Glas och aska

Året är 1884. Lili föds in i en välbärgad familj i Elsass, som just tilldelats Tyskland efter att ha varit franskt under flera århundraden. När den älskade fadern plötsligt dör och första världskriget närmar sig ställs livet på ända. Lili ingår äktenskap med faderns vän Ernst och flyttar med honom till Wien, uppfylld av drömmar om ett nytt liv. Men äktenskapet blir inte som hon tänkt och efter en stor tragedi lämnar Lili Ernst. Efter nästan tjugo år reser den svenska journalisten Amanda åter till Wien, där hon en gång levt i ett studentäktenskap med Jacob. Den omedelbara anledningen är att hon fått ett oväntat arv efter Lili - en ring som kan spåras tillbaka både till ryska revolutionen och till nazisternas arbetsläger. Genom Amandas efterforskningar växer bilden av en ovanlig kvinnas dramatiska levnadsöde fram. Lili har levt ett liv som kantats av både tragedier och kärlek. Hon upplever...

Maria Jönsson

2014-07-09

Bra. Fängslande. Debutroman och allt...

Maritha .

2013-12-01

Helt klart en av de bästa böcker jag läst i år! Trots att miljöer och platser kanske är närmare beskrivna än personerna var jag helt insugen i historien hela tiden. Att en lätt distans hålls till personerna tycker jag inte alls är något negativt utan tvärtom en av bokens styrkor. Denna roman kommer jag att bära med mig i minnet länge framöver.

2012-07-08

Precis min typ av roman. Om ett kvinnoöde i förfluten tid. Jag var riktigt nöjd där med familjen i Elsass. Vår huvudperson Lili gifter sig och flyttar till Wien och någonstans där blir romanen oerhört trögläst. En orsak är nog att författarinnan försöker få med för mycket i sin roman. Som läsare är det svårt att ta in alla människoöden som trängs här och vår huvudperson är trots allt mycket fjärran.

Ciccis bokblogg

2011-10-20

Det här är Ann Syréhn Tomasevics debutroman och det är en bra debut. Det är en bra berättelse om svenska journalisten Amanda som ärver en ring av Lili och bestämmer sig för att söka information om Lili och ringen. Det blir på så sätt två parallella handlingar, en om Amanda i jagform och en om Lili med en allvetande berättare. Man kommer aldrig riktigt nära Lili och det saknar jag. Jag skulle vilja veta hur hon kände och vad hon tänkte när hon t.ex. träffade sin blivande man. Men som sagt det är en bra berättelse som tar oss med till Österrike, Tyskland och USA under första- och andra världskriget.

Elisabeth Karlberg

2011-01-25

En bok jag gärna rekommenderar och helt i min smak. Intressant läsning om ett kvinnoöde i Europa under första hälften av förra seklet. Mycket underhållande och även intressant.

Eva Sandhammar

2010-12-12

Berättelse med bra flyt men personerna blir mer skisser än porträtt, lär aldrig känna dem riktigt. Uppskattar mest miljöskildringarna från det gamla Europa och New York. En stark trea!

Jimmy Bodén

2010-09-19

Bra beskrivning av Europa och fr.a. USA efter förra sekelskiftet. Kanske kan jag tycka att personerna i boken inte framställs som tillräckligt levande, man kommer dem inte riktigt inpå livet

Annelie S

2010-06-28

Andra delen av boken får en 4a i betyg. I början tyckte jag boken var seg, men som sagt, den tar sig. Men jag tyckte det var lite för många "lösa trådar" i boken som aldrig knöts ihop, liksom.