Glasverandan

Cleeves, Ann

| 2013

I ett gammalt hus på engelska landsbygden samlas en grupp människor med författardrömmar. Här i den pittoreska, gröna omgivningen ska de tillsammans inspireras till att skriva. Temat för kursen är spänningslitteratur. Men snart krackelerar idyllen. En dag hittas en av lärarna, en känd tv-profil, grymt knivhuggen i närheten av husets vackra glasveranda. Kriminalkommissarie Vera Stanhope och hennes parhäst, polisassistent Joe Ashworth, dras in i mordutredningen. Tidigt upptäcker Vera att hennes granne finns i sällskapet och dessutom tycks vara den som alla misstankar riktas mot. Men Vera och Joe hittar varken motiv eller ledtrådar. När ytterligare ett mord sker befarar Vera att det finns en mördare som vill göra verklighet av fiktionen som skapas i huset. Men nu börjar det bli ont om tid, kommer Vera och Joe att kunna lista ut hur nästa mord är planerat innan mördaren slår till igen?Glasverandan...

2016-12-13

Ännu en bra Vera-deckare där man vill komma framåt och klura ut mördaren.

Inger Jonsson

2016-06-29

Manga av karaktärerna är osannolikt naiva. De ger sig ut på egen hand, trots att de vet att en mördare finns bland dem. Detta minskar berättelsens trovärdighet.

2015-11-12

Vera Stanhope är en härlig typ, men detta är en pusseldeckare i kvadrat. Det är så snillrikt, men upplösningen kommer snabbt på de nästan sista sidorna och man har inte haft en chans att lista ut det hela. Känns lite snopet.

Maria Jacobsson

2015-07-10

Den första jag läst av Ann Cleeves. Egentligen föredrar jag nordiska författare när det gäller deckare, det är lättare att hålla reda på alla namn tycker jag. Men detta var en småtrevlig historia och jag förstår jämförelsen med Agatha Christie. Lättläst och inte helt lätt att gissa sig till vem som är mördaren, alla är tänkbara. Slutet var bra, alla knutar löstes upp och förklarades, sånt gillar jag. Det blir nog fler böcker lästa av denna författare!

Maria Larsson

2014-09-10

Lite av en besvikelse faktiskt. Spretigt språk, luddig intrig, seg text.

2014-06-13

Tredje boken om den ölpimplande Vera Stanhope(som jag förövrigt älskar att läsa om!) Boken är bra, spännande och klurig(jag gissade naturligtvis fel på vem mördaren var) Dock föredrar jag Vera som karaktär framför själva bokintrigen som bitvis är småseg och något pratig. Men boken är som sagt bra, och jag kan varmt rekommendera den till alla som älskar brittiska deckare som jag!

Marita Ryen

2014-03-04

Bok nr 3 om kriminalkommissarie Vera Stanhope. En klassisk deckare, ca 350 sidor. Lättläst och spännande.

Marc Moore

2014-02-20

En oförarglig pussel deckare i Christie stuk utan vare sig sex eller utförligt våld. Kommissarien Vera är uppfriskande oförskämd och plump. Inte för många misstänkta heller.
Kommer läsa fler av hennes böcker när jag vill ha något lättsamt och klassiskt.