Glöm mig

Schulman, Alex

| 2016

I sin mest självutlämnande roman någonsin berättar Alex Schulman om sökandet efter försoning med sin alkoholiserade mamma. Det är sommar. Alex Schulman befinner sig på sin mammas lantställe för att övertala henne att skriva in sig på en avvänjningsklinik. Det räcker nu. Han vill ha sin mamma tillbaka. Den glada mamman han minns från barndomen. Var var det egentligen som det gick fel mellan dem? Genom Alex djuplodande och smärtsamma tillbakablickar till barndomen får läsaren följa det krackelerande förhållandet mellan mor och son, och, när sprickan dem emellan verkar vara som störst, följa det vuxna barnets desperata strävan efter att reparera relationen. Glöm mig är en gripande och djupt personlig skildring av en problematisk relation mellan mor och son, om medberoende, längtan och det outtröttliga behovet av försoning.

Bitvis lite tråkig, men samtidigt ett viktigt ömne. Tror dock att boken enbart blev publiserad pga Alexs kändisskap snarare än hans författarskap.

Gripande!

Mycket träffande skildring av en uppväxt med alkohol. BRA

Mycket lyckad bok om livet som medberoende med en alkoholiserad mor.
Om man gillade "Skynda att älska" är detta obligatorisk läsning.
Det skulle vara intressant med en bok om Sven Stolpe från Alex Schulmans
penna.

Bra skriven. Ärlig o rak

Drabbande och nervig bladvändare, som dock tappar en del i slutet.

Stilsäkert som attan.

Fantastisk. Fina Alex Schulman.

John C

2016-11-04

Den här gången berättar Alex om sin mor och hur hennes alkoholism påverkade honom och familjen. Det är en historia om svek och saknad, och precis som "Skynda att älska" berör den på ett smärtsamt sätt. Också intressant att läsa om Alex morfar (Sven Stolpe) och hur han behandlade Alex mor. Skulle vara intressant att läsa om "Skynda att älska" eftersom det tillkommer nya perspektiv i den här bojen...

Eva Granström

2016-10-29

Stark, till viss del ångestskapande med tanke på relationerna, men slutar i någon form av försoning. Fin språkbehandling.

Linda Ismail

2016-10-24

Alex Schulman skriver med hög intensitet och känslorna är många och starka under min lässtund. En roman om kärlek och försoning men också om besvikelse. Glöm mig är en väldigt vacker relationsroman om det verkligt svåra i livet.

Marie Karlsson

2016-10-22

Blev lite besviken eftersom jag trodde boken skulle vara mycket bättre. Trodde nog att boken skulle beröra mig mer. Känner igen mig från min egen uppväxt, men ändå lyckas han inte nå fram.

Stark, omskakande och gripande!

amanda hildur

2016-10-13

Ibland passar en bok så bra in i livet där man befinner sig just nu. Det blir liksom rätt bok på rätt plats, vid rätt tillfälle. Det gör att boken fastnar lite extra, att man läser eller lyssnar lite extra uppmärksamt, och tar till sig varenda liten stavelse extra noga. Glöm mig blev en sådan bok för mig. Vi har precis gått igenom viktiga samtal i familjen, äntligen vågat vädra och ta upp saker som länge legat och grott. I Alex familj fick de samtalen aldrig äga rum, och därför eskalerade både relationer och familjeband till bristningsgränsen. Vid vissa tillfällen är Alex osäker på om skadorna ens går att reparera, någonsin. För Alex mamma dricker. Hon har gjort det i över 30 år, nästan så länge han kan minnas, och aldrig. någonsin. har någon av han eller hans bröder, eller ens deras pappa, tagit upp det med henne. Hon är inte kvinnan man sätter sig upp mot så lätt. Hon är en stark personlighet, som lätt brusar upp och har nära till strid. Beskrivningarna av modern är obehagliga, kärleksfulla och ärliga och jag blir på samma gång skrämd, ledsen och upprörd. Och också berörd av att Alex Schulman delar med sig av det här. Att han själv läser in ljudboken adderar extra smärta, och extra hjärta - jag älskar när författare läser in sina egna böcker. Speciellt, såklart, om det är biografier. Alex röst är trygg och jag är van vid den efter oändliga timmar tillsammans med honom och Sigge, och många av anekdoterna känner jag igen, han har nämnt dem förut. Det gör ingenting. Jag trivs med Alex, jag gråter med Alex, och jag känner kärlek med Alex. Den här boken KÄNNS och även om jag kan kan förstå (eller kan jag det?) att vissa finner det märkligt att han först skriver en bok om sin pappa efter dennes död, och sedan skriver ännu en om sin mamma efter hennes död, så passar den så bra in i mitt eget liv just nu att det inte känns märkligt för mig alls. Eller, jag hade nog inte funnit det märkligt ÄVEN om den inte hade passar mig. Jag tycker att det är fint att skriva om personer man älskar och som betyder något för en, vill folk sedan läsa det och kan ta till sig saker av det är det ju en underbar bonus. Förhoppningsvis kan föräldrar och barn ta till sig erfarenheter från den här boken, och själva lyckas undgå att trampa i de fällor som Alex och hans mamma gör på sin väg mot varandra. GAHH nu börjar jag svamla, haha - boken är BRA och VIKTIG och den BERÖR. Tack!

Marina Pedersen

2016-10-12

Sorglig

2016-10-06

Betyg: 4,5 av 5.

Jag har läst fyra böcker tidigare av Alex Schulman: Privat ? Mejlkorrespondens, tillsammans med Carolina Gynning. Tid ? Livet är inte kronologiskt, tillsammans med Sigge Eklund. Och så två böcker som Alex Schulman har skrivit själv, Skynda att älska, och, Att vara med hennes är som att springa uppför en sommaräng utan att bli det minsta trött. Länkarna går till mina recensioner av böckerna. Alla dessa fyra böcker är ju självbiografiska på olika sätt.

Alex Schulmans nya bok, Glöm mig, handlar till största delen om hans relation med sin alkoholiserade mamma. Den utspelar sig både i Alex barndom och i hans vuxna ålder.

Boken är mycket välskriven och väldigt självutlämnande. Sorglig och berörande är den också.

Rekommenderas varmt.