Glasveranda med sjöutsikt

Blixt, Hanna

Nora flyr halsöverhuvud från sin lägenhet i Stockholm när det visar sig att hennes kontrollerande pojkvän har varit otrogen. För att få distans till allt reser hon till idylliska Leksand. Genom tårarna ser hon hur snö och granar flimrar förbi utanför tågfönstret.Det som först bara var en tillfällig flykt blir snart början på ett nytt liv. Vännen Vega erbjuder tröst och en liten timmerstuga med glasveranda och sjöutsikt. Nora lovar sig själv att aldrig bli kär igen. Samtidigt slår den avdankade författaren Claes klorna i den gamle mannen Torsten som har ett sviktande minne men en fantastisk förmåga att berätta och trollbinda. Kanske kan Torstens erfarenheter bli grunden för den storsäljare Claes ännu hoppas på?Glasveranda med sjöutsikt är Hanna Blixts varma, romantiska och gripande berättelse om flera livsöden som flätas samman då det börjar lacka mot jul.

Linda Strömberg

2022-02-23

Jag hade så höga förväntningar! men de infriades inte. Jag hade svårt för både hela historien i sig, som var tillrättalagd och förutsägbar, språket (man pratar inte på det sättet med varandra, talspråket kändes så onaturligt), och karaktärerna. Jag tyckte inte man fick någon känsla för dem. Tillbakablickarna hjälpte inte, det blev ändå för ytligt och omöjligt att känna med dem. Såå omodernt att en tafatt kvinna från storstaden behöver en stark och bredaxlad mans hjälp med att bära kartonger och tända brasa. Nej, lägg av!

Bokdjungeln

2021-08-23

Kanske blir jag mer partisk för att jag själv bor i Dalarna, men vem vill inte läsa en feelgood-bok som utspelar sig här?! Gillar en just den genren så kommer en troligen älska denna bok. Jag blev i alla fall uppslukad av historien. Språket och tempot passar boken väldigt bra och det bidrar till att den är så enkel att läsa. Sidorna fladdrar förbi och vips sa det så hade jag läst ut boken. Jag tycker att denna är en härlig feelgood-bok som jag varmt rekommenderar.

Anders Eriksson

2021-04-30

Mysig och tänkvärd. Ville bara läsa ett kapitel till.

Anders Eriksson

2021-04-30

Mysig och tänkvärd. Ville bara läsa ett kapitel till.

Nora flyr Stockholm och hennes otrogna pojkvän till sin vän Vega och idylliska Leksand. Hon hyr en timmerstuga med glasveranda med en härligt utsikt men lovar sig själv att aldrig mer falla för en man. Vid inflyttningen får hon oväntad hjälp av den snygga grannen Viktor. Samtidigt får vi läsa om Claes som är en avdankad författare som av slump stöter på en gammal man vid namn Torsten.

Den här boken var enligt mig precis så som en feelgood ska vara, den innehåller allt - kärlek, sorg, komplicerade relationer. Jag tycker den är mysig, varm, romantisk och charmig. Den är lättläst med ett lättförståeligt språk med ett bra flyt. Jag tycker om karaktärerna och gillar den mysiga och vintriga miljön i Dalarna. En underbar feelgoodpärla som lämnar den där härliga och varma magkänslan i kroppen när man läst sista raden.

Eva Pettersson

2020-11-27

Den ultimata feelgood-läsningen med jultema! Jag älskar karaktärerna, miljöerna och den fina stämningen som byggs upp!

2020-11-20

Nja... Fattas bara ”han tog av henne glasögonen och löste upp hennes hår...”

Pia Gummesson

2020-11-16

Mysig feelgood som jag fastnade i direkt.Hoppas på mer feelgood från Hanna Blixt.

Mysig förutsägbar feelgood med klassiska vändningar. Som det ska vara, helt enkelt!

Bettan_bokprataren

2020-10-25

En klassisk feelgood med de ingredienser som behövs för att den ska vara så där mysig, charmig och jättebra.
Den har

intressanta karaktärer
familjehemligheter
en historia som har ett innehåll
man ska få skratta
inte för gullig men gärna lite lagom söt
den ska ge mig lugn och välbehag
Feelgood som innehåller precis allt du önskar dig! Ett språk som gör boken mycket lättläst och där beskrivningar av både personer och miljöer görs på ett mycket skickligt sätt. Börjar du läsa så slutar du inte förens boken är slut, och då med en stor suck och ett neeeej jag vill ha mer.

Stinas_boksida

2020-10-25

Nora bor i Stockholm med sin pojkvän Jonas. Han är väldigt kontrollerande, så när hon ser honom med en annan kvinna, ser hon sin chans att sticka.

Hon drar till Leksand i Dalarna. Här får hon hyra en liten timmerstuga, och möjlighet att andas ut.

Men Jonas ger inte upp så lätt, utan han ringer och skickar sms hela tiden. Och när hon är på fest med nya vänner dyker han plötsligt upp, och kräver att hon följer med honom hem.

Claes är en författare som det inte går så bra för. Så stöter han på Torsten, en äldre man med sviktande minne. Men han har mycket att berätta om sitt liv, som Claes antecknar.

Detta är en varm och charmig romantisk feelgood om kärlek, sorg, svek, vänskap och försoning.
Jag gillar karaktärerna och miljöbeskrivningarna.
De två gripande livsödena flätas samman fint i slutet.

Boken gick inte att lägga ifrån sig. Vill läsa mer med Hanna Blixt.

2020-10-24

Jag har inte läst något av Hanna Blixt förut men hennes bok ger mersmak. Det här är skrivet med mycket värme och kärlek och jag tyckte om varenda sekund av läsningen. Det är en vintrig feelgood som gör att jag börjar längta efter ledighet och jul, även om boken inte riktigt handlar om jul.

Det är underbara karaktärer som Hanna beskriver och gestaltar på ett väldigt levande sätt. Man kommer dem nära, lär känna dem. Det är vänskap, kärlek och livsöden som korsar varandra och flätas ihop. Boken är svår att släppa, det är något med berättelsen som gör att jag måste läsa vidare. Berättelsen berör mig både till skratt och till tårar och jag älskar språket som är väldigt levande.

”Glasveranda med sjöutsikt” är en mysig och härlig må-bra-bok! En sådan där bok man inte vill ska ta slut. En bok jag kommer att minnas och vilja läsa om! Rekommenderas varmt.

Lysande, charmig & underbar!