Glm mig

Schulman, Alex

| 2016

I sin mest sjlvutlmnande roman ngonsin berttar Alex Schulman om skandet efter frsoning med sin alkoholiserade mamma. Det r sommar. Alex Schulman befinner sig p sin mammas lantstlle fr att vertala henne att skriva in sig p en avvnjningsklinik. Det rcker nu. Han vill ha sin mamma tillbaka. Den glada mamman han minns frn barndomen. Vad var det egentligen som det gick fel mellan dem? Genom Alex djuplodande och smrtsamma tillbakablickar till barndomen fr lsaren flja det krackelerande frhllandet mellan mor och son, och, nr sprickan dem emellan verkar vara som strst, flja det vuxna barnets desperata strvan efter att reparera relationen. Glm mig r en gripande och djupt personlig skildring av en problematisk relation mellan mor och son, om medberoende, lngtan och det outtrttliga behovet av frsoning. "Det hr r vldigt bra." Niklas Wahllf, Dagens Nyheter...

Kanske fr man en lite mer nyanserad bild av Alex Schulman om man lser denna bok. Jag har alltid uppfattat honom som en osympatisk mobbartyp efter hans tidigare profil som provocerande och elak krnikr. Men efter att ha lst bda hans barndomsskildringar, om pappan som dog tidigt och nu mamman som var alkoholist, inser man att det prglat honom som person oerhrt starkt. Det r nog svrt att inte pverkas av en uppvxt dr man r s utlmnad till frldrar som p olika stt inte mr riktigt bra. Stilistiskt r det en ganska rak berttelse med enkelt sprk. Den brs av lsarens empati med ett barns, och senare en vuxen sons, vnda ver en relation som blivit s skadad att den kanske inte kan repareras.

Fantastiskt fin men smrtsam och naken beskrivning av beroende, medberoende och familjemnster

Ja, det r synd om Alex. Jag tycker inte berttelsen r lsvrd hela vgen. Mycket r samma, samma.

Bitvis lite trkig, men samtidigt ett viktigt mne. Tror dock att boken enbart blev publiserad pga Alexs kndisskap snarare n hans frfattarskap.

Gripande!

Mycket trffande skildring av en uppvxt med alkohol. BRA

Mycket lyckad bok om livet som medberoende med en alkoholiserad mor.
Om man gillade "Skynda att lska" r detta obligatorisk lsning.
Det skulle vara intressant med en bok om Sven Stolpe frn Alex Schulmans
penna.

Bra skriven. rlig o rak

Drabbande och nervig bladvndare, som dock tappar en del i slutet.

Marianne Skoglund

2016-12-01

Stilskert som attan.

Malin Wanderydz

2016-11-22

Fantastisk. Fina Alex Schulman.

John C

2016-11-04

Den hr gngen berttar Alex om sin mor och hur hennes alkoholism pverkade honom och familjen. Det r en historia om svek och saknad, och precis som "Skynda att lska" berr den p ett smrtsamt stt. Ocks intressant att lsa om Alex morfar (Sven Stolpe) och hur han behandlade Alex mor. Skulle vara intressant att lsa om "Skynda att lska" eftersom det tillkommer nya perspektiv i den hr bojen...

Eva Granstrm

2016-10-29

Stark, till viss del ngestskapande med tanke p relationerna, men slutar i ngon form av frsoning. Fin sprkbehandling.

Linda Ismail

2016-10-24

Alex Schulman skriver med hg intensitet och knslorna r mnga och starka under min lsstund. En roman om krlek och frsoning men ocks om besvikelse. Glm mig r en vldigt vacker relationsroman om det verkligt svra i livet.

Marie Karlsson

2016-10-22

Blev lite besviken eftersom jag trodde boken skulle vara mycket bttre. Trodde nog att boken skulle berra mig mer. Knner igen mig frn min egen uppvxt, men nd lyckas han inte n fram.

Stark, omskakande och gripande!

amanda hildur

2016-10-13

Ibland passar en bok s bra in i livet dr man befinner sig just nu. Det blir liksom rtt bok p rtt plats, vid rtt tillflle. Det gr att boken fastnar lite extra, att man lser eller lyssnar lite extra uppmrksamt, och tar till sig varenda liten stavelse extra noga. Glm mig blev en sdan bok fr mig. Vi har precis gtt igenom viktiga samtal i familjen, ntligen vgat vdra och ta upp saker som lnge legat och grott. I Alex familj fick de samtalen aldrig ga rum, och drfr eskalerade bde relationer och familjeband till bristningsgrnsen. Vid vissa tillfllen r Alex osker p om skadorna ens gr att reparera, ngonsin. Fr Alex mamma dricker. Hon har gjort det i ver 30 r, nstan s lnge han kan minnas, och aldrig. ngonsin. har ngon av han eller hans brder, eller ens deras pappa, tagit upp det med henne. Hon r inte kvinnan man stter sig upp mot s ltt. Hon r en stark personlighet, som ltt brusar upp och har nra till strid. Beskrivningarna av modern r obehagliga, krleksfulla och rliga och jag blir p samma gng skrmd, ledsen och upprrd. Och ocks berrd av att Alex Schulman delar med sig av det hr. Att han sjlv lser in ljudboken adderar extra smrta, och extra hjrta - jag lskar nr frfattare lser in sina egna bcker. Speciellt, sklart, om det r biografier. Alex rst r trygg och jag r van vid den efter ondliga timmar tillsammans med honom och Sigge, och mnga av anekdoterna knner jag igen, han har nmnt dem frut. Det gr ingenting. Jag trivs med Alex, jag grter med Alex, och jag knner krlek med Alex. Den hr boken KNNS och ven om jag kan kan frst (eller kan jag det?) att vissa finner det mrkligt att han frst skriver en bok om sin pappa efter dennes dd, och sedan skriver nnu en om sin mamma efter hennes dd, s passar den s bra in i mitt eget liv just nu att det inte knns mrkligt fr mig alls. Eller, jag hade nog inte funnit det mrkligt VEN om den inte hade passar mig. Jag tycker att det r fint att skriva om personer man lskar och som betyder ngot fr en, vill folk sedan lsa det och kan ta till sig saker av det r det ju en underbar bonus. Frhoppningsvis kan frldrar och barn ta till sig erfarenheter frn den hr boken, och sjlva lyckas undg att trampa i de fllor som Alex och hans mamma gr p sin vg mot varandra. GAHH nu brjar jag svamla, haha - boken r BRA och VIKTIG och den BERR. Tack!

Marina Pedersen

2016-10-12

Sorglig

2016-10-06

Betyg: 4,5 av 5.

Jag har lst fyra bcker tidigare av Alex Schulman: Privat ? Mejlkorrespondens, tillsammans med Carolina Gynning. Tid ? Livet r inte kronologiskt, tillsammans med Sigge Eklund. Och s tv bcker som Alex Schulman har skrivit sjlv, Skynda att lska, och, Att vara med hennes r som att springa uppfr en sommarng utan att bli det minsta trtt. Lnkarna gr till mina recensioner av bckerna. Alla dessa fyra bcker r ju sjlvbiografiska p olika stt.

Alex Schulmans nya bok, Glm mig, handlar till strsta delen om hans relation med sin alkoholiserade mamma. Den utspelar sig bde i Alex barndom och i hans vuxna lder.

Boken r mycket vlskriven och vldigt sjlvutlmnande. Sorglig och berrande r den ocks.

Rekommenderas varmt.