Gäld till djävulen

Hågensen, Lisa

Svenskarna härjar och Bohuslän brinner. Året är 1612 och en man tar djävulen till hjälp för att få tillbaka sin mördade hustru. De flyr upp till Svartevattnet på det vindpinade Bredfjället, men blir snart varse att djävulen inte gör någonting gratis. År 2012. Julen nalkas och Ylva ligger på psyket och yrar. Läkarna står handfallna och pratar om psykos eller hjärnskada, men Railis efterforskningar tyder på att Ylvas tillstånd har med några gamla syskon vid det ödsliga Svartevattnet att göra. Raili yppar motvilligt sina farhågor för bibliotekskollegan Solveig, och tillsammans börjar de nysta i en härva av lögner, mord och mystik. När Ylva drastiskt blir sämre trotsar de den rytande snöstormen och tar sig till Svartevattnet för att rädda hennes liv. Ovetande om de dolda krafter som verkar där snubblar de rakt in i ett makabert skeende som obevekligt leder dem in i mörkret.

Spännande, dråplig och fascinerande!

För drygt fem år sedan läste jag första delen i den här serien och föll som en fura för Raili och Ylva. Resten av serien har funnits som ljudböcker ett bra tag, men det funkar väldigt dåligt för mig att lyssna på böcker där jag behöver följa med i en handling så jag har inte kunnat fortsätta. Förrän nu. Jag blev så otroligt glad när jag upptäckte att Gäld till djävulen skulle släppas som pocket. Självklart ville jag ha den!

Början av boken är precis så som jag minns att första boken var. Det finns en speciell och humoristisk ton, som jag är så svag för. Miljön är ju, så klart, underbar. Vi snackar ju Bohuslän. Karaktärerna är tydliga, starka och härliga. Så vad kan gå fel?

För mig blir det här för mycket gott vs ont, helt enkelt för osannolikt. Jag kan inte komma ihåg att jag kände likadant för första boken, men här blev det så övertydligt. Vid något tillfälle så kom jag att tänka på filmen Eyes wide shut och Gäld till djävulen kan nog tänkas vara en småskalig bohuslänsk version av den. Slutet blir lite Kingskt, lite för mycket. Nu ser jag fram emot att läsa tredje delen, som släpps i maj.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2021/04/gald-till-djavulen-av-lisa-hagensen.html

Satan vilken bra bok. Jag gillade starkt första delen i serien om Raili och Ylva ("Hennes ögon blå") och andra delen om de två vännerna är ännu bättre. Lisa Hågensens styrka i böckerna om Raili och Ylva tycker jag är de charmerande karaktärerna med tillhörande humor blandat med rå ondska. Dialoger och tankar känns äkta och vardagliga. Ibland osammanhängande precis som det i livet kan vara. "Gäld till djävulen" är en riktig bladvändare som jag läste ut nästan i ett svep. Hågensens sätt att locka till sig läsaren in i berättelsen och där fastna är något som verkligen tilltalar mig med hennes sätt att skriva. Det händer hela tiden saker och berättelsen blir aldrig tråkig. Det finns tydliga toppar och dalar för mig som läsare att följa med i. Hopp blandas med sorg. Det svänger och jag kan aldrig säga exakt vart det bär. Ett plus i kanten är all den historia som på ett skickligt sätt vävs in. Själv älskar jag historia och det var kul att få en inblick i släktforskning. Slutet är klockrent och hade inte fungerat någon annanstans. Det är just i denna berättelse det passar som handen i handsken. Jag ser, om möjligt, ännu mer fram emot nästa del om Raili och Ylva!

Hågensen har en sällsam förmåga att skriva underhållande böcker som innehåller mystik och magi med toppnoter av humor. Språket är lättsamt, dialogerna rappa och karaktärerna genuina. Min favorit är Raili, hennes sätt att uttrycka sig får mig återigen att skratta rakt ut. Så, om du vill bli underhållen med spänning, humor och samtidigt uppskattar övernaturliga inslag, då rekommenderar jag varmt att du läser Lisa Hågensens serie om Raili och Ylva.

Kim M. Kimselius

2018-06-09

Lisa Hågensen är en fantastisk författare. Hon har starka personporträtt, härliga miljöskildringar och lyckas fånga mig från första till sista raden. Det vardagliga blandas med magi och mystik, något som känns helt naturligt i alla Lisas böcker. Så även i Gäld till djävulen.

Det här var en bok som absolut inte gick att sluta lyssna på. Jag var helt enkelt tvungen att veta hur det skulle gå.

Det här är andra boken om Raili och Ylva, men den går bra att läsa fristående.

Allt börjar med att Ylva hamnar på sjukhus i koma. Raili börjar forska vad det är som har hänt hennes vän. Det för henne till den ödsliga platsen Svartevattnet på det vindpinade Bredfjället i Bohuslän. Gården har en historia som går tillbaka ända till 1612. Ju mer Raili forskar om gården och människorna där, blir hon alltmer övertygad om att någon, eller något, har orsakat Ylvas koma.

För att hjälpa sin vän tar hon hjälp av bibliotekskollegan Solveig, men även med Solveigs hjälp känns allt oöverstigligt för Raili. Ska hon lyckas rädda Ylva ur koman, eller kommer hon för alltid att ligga som en kolli och tyna bort?

Har du ännu inte upptäckt Lisa Hågensens böcker rekommenderar jag dig varmt att läsa allt hon har skrivit. Allt!

2018-03-14

Fristående fortsättning på "Hennes ögon blå" som jag älskade, och även den här är fantastiskt bra. En härlig mysrysare som innehåller både ryslig spänning och även en hel del humor. Språket är rappt och härligt och jag kan inte annat än njuta av berättelsen, även om den innehåller lite övernaturliga element, något som jag i normala fall inte är så förtjust i, men här tycker jag dessa små element bara passar in i mystiken och charmen. Ändå är nog ändå styrkan i Lisa Hågensens författarskap, dem underbara karaktärerna som är skrivna med värme, allvar och humor. Jag tycker Raili, Ylva samt Solveig med benan är tre underbara kvinnor som jag ser fram emot att få följa i nästkommande bok. Slutligen vill jag åter ge en stor eloge till Charlotta Jonsson som är en fantastisk skicklig uppläsare. Jag kan varmt rekommendera den här boken och jag fortsätter genast med trean i serien.
Mitt slutbetyg blir, en 5:a!