Glöm inte att låsa

Haynes, Elizabeth

| 2013

Catherine Bailey är ung, singel och festar hårt med sina vänner på helgerna. Känner hon sig attraherad av en man tvekar hon inte att ge sig in i leken. Men när hon träffar Lee blir det snabbt allvar. Han är snygg, karismatisk och spännande - det är nästan för bra för att vara sant. Inte bara Catherine utan också alla hennes väninnor faller som käglor. Vilket kap! Deras passion är himlastormande, Lee uppvaktar Catherine som ingen man tidigare gjort, men snart får hon uppleva hans dåliga humör och en skrämmande brutalitet. Vem är han egentligen? När kommer han att höra av sig härnäst? Vad sysslar han egentligen med? Att Lee är en man med makt står klart. Deras relation blir alltmer oförutsägbar och Catherine känner sig osäker, hon har en kuslig känsla av att någon rotar bland hennes saker. Inte lämnade hon fönstret öppet? Och inte låg boken där när hon gick till jobbet i morse? Hon kontrollerar...

AC

2023-01-06

Rysligt spännande och omöjligt att sluta läsa. Oerhört vackert utformad som gör det lätt att hänga med, men som sagt: svårt att sluta läsa.

Emma Sundström

2022-03-13

Hade väldigt svårt att släppa denna bok, ville bara veta vad händer härnäst. Spänning.

2021-11-08

Gastkramande spänning. Svårt att sluta lyssna.

Maria Jacobsson

2020-05-31

Jag kommer snabbt in i boken och upplägget med varannat kapitel nutid och varannat för fyra år sedan. Först tror jag det är två olika huvudpersoner, men snart går det upp för mig att det är samma person. Vad har förändrat henne så totalt? Från utåtriktad obekymrad partytjej till kontrollfreak med tvångstankar och ångestattacker. Det är ett driv i handlingen och stundtals olidligt spännande och otäckt. Karaktärerna känns verkliga och jag kommer på mig själv med att kontrollera låsen hemma innan jag går och lägger mig... Om du som jag gillar thrillers som kryper inpå skinnet - läs denna bok!

Mikaela86

2019-09-16

Denna bok var helt galet spännande! Jag kunde inte sluta läsa och satt ihopkrupen i soffan som att svaren inte redan fanns i boken utan som att ifall jag slutar läsa nu så är hon fast i den situationen. SÅ bra och SÅ viktigt ämne om destruktiva relationer.

Jenny A

2019-04-07

Så välskriven och gripande. Sjukt spännande, rörande och viktig!!

Bokslukerskan 93

2019-02-27

Något seg i början, lite rörig? Hon hoppar mellan nutid och dåtid. Men ändå en viktig bok, på slutet satt jag fastklistrad!

Bokläsaren

2016-04-10

En välskriven psykologisk triller som får nervkittlet att öka efter varje kapitel.

2016-01-25

Det var längesen jag läste en bok som var så spännande och otäck. Den kröp verkligen under skinnet på mig. Dessutom skriven på ett lite annorlunda sätt gjorde den till en ännu större "bladvändare".

Sandra Claar

2015-09-16

Så bra kunde inte sluta läsa

Tomas Karlsson

2015-08-15

Lysande psykologisk thriller, realistiskt skildrat med trovärdiga karaktärer. Den kommer dröja sig kvar i minnet ett bra tag.

Marc Moore

2014-09-02

Parallella historier som skiljer sig med 4 år där man får följa den unga kvinna Cathy. I berättelsen som tar sin början år 2003 är hon en levnadsglad festande Londontjej som faller för den tillsynes perfekta mannen. När han privat visar en annan sida så är det absolut ingen som tror henne.
2007 får man följa resultatet av förhållandet, om hur hela hennes liv begränsas av rädsla och tvångstankar samtidigt som hennes expojkvän blir utsläppt från fängelset och hon försöker få ett normalare liv.

Verkligen en psykologisk thriller i ordets rätta bemärkelse, ibland får jag helt enkelt lägga ifrån mig boken för att det blir för tungt och intensivt. Som tur är innehåller historien som 2003-skildringen varvas med mer hopp.
Bra skriven med enkelt språk i första person som får den att kännas äkta och intim.

Varför borde det vara obligatorisk läsning?
Historien är en fiktiv sakstudie om hur psykopater fungerar, även om långt ifrån alla psykopater är våldsamma. Den allmänna kunskapen om psykopater är enormt låg, fler verkar tro på tomten än på att det faktiskt finns psykopater (man beräknar att 2 procent är psykopater).
Den belyser också frustrationen av att inte bli trodd och att mitt i allt lidande bli utpekad som den dåliga personen.
Jag hoppas att boken kan kan få upp ögonen och rädda åtminstone någon, det är därför jag varmt rekommenderar den även om den är långtifrån någon feel good bok.

E H

2014-08-10

Otäck story om tvång, tvivel och misshandel på alla de sätt. Dock kändes boken 100 sidor för lång så det blev enformigt i mitten.
En svag 4:a blir det ändå.

Gunilla Jönsson

2014-08-09

Efter en lite seg inledning blev spännande och bra.

Nettan Holmér

2014-08-07

Lättläst,spännande och väldigt, väldigt obehaglig.

Hanna *

2014-07-13

Är helt tagen efter denna bok. Spänning från blad 1. Kuslig!!! Läs den! :)

Snacka om bladvändare. Omöjlig att lägga ifrån sej. Precis som en bra bok ska vara.

Glada Gunvor

2014-06-28

Sisådär. Bra från och till men lite väl långdragen, kunde lätt ha kortas ner med 100 sidor. Lite spännande var den ändå och välskriven.

Harriet Axelsson

2014-06-04

Sträckläste ...

Ingrid Bergenudd

2014-05-02

Brukar inte läsa thrillers, men den här fick mig verkligen att fastna. Kände hur pulsen steg under läsningen. En bra skildring om hur det är att leva med tvångstankar och om hur en förföljande psykopat fungerar. En del i handlingen var kanske lite osannolikt, men det får man bjuda på.

Spännande från första till sista sidan! Svårt att föreställa sig att den är fiktiv, förutom mot slutet. Helt fantastiskt gripande och lättläst, jag kunde inte sluta läsa.

Jessica Nilsson

2014-02-08

så spännande. satt med hjärtat i halsgropen genom hela boken

Åse Bandling

2014-02-01

Mycket bra, jämnbra rakt igenom. Svår att lägga ifrån sig.

lillemor lindqvist

2014-01-20

Grym bok! Tyckte verkligen hela boken var bra

lillemor lindqvist

2014-01-20

Grym bok! Tyckte verkligen hela boken var bra

Mycket spännande roman, inte alls osannolik!

2014-01-05

Spännande i stort sett hela tiden.

Anette Tunius

2013-08-09

En riktig slukarbok! Krypande obehaglig om ett destruktivt förhållande och om tvångsbeteende. Läs den!

2013-07-15

En lite annorlunda men mycket, mycket bra bok. En psykologisk spänningsthriller som verkligen var otäck och spännande. Den skildrade mycket bra beteendet hos någon som har tvångstankar. Och även hur en psykopat beter sig.

Riktigt, riktigt bra bok, som jag verkligen inte kunde lägga ifrån mig. Rekommenderas verkligen.

Kitty Cat

2013-06-11

Den börjar segt o även o handlingen är något långsam kommer jag på mig själv med att inte vilja sluta läsa. En skrämmande historia som jag hoppas är kraftigt överdriven o inte det minsta verklighetstrogen..