Gökungen

Läckberg, Camilla

| 2022

Camilla Läckberg är tillbaka i Fjällbacka! Två fruktansvärda händelser, utan synbart samband, skakar Fjällbacka. En känd fotograf hittas brutalt mördad i sin utställningslokal. Henning Bauer, prisad författare, drabbas av ett våldsamt dåd på den lilla ö där han håller till för att skriva den tionde delen i sin världsberömda romansvit. Patrik Hedström och kollegorna på Tanumshede polisstation kommer ingenvart med utredningen av fallen, samtidigt som Erica Falck gräver i ett tragiskt mord i 1980-talets Stockholm. Hon inser snart att det förflutnas trådar sträcker sig in i nutiden och att gamla synder lämnar långa skuggor efter sig.

2023-12-16

Fjällbackaserien har varit en favorit i över tio år nu och när det släpps en ny del då skaffar jag mig den. På det ena eller andra sättet. Så även Gökungen, som släpptes förra året (jo, jag vet, ovanligt snabbt som den hamnade överst i kön, för att vara mig) och jag fick den i julklapp då. I år tyckte jag att det var dags att ta med den i min Finish That Series-utmaning.

Jag har ju förstått det som att Camilla Läckberg, enligt somliga, helt enkelt aldrig kan göra något rätt. Själv gillar jag henne både som författare och det lilla jag vet om henne som privatperson. Och detta är bra, både smart, spännande och intressant. Jag trivs väldigt bra i den här miljön, trots de ruskiga morden. Böckerna i serien blir nästan bara bättre och bättre.

De sista sjuttio sidorna i Gökungen läste jag ut tidigt på morgonen. Innan jag ens kunde börja tänka på att gå upp. Jag tycker det är otroligt bra gjort att lyckas bibehålla både spänning och mitt intresse. Trots att jag för längesedan listat ut allt. Kommer det fler böcker i serien? Jag hoppas verkligen det.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2023/12/bok-gokungen-av-camilla-lackberg.html

2023-02-16

Som jag har saknat serien om Fjällbacka och karaktärerna där! För mig var det ett kärt återseende av personer och miljöer jag följt sedan länge (Gökungen är del elva i serien). Äntligen fick jag återvända!

Som alltid med böckerna i denna serie dras jag snabbt in i handlingen och har svårt att släppa boken. Jag gillar när böcker pendlar mellan dåtid och nutid och hur man som läsare får ledtrådar till svaret om hur allt hänger ihop. Jag tycker att Camilla väver ihop alla frågor och ledtrådar på ett bra sätt. Att jag inte heller kunde lista ut vem som var skyldig ser jag som ett plus. Jag tycker om när jag hålls på sträckbänken till slutet!

Spännande, lättläst och en bladvändare! Gillar mycket!

Anna Kreissl

2022-11-20

Väldigt förutsägbart långt innan upplösningen men bra underhållning ändå.

Jag har lyssnat på "Gökungen" av Camilla Läckberg. Det var en sträcklyssnare. Jag kunde verkligen inte sluta lyssna på den.
Som vanligt lyckas Camilla fängsla läsaren och väva ihop historien på ett finurligt sätt som får hjärnan att arbeta lite. I denna bok vävdes lite viktiga ämnen in i också. Jag hoppas att det kommer fler böcker i serien och att Katrina Ewerlöf är uppläsare även till dem. Jag tycker att även hon gör ett enastående jobb.
Boken rekommenderas varmt av mig.
~
#gökungen #camillaläckberg #ljudbokstips