Glasbarnen

Ohlsson, Kristina

| 2016

Mystiska saker händer i Billies och hennes mammas nya hem. Det är som att huset inte vill ha dem där. Tillsammans med vännen Aladdin börjar Billie forska i husets mörka historia. En historia som leder hela vägen fram till den natt då Billie plötsligt vaknar av att någon, eller något knackar på hennes fönster.Kristina Ohlsson tillhör Sveriges absoluta deckarelit. Hennes böcker om Fredrika Bergman har alla legat på topplistor, inte bara i Sverige. Glasbarnen är hennes första bok för unga läsare, och den första boken i en serie om tre fristående delar.

2022-12-18

Boken är bra och spännande. Man får lära känna huvudkaraktären bra. Det jag saknar är lite mer skräck men annars jättebra bok

2022-12-18

BOKEN VAR JÄTTE BRA OCH LÄSKIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Forsenskolan 4B

2021-12-15

boken var bra och spännande

Kinda good! ganska bra!

bra

Denna bok handlar om billie och hennes mamma som flyttar till ett nytt hus där de sägs spökas. Denna bok passar till folk som gillar ett läskigt äventyr. Av Alex

2021-11-18

Glasbarnen var såååå bra jag älskar spännande böcker man tröttnade aldrig man ville bara läsa och läsa den rekommenderar jag. Bland min favorit böcker

Boken är väldig bra och läskig. Den handlar om Billie som flyttar till ett nyt hus och i det huset börjar det hända konstiga saker....

bra arabiska bok

2021-10-27

mycket spännande bok av Kristina Ohlsson 5 stjärnor

2021-10-27

mycket spännande bok av Kristina Ohlsson 5 stjärnor

Glasbarnen är en jätte bra bok.
Den är läskig och spännande.
Den är halvlång med mycket text.
Den handlar om...
Det får jag inte säga!
Jag tipsar er om den!
HEJ DÅ!

Den här boken var riktigt bra för att den var spännande och bra. Den passar för folk som gillar att läsa mycket och läsa utan att vilja sluta. Kristina Ohlsson är en bra författare och har skrivit andra bra böcker. En riktigt bra bok!

4B_Tegelhagen

2021-10-15

en bra bok. Läskig, fatta vad som hänt med huset.

Det händer många konstiga saker i huset som en familj har flyttat in i måendet är bara barnet som märker det. Hon tar hjälp av hennes kompisar och försöker dem att lösa mysteriet om glasbarnen.

SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ
ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ BRA

Undersök!
Beskriv huvudpersonen: huvudpersonen är en liten flicka som heter Billie. Hon är snäll. Och får en ny kompis i Åhus. Kompisen heter Alladin.

Det inspelar sig i Åhus i nutiden.
Vilken genre passar boken in i? (fantasy, äventyr, skräck, humor, deckare, vänskap, kärlek, sport, fakta):
Beskriv!
Berätta vad boken handlar om. Fokusera på bokens problem (det som händer). Avslöja inte slutet:
Bille måste flytta! Till Åhus, men när det kommer dit märker de att det händer underliga saker. De får till exempel reda på att en kvinna har hängt sig i huset. Och att de har varit en stor brand där. Alla som bor där råkar ut för något illa. Bille är orolig att det ska hända hennes familj. Så hon övertygar mamma att flytta där ifrån, men mamma vägrar att tro på all hemska saker.
Kom på en fortsättning till boken:
Om jag får fortsätta boken hade jag nog trott att de inte hittade någon information om alla olyckor. Och att de hade fortsatt att bo med allt läskigt.

Kom på en fortsättning till boken:

den här boken var spännande.

jätte bra bok för dom som gillar spännande och lite läskiga böcker perfekt bok man fastnar i den så väldigt bra bok

Jag tycker att Glasbarnen är bra för den är väldigt spänande och lite läskig.

Jag har läst Glasbarnen av Kristina Ohlsson. Den var bra för jag gillar skräckböcker och denna boken handlade om ett gammalt barnhem där det fanns barn som var sjuka som kallades för glasbarn för att de hade en sjukdom som gjorde att dom bröt kroppsdelar lättare…. Men en dag hängde en kvinna sig i huset…. Och dog.

den var jättebra. några i klassen tyckte att den var för läskig.

4B_Tegelhagen

2021-09-21

Den var jättebra. Den handlar om ett hemsökt hus som dom flyttar
in i. De blir ett mysterium. Den är jättespänande.

Boken va jätte bra! Jag ger den 5 stjärnor för att den hade bra innehål och bra text.
Jag tipsar boken för de som gillar lite läskiga böcker.
Hoppas ni gillar boken.

Den var bra. Lite läskig bra och spänande.

Den var super bra om man gillar skräck. Inte det läskigaste kanske.

En riktigt spännande bok där man hela tiden sitter på helspänn. Läs den!

Glasbarnen handlar om Billie som, tillsammans med sin mamma, flyttar in i ett gammalt hus i Åhus. Tidigare bodde de i Kristianstad, men efter att Billies pappa dött, ville mamma inte bo kvar där.
Billie upptäcker snart att det händer mystiska, oroande saker i huset.
Boken är ganska lättläst, med lagom långa kapitel, men otroligt spännande. Det är svårt att slita sig från den. Den kan också vara lite läskig. Rekomenderas som en högläsningsbok för åk 4!

Recension av Anna

Nathalie Zettersten

2020-04-26

Bra bok

Ulrika Ekdahl

2020-04-17

Glasbarnen, Mysteriet på Hester Hill, Flickan på tavlan, Hon som kom tillbaka, Rum 213 är min dotters favoritböcker.