Glömskelunden

Bengtsson, Annika

| 2009

Monika står i köket när Adam kommer hem och berättar att han ska få barn med en annan kvinna och tänker flytta hem till henne. I chock och förtvivlan går Monika på krogen, dricker sig kraftigt berusad och söker bekräftelse på att hon duger som kvinna. Hon får det i form av tre män som hon följer med till hotellet. Efteråt känner hon sig smutsig och utnyttjad, men väljer att tiga och försöka begrava händelsen. Spåren låter sig dock inte utplånas så lätt.Glömskelunden är en roman om hur det är att stå ensam och försöka vara stark. Det är också berättelsen om ett hus som väcks till liv igen efter en traumatisk händelse.2007 kom Annika Bengtssons debutroman Kråkprinsessan. Glömskelunden är en fristående fortsättning.

2014-08-26

En mycket stark, gripande och engagerande roman, med en humoristisk underton av det svarta slaget som jag tyckte mycket om. Slutet var verkligen "a twist in the end" och därför fortsätter jag omgående med bok 3 i Kråkprinsess-serien! Kan varmt rekommendera boken liksom författaren!

Annika Bengtsson

2009-08-02

Romanen kom ut i mitten av juli (vet inte varför det inte finns någon tillgänglig omslagsbild) och jag läste den redan första helgen eftersom jag var osäker på om den var bra. Eftersom jag både skrattade lite och grät lite när jag läste var jag nöjd efteråt och kände mig lite lugnare. Recensionerna har varit både positiva och ljumma.