Glastronen : Första boken i Glastronen-serien

Sarah J. Maas

| 2016

Första boken i den storsäljande Glastronen-serien »Läs den om du är en fantasyälskare.« Betyg: 5 av 5 - Emilias boktips  »Så spännande att man bara vill ha mer, mer och mer!« Betyg: 5 av 5 - Bokriket »Handlingen är absolut briljant, och jag ÄLSKAR den. Lönnmördare, palatsintriger, magi och romanser. Vad mer kan man begära?« Petras bokblogg I kungadömet Adarlan där magi och gamla seder förbjudits, och där härskaren styr med järnhand kallas landets främsta lönnmördare, 18-åriga Celaena Sardothien, till rikets vackra, skimrande glasslott. Hon reser dit, inte för att mörda kungen, utan för att vinna sin frihet. Om Celaena besegrar tjugotre motståndare i en tävling mördare, tjuvar och soldater blir hon frigiven från fängelset och kommer att få tjäna som kungens kämpe. Kronprinsen, Dorian Havilliard, kommer att utmana henne. Kaptenen för livgardet, Chaol Västfall,...

Alba Martinez Walde

2022-07-02

Johanna Strand

2022-06-29

Trevlig fantasyberättelse med intressanta karaktärer och bra uppbyggd story.

2020-01-14

Språket kunde vara mycket bättre men själva berättelsen är medryckande och intressant. En annan brist är att karaktärerna och deras dialoger känns tillrättalagda och lite omogna. Så behöver inte ungdomsböcker vara. Men allt som allt var det en mycket trevlig läsupplevelse och det kan inte finnas för många hjältinnor och starka kvinnor i litteraturen.

Hanna Jacobsson

2018-12-03

Min absoluta favoritbokserie någonsin! Om du älskar fantasy men inte har läst denna serie så har du många timmars härlig läsning framför dig! Vad väntar du på?

Jessica Andersson

2018-01-29

Jag älskar den här boken!

Isabelle Häggman

2017-09-30

Provade precis Glastronen av Sara J Maas, men är SÅ besviken! Tycker karaktärerna är platta och ologiska, orimlig handling, dåligt språk och irriterar mig nåt otroligt på huvudkaraktären. Var tvungen att sluta läsa. Så detta är väl ingen full recension utan mer en varning :)

Gillar du tonårsfantasy, Twilight och inte bryr dig om språk och realistiska karaktärer kanske du gillar denna.

När jag så framsidan och läste om boken bara visste jag att det var min typ av bok och jag hade inte fel. Spännande bok men en annorlunda story, en kvinnlig lönnmördare hör inte till vanligheterna i böcker. I början var jag lite skeptisk men efterhand man lärde känna Celaena och förstod vad som låg bakom tog man henne till sig. Ett litet triangeldrama piffar upp storyn snyggt utan att det blir sötsliskigt. En av de bästa fantasy jag läst sista tiden.