Go Ask Alice

Anonymous

| 1971

Alice is 15 years old and appears a perfectly normal teenager; she diets, goes out with boys, and gets good marks at school. Without her parents being properly aware, she tries drugs and falls into addiction. The difference between Alice and a lot of other kids on drugs is that Alice keeps a diary.

Sanna Carlborg

2017-04-21

En gammal anti-drog-klassiker som utger sig för att vara en tonårig tjejs autentiska dagbok. Om detta stämmer är tveksamt, men man kan nog sträcka sig till att den är baserad på verkliga händelser. Tjejen (som brukar förutsättas heta Alice, även om hon förblir namnlös i boken) är till en början en ganska präktig medelklassflicka med osäkerhetsproblematik som viktpendlar och drömmer om att vara populär. Hon blir ilurad lsd när hon äntligen blivit bjuden på fest av coola tjejen och är sedan fast i droger. Hennes dagbok handlar om hennes kamp, fram- som motgångar, att få ett vanligt liv igen. Boken är ganska melodramatisk, naiv och inte helt trovärdig, men något slags essens av tonårsflickan har den ändå. Alices neuroser känns bekanta och ämnet relevant.

D

Dana Toba

2014-03-12

Boken är ganska bra. Man märker verkligheten.

Lars Willfors

2013-08-03

Herregud. (Osynligt pluspoäng för Jefferson Airplane-referenserna.)

Tony

2012-10-29

jaså? ja det kunde man ge sig fan på.. trodde bara den var lite redigerad för att starkare få fram poängen.

Sophia Tingeling

2012-10-25

Boken är inte sann. En mormonsk psykolog skrev den och en radda andra 'dagböcker'. Se engelska wikipedia för mer info.

Tony

2012-10-14

Orealistiskt snabbt eskalerande missbruk om man har lite erfarenhet av narkotika. Men bra ändå.

Moa Johansson

2012-04-23

Den måste faktiskt få en fyra, även om jag störde mig på sättet den var skriven på emellanåt och vad huvudpersonen gjorde.

Mikaela86

2012-02-18

En bok alla borde läsa i tonåren och även tonårsföräldrar. Alice beskriver på ett bra sätt det svartvita tänkandet man har då och hur lätt framförallt när man är i en sån känslig ålder kan fastna i något nman egentligen inte alls vill vara i. Lättläst och äkta om en hemsk sanning men lite väl tunn för att få högre betyg.

Karin Söder

2010-07-05

En gripande, läsvärd bok. Kanske framför allt för tonårsföräldrar och för tonåringar själva.

elin m

2009-07-10

Den här boken är så fruktansvärd på alla sätt. Fruktansvärt hemsk, fruktansvärt sann, fruktansvärt bra och framför allt fruktansvärt viktig.

"Boken man inte kan glömma" stämmer riktigt riktigt bra.