Glasmannen

Kling, Johan

| 2014

En man lever ensam i sin lgenhet. En dag beslutar han sig pltsligt fr att inte lngre g till jobbet. Kraven har blivit fr hga och han mste samla sina tankar, drabbad av ett gnagande sjlvtvivel. I takt med att han blir allt mer isolerad brjar snart ocks pengarna tryta. S en dag fr han besked om att en avlgsen slkting dtt och att ett stort arv vntar. ntligen ska han f veta hur det knns att vara rik. Johan Klings debutfilm Darling (2007) valdes till bsta film av Kritikerfrbundet. Romandebuten Mnniskor helt utan betydelse (2009) belnades med Bors Tidnings debutantpris och blev en av tio i Stockholms stadsbiblioteks omrstning 2010 om den bsta litterra Stockholmsskildringen.

Marianne Skoglund

2014-12-13

nnu mer ohljda allusioner p Hjalmar Sderberg i Klings andra roman. Inte lika bra som Mnniskor... men han har ett stt att skriva som pminner mycket om Sderberg och som jag r svrt frtjust i.

Jakob Nylin

2014-08-22

Sorglig bok om en mycket ensam man som irrar runt i Stockholm. I bokens bsta partier frmedlas smrta, paranoia och rdsla, men det vacklar lite. nd en lsvrd bok, det gr snabbt. Kul med referenserna till annan litteratur, som nr huvudpersonen lser Pr Lagerkvist: "Ibland ger litteraturen perspektiv. Somliga har det inte ltt."

Bjrn von Gegerfelt

2014-08-18

"Vi har alla kommit ur Gogols kappa", sa Dostojevskij, och detta gäller i lika hög grad Johan Klings nya bok. I likhet med Gogols klassiska novell drömmer en isolerad och hånad man i en kall storstad om en fin kappa som skydd. Men där läromästaren tack vare sin ironiska tredje persons berättarröst parerar varje risk för sentimentalitet, blir lärjungens första personberättare alltför distanslös och gråtmild för att berättelsen ska bli lika gripande som avsett. Det är givetvis en djup orättvisa att jämföra en filmregissörs extraknäck med en rysk klassiker. Samtidigt verkar just klassikerna vara Klings ideal, något man kunde ana redan i debutromanen "Människor helt utan betydelse". Måttstocken blir dessvärre därefter, Och Kling har en koncentration och en exakthet som en dag kan få honom att nå dit. Dessutom lyckas han i denna koncentration, precis som exempelvis Gogol, fånga sin samtid, det vill säga ett cyniskt, strängt hierarkiskt och själlöst Stockholm. Men vad Kling lyckas med i en film som "Darling", är att ha en mild men kompromisslös distans till det han skildrar, med exempelvis klämkäck tyrolmusik, eller exakt återgivande av östermalmares inredningsdiskussioner. Om han kan omsätta detta grepp också i sina böcker, så att vi får känna i berättarens ställe, har han kommit sina förebilder betydligt närmare. Jag har på känn att Kling har en stor bok i sig, och den kommer bara han fortsätter att försöka. Efter två tunna romaner är det väl dags för ett försök i tegelstensformatet? Om man tycker att det låter anspråksfullt eller kravfyllt kan man lugna sig med att betrakta Ulf Lundells författarskap. Nu har vi fått Klings tappning av Kappan. Vi avvaktar med spänning och tilltro hans Döda själar.

Emma Fgerlind

2014-07-14

Lttlst. Jag gillar ju stilen, hur frfattaren skriver, och jag lskade hans frra bok. Den hr drabbade mig inte p samma stt, men det var rtt trevligt nd sdr. Lste ut den p ngra timmar bara.