God natt, mister Tom

Magorian, Michelle

| 2008

Flag from no

En gripende krigsberetning sett fra et barns perspektiv og en populr hrespillserie for barn. I dagene fr krigsutbruddet i 1939 blir Londonbarn evakuert ut p landsbygda. Den foreldrelse og puslete tteringen Will havner hos den gamle einstingen Thomas Oakley. Will er en stille og kuet gutt, han er bde fysisk og psykisk mishandlet, men hos Mr. Tom mter han for frste gang i livet vennlighet. Han fr spise seg mett, fr klr og en seng sove i, og han fr venner. Men den lykkelige tilvrelsen tar slutt den dagen hans mor forlanger at han skal komme hjem. Dager og uker gr uten at Mr. Tom fr noe livstegn fra Willie. Til slutt begir den gamle seg p vei til London for ske etter ham ... Medvirkende: Kjersti Holmen, Joachim Calmeyer, Ellen Horn m.fl.

W

Weronica

2023-03-12

Bda bra och sorlig berttelse.

Ewa-lotta Nanfeldt

2022-01-29

S bra s sorglig men s viktig

4A, Almunge skola

2021-12-15

Jag lskar boken. Den r spnnande, sorglig och rolig. Om jag kunde skulle jag ge den 10 000 stjrnor.

Anna Bjrk

2021-10-04

Emelie T

2021-05-26

En av mina favoritbcker och har s varit sedan barndomen. S lsvrd!

Cecilia U

2020-12-06

Min absoluta favoritbok genom tiderna. En bok som jag kan terkomma till, gng efter gng, utan att trttna. En berttelse om mnniskans inneboende godhet.

Anna Ericsson

2020-10-30

S oerhrt gripande! Ett minne fr livet...

Sofie Bergqvist

2019-11-19

Mycket vlskriven, mycket knslor!

Emma Ghran

2019-03-05

lskar denna gripande och fina bok, sonen p 12 r lskade den lika mycket som jag.

Hanna Rhodin

2019-02-05

Min lrare lste den fr vr klass nr jag gick i femman. Nr jag sjlv var lrare i rskurs 5 lste jag den fr dem.

Den berr fortfarande lika mycket.

Maria Nguyen

2019-01-06

Fantastiskt bok.
Grtit flera gnger och varje gng jag lser den.

Maria Nguyen

2019-01-06

Fantastiskt bok.
Grtit flera gnger och varje gng jag lser den.

Amanda - Lsbulle

2018-12-18

Willie kommer ut p landsbygden fr att under en tid undslippa London, d andra vrldskriget rasar i Europa. Hotet om bombningar gr att frldrar skickar sina barn bort frn storstderna, d riskerna anses vara hgre dr. Willie Beech hamnar s hos Tom Oakley och dr tar en otroligt vacker vnskap sin brjan.

Det framgr ganska snabbt att bde Willie och Tom br p tunga frflutna, rdslor och sorger. Tillsammans lr de sig att bde leva med dem, vervinna dem och bearbeta det de upplevt. Tills en dag, d det r dags att Will flyttar tillbaka till staden igen...

Boken r skriven med all dialog p dialekt vilket hade kunnat vara irriterande, men passar perfekt. Det ger personerna i berttelsen karaktr och djup, och det knns som att man lr knna dem bttre. Fr de karaktrer som r med och fr ta plats i historien r alla underbara (eller, i vissa fall: helt vidriga). Will och Mister Tom, hunden Sammy, bsta vnnen Zach och de andra i byn. Tom har ett beundransvrt stt att tala till Will, han ser den lille pojken och leder honom mot att finna sig sjlv och vervinna sina rdslor i sin egen takt, allt har sin tid.

Jag uppskattar hur det under lngre perioder fr vara nstintill ckligt idylliskt, som nr vi fr flja med Tom, Will och Zach p cykelsemester till en by vid havet. Den delen var nstan bokens bsta - endast lycka - jag kan verkligen sakna sdana delar i andra bcker. Oftast tar berttelserna slut nr misren passerat.

Sorglig, fin, vacker, mysig. En underbar bok.

Jessica Hellsing

2018-09-23

Denna lste jag hgt fr min d 11 rige son. Det var den sista boken jag lste hgt. Men vilken lsupplevelse fr oss bda. Minns att vi skrattade, grt och tyckte den var hemsk. Fin personbeskrivning och miljbeskrivning. Denna borde ing i skolornas klassiker.

Sanna Duse

2017-11-26

Helt underbar

Sanna Duse

2017-11-26

Helt underbar

Julia Hashemi

2017-11-17

En av de bsta bckerna jag ngonsin har lst!
Mycket vlskriven bok. Man fr lra knna huvudkaraktrerna , inte bara huvudkaraktrerna Tom och Will utan alla karaktrer i boken. De r s otroligt bra beskrivna och frfattaren har d anvnt sig av mycket bra gestaltande beskrivningar.
Det finns bde glada och sorgliga delar i denna bok, men det gr den nnu bttre.
Rekommenderar starkt fr alla i alla ldrar, barn som vuxna!

Julia Hashemi

2017-11-17

En av de bsta bckerna jag ngonsin har lst!
Det finns bde glada och sorgliga delar i denna bok, men det gr den nnu bttre.
Rekommenderar starkt fr alla i alla ldrar, barn som vuxna!

Karin Andersson

2017-04-21

Favorit

Agneta Sjberg

2017-04-10

En av mina favoritbcker! har lst den med flera klasser och hittills har ingen tyckte illa om den. Viktig att lsa fr att frst krig, evakuering av barn och empati. Hur vi kan g vidare i livet trots att det farit fram vldigt hrt. En bok att grta till

Inger Jonsson

2017-01-12

Finstmd berttelse om hur tv, av livet, sargade sjlar trffas. En msesidig djup vnskap vxer fram.

Kristina Blom

2016-02-15

Omlst mnga gnger , fortfarande lika bra och gripande!

Annelie S

2015-09-15

Lste den hr frsta gngen nr jag gick p mellanstadiet och kommer ihg att jag tyckte den var jttebra. Lste om den nu som vuxen tillsammans med 11-rig dotter och tyckte den var vldigt lngtrkig.... S mycket ovsentliga detaljer och upprepningar. Gsp.

elinore jrlehag

2015-09-01

Lste denna bok fr frsta gngen nr jag var 10! Mnga r senare r den fortfarande en favorit.

Tanja Lindgren

2014-12-18

Fantastisk bok som ven mina barn lskar.

Mia Swedberg

2014-07-10

Lyssnade p denna som ljudbok. En mycket fin berttelse som samtidigt r mycket grym ibland.

Mikaela Metafor

2013-11-30

Jag lste denna bok som hglsningsbok fr mina elever. Det r en bra hglsningsbok med ett sprk som utmanar lite den nya generationen. En gripande berttelse om ett hemskt de som slutar lyckligt. Det finns flera vldigt starka scener som man aldrig kommer glmma och som inte lmnar ngon oberrd.

Ninna B

2013-11-01

En bok som br lsas av alla barn i mellanstadieldern.

nahom gheazi

2013-07-04

lskar bocken rekommenderar starkt! har lst den tv gnger bde p engelska och svenska. garanterat ni kommer inte bli besviken!

Maria Eriksson

2013-06-10

lskade den fr 25 r sedan, gr det fortfarande.

Nicklas Bjrk

2013-05-27

Dagen d "God natt Mister Tom" introducerades i mitt liv var nr vr lrare i rskurs sex hade hglsning frn boken. Med sin passion och inlevelse lyckades hon vcka mitt intresse fr bokens handling och karaktrer samt deras den och ventyr. Ngra r senare fick jag boken i julklapp och jag lste igenom den och fann den vara lika magisk som nr vr lrare lste hgt ur den. Detta r en av vrldens bsta bcker och blir du inte berrd av den hr historien har du ett hjrta av sten. Magisk och mycket gripande.

Detta var en mycket fin bok och jag gillade det jag lste. Denna bok kan jag varmt rekommendera till er andra.Ls & Njut =)

Anna Lindstrm

2013-03-07

h, en s fin historia. Jag har lst den igen nu efter att 11-ringen lst den. Jag lste den ocks nr jag var elva s det kndes lite extra roligt att dottern ocks tyckte om den. :)

Celeste Holm

2013-01-01

Hur bra som helst! Men ocks jttesorglig...

Filippa Liliemark

2012-12-10

I just love it!!

Jimmy Reardon

2012-10-31

lskar att bli berrd och hr var jag det frn brjan till slut

Maria Jnsson

2012-10-29

Verkligen bra. Bde jag och tioringen har njutit genom denna varma, sorgliga och hoppfulla bok.

En arbetskollega tipsade mig om denna bok, sa att den var oerhrt bra.
Tack fr tipset, det stmde bra, det r en oerhrt bra bok. Frst r den lite smmysig, d nr Willie kommer till Tom och mrker hur han mer och mer finner sig tillrtta. Men sen blir den oerhrt sorglig, mer kan jag inte sga fr inte spoila det fr ngon annan. Kanske finns det ngon som nnu inte lst denna bok.

2012-05-08

En hrlig snyftare.

Elias Chougui

2012-04-29

s vackert och s sorgligt...

Moa Johansson

2012-03-22

En av mina absoluta favoritbcker!! I vanliga fall kan jag bara lsa om en bok max en gng, men den hr kan man verkligen lsa om och om igen, utan att trttna!

isak smedfors heldt

2012-02-04

gryyyyyyyym

Sanna Hansson

2011-12-14

En sn dr bok man aldrig vill ska ta slut. Varm, hjrtskrande och alldeles underbar!

Amir Mansourian

2011-11-09

Gripande story med bra flde i texten

Linn van Keppel

2011-11-01

En lttlst ungdomsbok som ven jag lskar

Elin Schnfelder

2011-10-13

Finns det en finare bok n den hr? Michelle Magorian r fantastisk

Kamali 

2011-10-12