Glasbarnen

Ohlsson, Kristina

| 2013

Vinnare av Barnens Romanpris 2013, Sveriges Radios och UR:s pris för bästa barnbok för 9-12-åringar! Deckarförfattaren Kristina Ohlsson debuterar här som barnboksförfattare och klarar det elegant, med en skickligt uppbyggd intrig ...Lotta Olsson, Dagens Nyheter En berättelse som får det att pirra i magen ...Ingalill Mosander, Aftonbladet Mystiska saker händer i Billies och hennes mammas nya hem. Det är som att huset inte vill ha dem där. Tillsammans med vännen Aladdin börjar Billie forska i husets mörka historia. En historia som leder hela vägen fram till den natt då Billie plötsligt vaknar av att någon, eller något, knackar på hennes fönster. Kristina Ohlsson tillhör Sveriges absoluta deckarelit. Hennes böcker om Fredrika Bergman har alla legat på topplistor inte bara i Sverige. Glasbarnen är hennes första bok för unga läsare.

Sofie Åberg

2016-12-19

en perfekt högläsningsbok för barnen ( läst för 7-9år) . Det är en så spännande bok att vi fick läsa den på dagen för att våga sova :-)

Inger Jonsson

2016-09-25

En perfekt ungdomsbok. Verkar realistisk. Bra kamratskap.

Marie Larsson

2015-10-30

Bra bok, tyckte nioåringen som jag läste högt för. Han längtade efter att vi skulle läsa mer.

Pernilla Nilsson

2015-07-24

En spännande och bra ungdomsbok som även passar en vuxen.

Inte så bra som jag trodde den skulle vara, med tanke på att det är Kristina Ohlsson som skrivit den och att den blev vinnare av Barnens romanpris 2013. Så himla spännande eller märkvärdig var den inte, jämförelsevis. Men bra, visst.

Teresia Kjellgren

2015-04-02

Så bra. Spännande och på sina ställen så läskig att håret reste sig på armarna. Inget för mörkrädda eller spökrädda!

Mira Lundqvist

2015-01-02

Boken var spännande.
Det var mycke adjektiv så man kunde lätt se hur det såg ut.

Jenny Olsson

2014-05-14

Kristina Ohlsson skriver med samma glöd och inlevelse som i hennes deckare, boken är svår att lägga ifrån sig.
Min dotter hoppas på flera böcker med Billie, Aladdin och Simona. Vi vet att Silverpojken är nästa på tur.

2014-05-02

Denna bok var en omläsning och jag tycker att den var lika bra som då

Anita Höglund

2014-04-03

Spännande och mystisk. Förstår att den fick Barnens Romanpris. Påminner om Maria Gripes böcker.

Jessica Lundsten

2013-12-13

den är superbra spännande bra bok

Lina Zackrisson

2013-11-13

10-12 årings magiläsning skulle j tro. Spännande.

Rasmusmatte .

2013-09-14

Riktigt spännande ungdomsbok som även jag som vuxen uppskattar

2013-06-03

Jag gillade denna bok

2013-02-14

Gillar hennes deckare så det var roligt att läsa hennes första ungdomsbok också. Det blir väl godkänt.

Anna-klara Akar

2013-02-01

Vet inte om det är en våg, eller om det alltid finns men 2012 -2013 tycks det ha kommit massor med snarlika mellanåldersböcker om en kille eller tjej som flyttar till nytt hus där mystiska saker pågår. Motivet är gammalt som gatan, eller i allafall sen EdithNesbith och med oändliga variationer. Huvudpersoner, mysteriet, skrämsel, klurigjetsnivå eller skrattnivå, språk och berättelsensstruktur avgör , för motivet är som sagt ganska uttjatat.
Kristina Olsson står sig bra tycker jag. Huvudpersonen Billie (tror jag ) gillar man, miljön är så bra beskriven att det känns som jag är där och det är lite lagom läskigt. Gåtan, mysteriet hänger snyggt ihop. Det är ingen stjärna i genren, som Coraline MEN den står sig bra i svensk konkurrens och jag tänker på Angerborn och E C Johansson. Jag kommer definitivt att rekommendera Glasbarnen till kidsen som vill ha spännande eller mystiska böcker, både tjejer och killar.