Gkungen

Lckberg, Camilla

| 2022

Camilla Lckberg r tillbaka i Fjllbacka! Tv fruktansvrda hndelser, utan synbart samband, skakar Fjllbacka. En knd fotograf hittas brutalt mrdad i sin utstllningslokal. Henning Bauer, prisad frfattare, drabbas av ett vldsamt dd p den lilla dr han hller till fr att skriva den tionde delen i sin vrldsbermda romansvit. Patrik Hedstrm och kollegorna p Tanumshede polisstation kommer ingenvart med utredningen av fallen, samtidigt som Erica Falck grver i ett tragiskt mord i 1980-talets Stockholm. Hon inser snart att det frflutnas trdar strcker sig in i nutiden och att gamla synder lmnar lnga skuggor efter sig.

2023-12-16

Fjllbackaserien har varit en favorit i ver tio r nu och nr det slpps en ny del d skaffar jag mig den. P det ena eller andra sttet. S ven Gkungen, som slpptes frra ret (jo, jag vet, ovanligt snabbt som den hamnade verst i kn, fr att vara mig) och jag fick den i julklapp d. I r tyckte jag att det var dags att ta med den i min Finish That Series-utmaning.

Jag har ju frsttt det som att Camilla Lckberg, enligt somliga, helt enkelt aldrig kan gra ngot rtt. Sjlv gillar jag henne bde som frfattare och det lilla jag vet om henne som privatperson. Och detta r bra, bde smart, spnnande och intressant. Jag trivs vldigt bra i den hr miljn, trots de ruskiga morden. Bckerna i serien blir nstan bara bttre och bttre.

De sista sjuttio sidorna i Gkungen lste jag ut tidigt p morgonen. Innan jag ens kunde brja tnka p att g upp. Jag tycker det r otroligt bra gjort att lyckas bibehlla bde spnning och mitt intresse. Trots att jag fr lngesedan listat ut allt. Kommer det fler bcker i serien? Jag hoppas verkligen det.

OBS! Detta r en kraftigt frkortad text. Hela finns p min blogg https://bokslut.blogspot.com/2023/12/bok-gokungen-av-camilla-lackberg.html

Lollos bokhrna

2023-02-16

Som jag har saknat serien om Fjllbacka och karaktrerna dr! Fr mig var det ett krt terseende av personer och miljer jag fljt sedan lnge (Gkungen r del elva i serien). ntligen fick jag tervnda!

Som alltid med bckerna i denna serie dras jag snabbt in i handlingen och har svrt att slppa boken. Jag gillar nr bcker pendlar mellan dtid och nutid och hur man som lsare fr ledtrdar till svaret om hur allt hnger ihop. Jag tycker att Camilla vver ihop alla frgor och ledtrdar p ett bra stt. Att jag inte heller kunde lista ut vem som var skyldig ser jag som ett plus. Jag tycker om nr jag hlls p strckbnken till slutet!

Spnnande, lttlst och en bladvndare! Gillar mycket!

Anna Kreissl

2022-11-20

Vldigt frutsgbart lngt innan upplsningen men bra underhllning nd.

Jag har lyssnat p "Gkungen" av Camilla Lckberg. Det var en strcklyssnare. Jag kunde verkligen inte sluta lyssna p den.
Som vanligt lyckas Camilla fngsla lsaren och vva ihop historien p ett finurligt stt som fr hjrnan att arbeta lite. I denna bok vvdes lite viktiga mnen in i ocks. Jag hoppas att det kommer fler bcker i serien och att Katrina Ewerlf r upplsare ven till dem. Jag tycker att ven hon gr ett enastende jobb.
Boken rekommenderas varmt av mig.
~
#gkungen #camillalckberg #ljudbokstips