Glasfåglarna

Anneli Olsson

2024-01-12

Älskade den

2023-04-07

Väldigt målande. Blir desto mer levande med författaren som uppläsare, med dialekt och stor inlevelse. Smärtsam och vacker på en och samma gång.

Underbar

Helena Rasmusson

2018-01-13

Intressant!

Lasse Schulze

2017-11-03

Elsie Johansson: Mosippan
En roman i jagform men en falsk självbiografi – Elsie är inte Nancy men uppväxtskildringen ligger ändå i många avseenden nära författaren, förstår jag. Lustfyllt att läsa någon som verkligen kan skriva svenska, en svenska som har en lätt lantlig, dialektal anstrykning, ordrik och exakt. De erotiska upplevelserna skildras rättframt. En mycket bra roman som ändå inte riktigt når Moa Martinsons höjd, jag vet inte varför.

Torbjörn Nilsson

2017-07-21

Vilken trilogi! Underbar läsning! Perfekt inläsning av Elsie själv!

Eva Samuelsson

2017-03-30

👌

2016-03-12

Trilogin om Nancy bjöd på en varm läsupplevelse! Möjligen tyckte jag att sista delen gick lite för fort fram i tid. Det blev en minnenas allé-känsla istället för en upplevelse att följa Nancy i nuet. Men å andra sidan skapade det en nostalgisk känsla vilket jag också gillar.

2016-03-06

Fortsatt god läsning om Nancy. Ser fram emot sista delen!

2015-09-30

Hade aldrig läst Elsie Johansson före denna. Var ungefär som jag väntat mig. Alltid intressant att läsa om hur Sverige såg ut förr, och om den långsamma resan mot bättre förhållanden. Ska absolut läsa fortsättningen vid tillfälle!

Marie Cedereke

2013-12-19

Underbar!

Johanna Stenberg

2013-01-02

Oerhört intressant att få följa Nancys utveckling! Välskriven, nyansrik. Underbart språk.

Johanna Stenberg

2012-12-26

Gripande och intressant. Nyansrikt språk!

En stark fyra till en mycket välskriven och gripande bok. Språket är helt fantastiskt och person- och miljöbeskrivningarna underbara. Ska vänta lite med att läsa fortsättningen, men det kommer att bli svårt...

Britt Dahlström

2012-05-03

Så njutbar läsning, såå bra berättande - när det är som bäst.

Annimoure Nilsson

2011-09-29

Så skör som en glasfågel - som vild i sin längtan. Underbara Nancy. Det kunde vara en bok om mig.

Annimoure Nilsson

2011-09-29

Åhhh....denna längtan efter något annat, något genuint. För en stund följde jag med ut och staplade "prima björkved" med Tåpelle, glömde koftan som också kändes som min i skogen - kände utanförskapet och den onåbara längtan.

Sofie Petersson

2011-05-14

Elsie Johansson är en av Sveriges mest uppskattade författare och hennes trilogi om TåPelles Nancy har rönt stora framgångar. Mosippan är den andra fristående delen om torparflickans liv och hennes drömmar om kärlek och ett bättre liv. Andra världskriget gör sig ständigt påmind genom ransoneringar, Per Albins lugnande röst i den sprakande etern och plötsliga inkallelseorder. Elsie Johansson är fantastisk på att skriva på ett trovärdigt sätt och hennes formuleringar är klockrena. Jag brukar vanligtvis ogilla böcker som utspelar sig under krigstid i Sverige eftersom de brukar vara snarlika (i alla fall de få böcker som jag läst) men Mosippan bryter en del banor; Nancy får en sexualitet och känner lust. Ett tabu i många böcker. Det är intressant att få en inblick i en period som för var dag glöms bort. En tid som inte utspelade sig för mer än dryga 60 år sedan. Ett fattigt Sverige på frammarsch. Mosippan borde läsas av alla boendes i Moder Svea.

Susanne Eriksson

2009-07-05

Inte kommit igenom.

Merja Svan

2009-06-11

5 stjärnor för beskrivningen av livet i en arbetar familj på 30-40-talet. En trovärdig och välskriven berättelse om Nancy och hennes liv. Betyget gäller hela triologin om Nancy.