Glasfglarna

Anneli Olsson

2024-01-12

lskade den

2023-04-07

Vldigt mlande. Blir desto mer levande med frfattaren som upplsare, med dialekt och stor inlevelse. Smrtsam och vacker p en och samma gng.

Underbar

Helena Rasmusson

2018-01-13

Intressant!

Lasse Schulze

2017-11-03

Elsie Johansson: Mosippan
En roman i jagform men en falsk sjlvbiografi Elsie r inte Nancy men uppvxtskildringen ligger nd i mnga avseenden nra frfattaren, frstr jag. Lustfyllt att lsa ngon som verkligen kan skriva svenska, en svenska som har en ltt lantlig, dialektal anstrykning, ordrik och exakt. De erotiska upplevelserna skildras rttframt. En mycket bra roman som nd inte riktigt nr Moa Martinsons hjd, jag vet inte varfr.

Torbjrn Nilsson

2017-07-21

Vilken trilogi! Underbar lsning! Perfekt inlsning av Elsie sjlv!

Eva Samuelsson

2017-03-30

👌

2016-03-12

Trilogin om Nancy bjd p en varm lsupplevelse! Mjligen tyckte jag att sista delen gick lite fr fort fram i tid. Det blev en minnenas all-knsla istllet fr en upplevelse att flja Nancy i nuet. Men andra sidan skapade det en nostalgisk knsla vilket jag ocks gillar.

2016-03-06

Fortsatt god lsning om Nancy. Ser fram emot sista delen!

2015-09-30

Hade aldrig lst Elsie Johansson fre denna. Var ungefr som jag vntat mig. Alltid intressant att lsa om hur Sverige sg ut frr, och om den lngsamma resan mot bttre frhllanden. Ska absolut lsa fortsttningen vid tillflle!

Marie Cedereke

2013-12-19

Underbar!

Johanna Stenberg

2013-01-02

Oerhrt intressant att f flja Nancys utveckling! Vlskriven, nyansrik. Underbart sprk.

Johanna Stenberg

2012-12-26

Gripande och intressant. Nyansrikt sprk!

En stark fyra till en mycket vlskriven och gripande bok. Sprket r helt fantastiskt och person- och miljbeskrivningarna underbara. Ska vnta lite med att lsa fortsttningen, men det kommer att bli svrt...

Britt Dahlstrm

2012-05-03

S njutbar lsning, s bra berttande - nr det r som bst.

Annimoure Nilsson

2011-09-29

S skr som en glasfgel - som vild i sin lngtan. Underbara Nancy. Det kunde vara en bok om mig.

Annimoure Nilsson

2011-09-29

hhh....denna lngtan efter ngot annat, ngot genuint. Fr en stund fljde jag med ut och staplade "prima bjrkved" med Tpelle, glmde koftan som ocks kndes som min i skogen - knde utanfrskapet och den onbara lngtan.

Sofie Petersson

2011-05-14

Elsie Johansson r en av Sveriges mest uppskattade frfattare och hennes trilogi om TPelles Nancy har rnt stora framgngar. Mosippan r den andra fristende delen om torparflickans liv och hennes drmmar om krlek och ett bttre liv. Andra vrldskriget gr sig stndigt pmind genom ransoneringar, Per Albins lugnande rst i den sprakande etern och pltsliga inkallelseorder. Elsie Johansson r fantastisk p att skriva p ett trovrdigt stt och hennes formuleringar r klockrena. Jag brukar vanligtvis ogilla bcker som utspelar sig under krigstid i Sverige eftersom de brukar vara snarlika (i alla fall de f bcker som jag lst) men Mosippan bryter en del banor; Nancy fr en sexualitet och knner lust. Ett tabu i mnga bcker. Det r intressant att f en inblick i en period som fr var dag glms bort. En tid som inte utspelade sig fr mer n dryga 60 r sedan. Ett fattigt Sverige p frammarsch. Mosippan borde lsas av alla boendes i Moder Svea.

Susanne Eriksson

2009-07-05

Inte kommit igenom.

Merja Svan

2009-06-11

5 stjrnor fr beskrivningen av livet i en arbetar familj p 30-40-talet. En trovrdig och vlskriven berttelse om Nancy och hennes liv. Betyget gller hela triologin om Nancy.