Glenn och skurkarna - Lätt att läsa

Kuhn, Camilla

LÄTT ATT LÄSA - AV POPULÄRA ILLUSTRATÖREN CAMILLA KUHNALLA POLISER LYCKAS FÅNGA SKURKAR, ALLA FÖRUTOM GLENN. "PILUTTA DIG", SÄGER DE ANDRA POLISERNA. MEN IMORGON ... DÅ KOMMER GLENN ATT VISA DEM. MYCKET KAN SÄGAS OM POLISEN GLENN. HAN MÅR BRA. HAN ÄR SNYGG. HAN ÄR ALLTID HJÄLPSAM. MEN ÄR HAN EGENTLIGEN SÄRSKILT UPPMÄRKSAM? EN HUMORISTISK LÄTT ATT LÄSA BOK DÄR GLENN FÅR MÅNGA NYA VÄNNER - MEN VILKA ÄR DE NYA VÄNNERNA EGENTLIGEN? CAMILLA KUHN FÖRFATTARE TILL POPULÄRA "REBELL PÅ RIDSKOLAN" HAR SKRIVIT OCH ILLUSTRERAT EN NY "LÄTT ATT LÄSA" BOK SOM GÅR HEM HOS DE YNGSTA LÄSARNA.

Detta är en lättläst bok för de barn som precis börjat komma igång med att läsa själva. Men jag har även högläst boken för snäppet yngre barn.
I ”Glenn och skurkarna” får vi följa polisen Glenn som är den enda på polisstationen som inte lyckas fånga några skurkar. Han laddar för en ny arbetsdag då han äntligen ska fånga ett gäng.
Och sedär! Han kommer på ett gäng tjuvar som gör inbrott på museumet via ett fönster.
Men när tjuvarna bedyrar sin oskuld och förklarar att de bara flyttar - då hjälper gärna Glenn till!
Dagen fortsätter i samma naiva mindset och när dagen är slut har Glenn återigen inte fångat några tjuvar. Däremot har han fått många nya vänner!
Ja, detta är en humoristisk berättelse om den vänliga men naiva Glenn. En bok som lockar fram skratt även från barn som inte lärt sig läsa än.

Med enbart några enstaka ord på varje sida så lyckas Kuhn skapa en riktigt rolig och sammanhängande berättelse.
Att skriva lättläst är inte helt enkelt misstänker jag men Kuhn har med väl avvägda ord skapat en stark berättelse som uppskattas av såväl barn som vuxna här hemma.
Illustrationerna är rätt så grovt framskissade och det finns säkert olika åsikter kring dem.

Boken är genomgående skriven med versaler. Jag är tyvärr inte påläst kring läs/skrivinlärning och vet ej vad som rekommenderas generellt. Men bara versaler i de enklaste böckerna är inget nytt antar jag.