Glasveranda med sjöutsikt

Blixt, Hanna

| 2020

»Det är en varm feelgoodroman, trogen sin genre. Här finns sympatiska karaktärer, trivsamma miljöer och romantik. Att berättelsen utspelar sig runt jul bidrar till myset.« BTJ»Av fler än 11 000 lästa böcker, har den här stannat kvar hos mig« Jennies boklistaNora flyr hals över huvud från sin lägenhet i Stockholm när det visar sig att hennes kontrollerande pojkvän Jonas har varit otrogen. För att få distans till allt tar hon tåget till idylliska Leksand och vännen Vega som erbjuder tröst. Nora får hyra en liten timmerstuga med glasveranda och sjöutsikt, och hon lovar sig själv att aldrig falla för en man igen.Samtidigt slår den avdankade författaren Claes klorna i den gamle mannen Torsten, som har ett sviktande minne men en fantastisk förmåga att berätta. Något som Claes försöker utnyttja. Hanna Blixt har skrivit en varm, romantisk och gripande berättelse om...

3d

Nja... Fattas bara ”han tog av henne glasögonen och löste upp hennes hår...”

Mysig feelgood som jag fastnade i direkt.Hoppas på mer feelgood från Hanna Blixt.

Mysig förutsägbar feelgood med klassiska vändningar. Som det ska vara, helt enkelt!

Glasveranda med sjöutsikt är en lättsmält feelgoodroman som utspelar sig strax före jul. Det blev min första roman för året som utspelar sig runt jul, jag läste boken redan i september men för mig är det aldrig för tidigt att läsa böcker med jultema då jag tycker det är så mysigt. Miljöerna runt Leksand är trivsamma och så väl beskrivna att det är lätt att se allt framför sig. Två parallella historier berättas i boken som sedan snyggt flätas samman till en och samma. Den gamle mannens historia är den som berör och fångar mig allra mest, men jag gillar att läsa om Nora också. Hannas första vuxenroman är en varm berättelse om kärlek, livsval och gamla familjehemligheter som passar utmärkt att sjunka ner i en mörk och ruskig höstkväll.

En klassisk feelgood med de ingredienser som behövs för att den ska vara så där mysig, charmig och jättebra.
Den har

intressanta karaktärer
familjehemligheter
en historia som har ett innehåll
man ska få skratta
inte för gullig men gärna lite lagom söt
den ska ge mig lugn och välbehag
Feelgood som innehåller precis allt du önskar dig! Ett språk som gör boken mycket lättläst och där beskrivningar av både personer och miljöer görs på ett mycket skickligt sätt. Börjar du läsa så slutar du inte förens boken är slut, och då med en stor suck och ett neeeej jag vill ha mer.

Nora bor i Stockholm med sin pojkvän Jonas. Han är väldigt kontrollerande, så när hon ser honom med en annan kvinna, ser hon sin chans att sticka.

Hon drar till Leksand i Dalarna. Här får hon hyra en liten timmerstuga, och möjlighet att andas ut.

Men Jonas ger inte upp så lätt, utan han ringer och skickar sms hela tiden. Och när hon är på fest med nya vänner dyker han plötsligt upp, och kräver att hon följer med honom hem.

Claes är en författare som det inte går så bra för. Så stöter han på Torsten, en äldre man med sviktande minne. Men han har mycket att berätta om sitt liv, som Claes antecknar.

Detta är en varm och charmig romantisk feelgood om kärlek, sorg, svek, vänskap och försoning.
Jag gillar karaktärerna och miljöbeskrivningarna.
De två gripande livsödena flätas samman fint i slutet.

Boken gick inte att lägga ifrån sig. Vill läsa mer med Hanna Blixt.

Jag har inte läst något av Hanna Blixt förut men hennes bok ger mersmak. Det här är skrivet med mycket värme och kärlek och jag tyckte om varenda sekund av läsningen. Det är en vintrig feelgood som gör att jag börjar längta efter ledighet och jul, även om boken inte riktigt handlar om jul.

Det är underbara karaktärer som Hanna beskriver och gestaltar på ett väldigt levande sätt. Man kommer dem nära, lär känna dem. Det är vänskap, kärlek och livsöden som korsar varandra och flätas ihop. Boken är svår att släppa, det är något med berättelsen som gör att jag måste läsa vidare. Berättelsen berör mig både till skratt och till tårar och jag älskar språket som är väldigt levande.

”Glasveranda med sjöutsikt” är en mysig och härlig må-bra-bok! En sådan där bok man inte vill ska ta slut. En bok jag kommer att minnas och vilja läsa om! Rekommenderas varmt.

Lysande, charmig & underbar!