God is not great

Linus R

2012-07-23

Efter att ha läst Richard Dawkins "Illusionen om Gud" började jag kolla på YouTube-klipp där Richard medverkade i olika debatter. Inom kort dök Christopher Hitchens upp och maken till debattör och polemist har jag aldrig tidigare sett. Det visade sig att han bara någon månad tidigare dött vilket i sig inte förändrar något men som bidrog till att min uppmärksamhet och fascination av Christopher bibehölls. Med allt annat än stolthet erkänner jag att jag följt Chistophers YouTube-framträdanden under väldigt många timmar sedan dess. Boken i fråga gav mig därför väldigt lite nytt i fråga om information och argument, men det säger ingenting om mängden eller kvaliteten av information och argument.

Det enda jag ångrar är att jag inte lite mer tålmodigt såg till att skaffa en bok skriven på orginalspråket av Christopher själv, istället för den svenska översättningen. (Vad är det egentligen med svenska översättare, framförallt översättare av titlar!? Jag känner ett starkt behov av att ge efter för min konspiratoriska dragning på det här specifika området. Ska inte en översatt titel ge läsaren åtminstone i närheten av samma känsla som orginalspråkets?)
Nåja, det går väl att läsa om boken på "rätt" språk vid senare tillfälle.

Henrik R.

2012-01-11

Med anledning av Hitchens bortgång så lyssnade jag om på dennes egna inläsning av God is not great, något jag starkt rekommenderar alla som gillar denna man. Slogs igen av hur otroligt duktig Hitchens var på att uttrycka sig i både tal och skrift; en enastående retoriker som verkar synnerligen påläst om såväl sin samtid, litteratur och vetenskap.

Henrik R.

2010-11-26

Har lyssnat på författarens egen uppläsning av denna bok, en mycket angenäm upplevelse att höra Hitchens lite buttra brittiska så vältaligt och skarpt, fast tämligen ödmjukt, grundligt kritisera "religionen". Jämförelsen med (nyligen lästa) "The God delusion" av Dawkins faller sig naturlig. Dawkins vinkel är den vetenskapliga, bl.a. med kritik av s.k. gudsbevis, samt något slags case för att gud är "högst osannolik". Hitchens vinkel är snarare den faktiska effekten av religionen, galenskaperna som begås i guds namn osv, samt analyser av religösa texter o dylikt. Jag gillar båda böckerna, fast lutar åt att Hitchens är mer relevant.

Gunvi Lundqvist

2009-10-20

S U P E R ! ! ! Kanske jag recenserar denna otroliga bok sen när andan faller på, men den är så BRA!