Glasklart

Wahlberg, Karin

| 1905

Hilda Glas är snart färdig läkare och har återkommit till sin hembygds trakter för att göra AT-tjänst på Oskarshamns lasarett. Väl där inser Hilda att hon kanske undermedvetet dragits till det sjukhus där hennes mamma avled och när hon råkar komma över sin mors journal inser hon att hon måste ta tag i sin outredda bakgrund. Vad var det för mystisk sjukdom som tog moderns liv och var hennes pappas död verkligen en olycka?Claes Claesson ramlar över ett svårt fall när han firar valborg med familjen i den lilla glasbruksorten Hjortfors och elden abrupt måste släckas för att det ligger en död kropp bland riset. Vem är den döde och vad är det egentligen för intriger som skett under årens lopp på den lilla orten?

Anne Hansson

2020-09-01

Den här hade jag läst för några år sen och det kom jag inte på förrän den nästan var slut. Den här gången gillade jag inte boken, konstigt, för mycket då och nu och för många personer att hålla reda på.

Läste 170 sidor men fångade mig inte. Avslutade inte

2019-02-18

En riktigt bra deckare. En av de bättre i serien om Claesson och Lundberg. Stark 3:a

Klara Marklinder

2016-05-21

Andra halvan av boken var spännande men det var för många personer att hålla reda på och två olika historier som egentligen inte hade något samband.

Anne Hansson

2015-03-07

Första kapitlet säger allt, redan där undrar man vad som ska hända, Och sen kapitel efter kapitel, spänningen är olidlig, som de sa i ett tv program, mycket bra bok, med bra handling och många människor att läsa om

marlenes. nu

2013-09-22

Efter en lång och tråkig början blev slutbetyget ändå godkänt.. Min fulla recension hittar du här

marlenes. nu

2013-09-22

Ärligt, när jag lyssnat ett tag på boken hade jag redan blivit besviken... vad var detta? En bok om glaset och glasrikets historia? När skulle dom ta tag i mordhistorien? Vad var det Hilda svamvlade om? etc. Så jag slutade lyssna men plötsligt hade jag inga fler böcker nedladdade i mobilen så jag fortsatte med denna. Tur var väl det för efter en ganska lång och tråkig början kom så till slut spänningen. Läs gärna mer här: http://bokbloggen.marlenes.nu/2013/08/glasklart-nar-det-forflutna-gor-sig.html

Helene Robertson

2013-07-12

Läst hälften. Tar mig inte igenom. Tråkig.

Karin Löfstrand

2013-05-24

130523: Inte på något vis dålig men om någon frågar mig om några veckor vad boken handlade om kommer jag inte minnas något alls.

Louise A

2013-04-16

Inte den bästa av Wahlberg, men inte den sämsta. Lite lagom av allt.

Anchi L

2013-03-12

Om jag velat lära mig mer om glasblåsning och dess historia hade jag sökt en bok med fakta om det och inte läst om det i en deckare. Segt och tråkigt.

Katarina Persson

2013-01-26

Hittills den bästa av Karin W.

Å

Åsa Welander

2013-01-13

Seg läsning! Spänningsfaktorn dålig!

Carolina E

2012-10-04

En familj som består av mamma, pappa och två barn där pappan är polis och mamman alltid är präktig och duktig och till sist kommer med avgörande lösningar. Känns det igen? Ja, det är Camilla Läckberg. Men bortsett från den lite tråkiga parallellen så kan jag även tycka att boken är lite väl lång, när det var tvåhundra sidor kvar ungefär hade jag redan ett hum om vem mördaren var så halva boken blev väldigt långtråkig. En annan sak är att man som läsare fick lite väl mycket information om de olika glasbruken i småland, det är ingen faktabok jag vill läsa. Jag vill läsa en spännande deckare, inte en turistbroschyr. Ett erkännande från min sida är väl att jag mest läser dessa böcker just för att de utspelar sig i mina hemtrakter och det är kul att känna igen sig i de olika miljöbeskrivningarna som faktiskt är väldigt korrekta! http://romeoandjuliet.blogg.se

Lena L

2012-07-17

Rörig handling och seg i mitten.Ingen av KWs bättre.

Annione H

2012-06-12

Skriver så bra med avslutar hastigt och rafsigt...

Carina Svensson

2012-06-01

En av de bättre böckerna i serien! Hoppas att det kommer ut fler!

Marita Wästerfors

2012-05-08

Har läst samtliga deckare av Karin Wahlberg och tycker att hon skrev bättre förut. Stämningen som jag ändå gillar finns även här, men det blir alldeles för mycket fakta om glastillverkning insprängt i texten på ett onaturligt sätt.

Carin Lundberg Papp

2012-04-22

Åh, så bra. Blir aldrig besviken på hennes böcker. Skönt avslut på en gåta från förra boken!

Tanja Dianova

2012-02-21

A H

2012-02-02

Bra bok men lite för mycket föreläsningar om glas tillverkning.

Jag tycker boken var mer än godkänd, visst ibland kan det bli lite för mycket beskrivningar om saker och ting, 16 timmar lång. Men det är en gemytlig deckare, jag gillar följa Veronica och Claes. I denna bok fick man även följa Hilda som har haft en svår uppväxt

Hanna Bragberg

2012-01-27

Spännande på allra sista sidorna. Annars rätt seg. Kursbok i glasblåsning?!

Eva Bommelin

2012-01-16

Härlig bok att läsa Äntligen har Karin Wahlberg kommit tillbaka med en väldigt bra bok.

Marja-Liisa Luther

2011-12-30

Helt ok bok att fördriva tiden med, varken mer eller mindre.