vill alla skydda sig själva.

Berättartekniken är skicklig och jag dras som läsare in i grannskapet med allt vad det innebär. Vi får ta deras hemligheter, lögner och mörker. För det finns ett mörker i boken, ett allvar som är svårt att släppa. Jag gillar att boken växlar mellan nutid och dåtid, det ger ett större djup och en bredare bild av historien. Fantastiskt språk i denna levande, vackra, mörka och bitvis hemska berättelse. ”Goda grannar” är en galet bra bok som du inte vill missa, men var beredd på att den stannar i dina tankegångar länge! Läs för sjutton!!!

Mörk samt rejält spännande. Berättas i korta kapitel och utifrån tre olika personers perspektiv. En stark fyra. Ville inte lägga ifrån mig den innan den var slut!

2020-07-01

Den här boken, Goda grannar, är den tredje boken som jag läser av författaren Mattias Edvardsson. Först läste jag boken En nästan sann historia. Den var bra, och fick en fyra i betyg från mig. Sen läste jag boken En helt vanlig familj. Den var jättebra och fick högsta betyget av mig.

Så nu hade mycket jag höga förväntningar på författarens nya bok, Goda grannar. Och tack och lov så infriades dom absolut.

Goda grannar är precis lika bra som En helt vanlig familj. Den är mycket välskriven och har ett har ett härligt läsflyt.

Jag gillar verkligen hur boken är uppbyggd, att man i varje nytt kapitel får följa olika personers tankar både före och efter olyckan.

Boken är mycket spännande och absolut inte förutsägbar. Självklart får den högsta betyget av mig.

Jag hade väldigt svårt att lägga den ifrån mig, och jag rekommenderar den varmt.

Eva Pettersson

2020-06-28

Precis som i "En helt vanlig familj" hålls man på halster boken igenom och undrar vad det egentligen är som har hänt, och vad som har lett fram till det. Var det en ren olycka när Bianca blev påkörd av sin granne, eller ett uppsåtligt försök att döda? Inte förrän med bokens allra sista mening får man svaret... Mästerligt!