God jul, Lilla Lök

Nilsson, Frida

| 2014

Det är snart jul och Lilla Lök önskar sig två saker - en cykel i julklapp och en pappa. Hans mamma har egentligen inte råd med en cykel, men Lilla Lök kan inte sluta hoppas. Och han har en plan Det är värre med pappan. En dag när Lilla Lök bråkar med Elmar i klassen säger Elmar något fruktansvärt. Han säger att det är rätt åt Lilla Lök att han inte har någon pappa! Och det är då Lilla Lök svarar: "Jag HAR en pappa. En hemlig!" Få författare kan skriva så rakt in i hjärtat för barn som Frida Nilsson. Hon skriver enkelt om stora frågor och har en fantastisk blick för barn och udda existenser. Maria Nilsson Thores illustrationer är omåttligt populära, och tillsammans har de skapat en adventsbok...

🎅💕Denna bok är Mycket Tankeväckande, Mysig & en 👌Bladvändare med många Stora frågor.
Jag och Barnbarnet lyssnade på den tillsammans & det blev en hel del funderingar & Frågor..
Av Barnbarnet så får denna
Lilla Pärla
🎁🎁🎁🎁 av 5st💕🎅

God jul, Lilla Lök är en berättelse om att veta vad man vill och om vad man kan tänkas göra för att få de.

God jul, Lilla Lök är en härlig adventsbok fylld med stora och små känslor!

~”Det är snart jul och Lilla Lök önskar sig två saker - en egen cykel i julklapp och en alldeles egen pappa. Mamma har inte råd med en cykel och någon pappa kan hon heller inte skaka fram. Lilla Lök får helt enkelt ta saken i egna händer. Men hur långt får man gå för att skaffa de sig man vill ha och vad är egentligen en riktig pappa”?

God Jul, Lilla Lök är en fin adventsbok som i år har kommit ut i nyutgåva och i nytt format från @naturochkultur. Boken är uppdelad i 25 lagom långa kapitel med härliga illustrationer i färg som gör att den passar för högläsning för barn mellan 6 till 9 år.

Här har författaren Frida Nilsson verkligen lyckats leva sig in i barnens värld och sätta ord på små och stora känslor.
Hon lyfter saknaden efter en föräldrar som i denna berättelse är efter en pappa. Hon belyser även livet som ensamstående förälder och hur det kan vara att leva i ett litet samhälle och i ett hem med ekonomiska svårigheter, samt vikten av en riktigt bra vän men även om kompisar som retas.

Tillsammans med illustratören Maria Nilsson charmiga bilder som levandegör och verkligen fångar känslorna med sina mjuka illustrationer är det en mysig och vardagsnära kalenderbok.

Trots att boken nästan inte innehåller mycket julkänsla så har den ett särskilt skimmer över sig.

God jul, Lilla Lök en hjärtknipande berättelse fylld med känslor, en hel del vardagsdramatik, lagom spänning, mysiga julförberedelser, kompisar och skola samt en hel den hönor.

En mycket varm bok man längtar till. Svårt att lägga ifrån sig och ljuvliga illustrationer. Passar även något äldre barn.