The Girl with the Dragon Tattoo

Larsson, Stieg

| 2008

Forty years ago, Harriet Vanger disappeared from a family gathering on the island owned and inhabited by the powerful Vanger clan. Her body was never found, yet her uncle is convinced it was murder - and that the killer is a member of his own tightly knit but dysfunctional family. He employs disgraced financial journalist Mikael Blomkvist and the tattooed, truculent computer hacker Lisbeth Salander to investigate. When the pair link Harriet's disappearance to a number of grotesque murders from forty years ago, they begin to unravel a dark and appalling family history. But the Vangers are a secretive clan, and Blomkvist and Salander are about to find out just how far they are prepared to go to protect themselves. A violent and bloody thriller; a sinister family saga; a mystery of massive financial fraud; an ambiguous and haunting love story - this is a genuinely complex and unique contribution...

Går inte att släppa

Otroligt spännande. Vill bara läsa

Är ett med boken!

Är ett med boken!

Helena

2020-12-07

Beyaz

2020-08-21

Läser dem gärna igen och igen.

Beyaz

2020-08-21

Läst serien flera gånger. Så jävla bra!

Maria B

2020-07-28

Lika bra som föregångaren.

Maria B

2020-07-28

Ruskigt spännande och ett enormt driv i texten, svår att lägga åt sidan.

Kalle Nilsson

2020-02-24

Mycket bra bok!

Kalle Nilsson

2020-02-24

Gillar den verkligen!

Michael Jansson

2020-01-26

Svår att lägga ifrån sig!

Michael Jansson

2020-01-26

Svår att lägga ifrån sig!

Anders S

2019-10-19

Lika bra som första boken. Naturligt flyt i storyn.

Anders S

2019-10-19

Lyssnade som ljudbok före jag läste den. Både varianterna är lika bra. Hade innan jag lyssande haft svårt för Reine Brynolfsson som skådespelare men som uppläsare är han i mitt tycke svårslagen.

2019-10-12

Så här ska en bok vara, svår att lägga ifrån sig.

Mikaela Metafor

2019-09-17

Stieg Larsson som inte blev erkänd förrän efter sin egen död. Nu har jag alltså läst igenom den stora världsuccen Millennium. Jag tycker handlingen är rå och naken. De är när kriminalromaner är som bäst.Jag är inte så inne på denna typ av genre därav min trea. Jag är dock glad att jag läst böckerna och sett filmerna. Första delen (boken) är bäst. Ämnet som tas upp och bakgrunden till varför dessa böcker skrevs är allt.

A H

2019-09-14

Lunsan

2019-07-30

Så bra!

Jenny Moberg

2019-05-10

Väldigt bra och spännande bok.

Anne Winterfeldt

2019-04-27

Inne på den andra boken då, man bara njuter av läsningen!

Anne Winterfeldt

2019-04-27

Fantastisk läsning, väl att man hade två till att läsa!

Sonja Lindqvist

Niklas

2019-01-24

Bra!

2018-10-01

Nästan 5 stjärnor.. så bra!

Emmy Nilsson

2018-06-30

Ian Brandt

2018-06-13

recension kommer soon

Anders Jansson

2018-05-24

Stieg Larsson var framför allt en sjuhelvetes berättare och skicklig på att skapa en berättelse man inte vill sluta läsa. Storyn är bättre än i första boken. Salander som man förstås bara måste gilla är hans Hamilton. Det finns inget hon inte kan fixa med en dator - alternativt har hon en kompis som löser det. Men ju längre man läser, desto mer vill man veta hur det går för henne. Kul slut med att hon löser det där matteproblemet (ja som hon sen glömt p g a skottskadan till nästa bok).

Anders Jansson

2018-05-24

Stieg Larsson var framför allt en sjuhelvetes berättare och skicklig på att skapa en berättelse man inte vill sluta läsa. Men storyn i denna första bok är faktiskt ganska usel - mörande som går i arv. Salander som man förstås bara måste gilla är hans Hamilton. Det finns inget hon inte kan fixa med en dator - alternativt har hon en kompis som löser det.

Ian Brandt

2018-05-13

Lätt bland de bästa jag har lästoch lyssnat på.

Anki Hedberg

2018-04-04

En av de bästa böcker som går att läsa!

Niklas Dahlström

2018-02-12

Tycker den var lite seg men bra uppbyggnad för de andra blckerna

Sara Sundin Faugert

X

Anna Lindvall

2017-09-09

2017-08-29

Alla Stig Larssons böcker är värda att läsa!

Sara Länk

2017-06-28

Helt okej.

Marre

2017-04-26

Så spännande och bra skrivet. Man kan inte lägga boken ifrån sej!

Zack Simone

2017-04-15

Trodde något lätt och sännande skulle passa efter Hunger av Hamsun. Men allvarligt talat. Smartast, tuffast, godast och dummast? Stod ut med ettan, men det här är allt jag inte önskar av en bok.

Åsa G

2017-03-05

Otroligt överskattad! Gillar ej!

Therese Dahlberg

2017-02-12

Therese Dahlberg

2017-02-12

Annika Lindqvist

2017-01-30

En riktig fullträff i sin genre. Nyskapande och viktigt budskap.

Bengt Brusewitz

2017-01-29

Lysande.

Fredrik Vidh

2017-01-21

Detta är ett måste. Helt briljant!

Per Englund

2016-10-12

Jag gillar historien om Vanger släkten, men författarens åsikter är ett ovälkommet inslag.

L C

2016-10-12

Fantastisk uppläsare på ljudboken. Passar bokens historia.

Angelica Pilman

2016-05-01

Spänning!

Angelica Pilman

2016-04-07

Hur har jag lyckats med att missa både boken och filmen? En riktigt bladvändare och nu återstår uppföljarna innan jag beger mig på filmerna.

John C

2016-01-09

Om Mikael Blomkvist stod i centrum i första boken, är det här berättelsen om Lisbeth Salander börjar. Efter händelserna i första boken börjar Millenium gå bättre och man har ett stort reportage och boksläpp på g, där två frilansare tänker avslöja en stor traffickinghärva. De två journalisterna mördas dock brutalt och Lisbeth Salander pekas ut som den skyldige! Mikael Blomkvist kan naturligtvis inte tro att det skulle stämma, och vi får en redogörelse av Salanders livshistoria som rymmer både det ena och det andra hårresande. Vill minnas att jag tyckte denna var bäst i serien. Vet inte riktigt vad jag tycker nu, men det är fortfarande en oerhört stark deckarroman med tydligt socialt patos... skitbra!

John C

2016-01-02

Första delen av Millennium där Mikael Blomqvist döms till fängelse för förtal men i samma veva får ett lukrativt uppdrag av företagsledaren Henrik Vanger. Hans officiella uppdrag blir att skriva biografin om familjen Vanger, men det egentliga syftet är att ta reda på vad som egentligen hände med Harriet Vanger som försvann spårlöst i mitten av 60-talet. Mikaels vägar korsas av Lisbeth Salander...
Tyckte den här var jättebra när jag läste den och den känslan kvarstår när jag läser om den nästan tio år senare. Romanen och serien satte en orimligt hög ribba för svensk kriminallitteratur oavsett vad herr Guillou!

2015-12-04

Lars Ståhl

2015-11-09

Anna Johansson

2015-09-13

Svårt att sätta betyg på en bok där man har sett filmen 2 gånger innan. Handlingen är spännande, dock tycker jag att språket är rätt "platt" dvs inte målande. Sätter en trea i betyg, för det är en bra bok. Önskar bara att jag läst böckerna innan jag såg filmerna.

Anna Hedstrand

2015-06-29

Mycket bra bok

Elin lönnhager

2015-06-19

Bra bok och film

Camilla Carlsson

2015-06-18

Den första och bästa i Stieg Larssons spännande trilogi.

Calle Kjell

2015-04-11

Spännande men riktigt skruttigt språk. Hur många gånger skriver han egentligen "konstaterade han"?

Elin Frans

2015-03-29

Trilogin i sin helhet är magisk. Det här är en sån där bok man önskar att man hade kvar att läsa. Välskriven, spännande och underhållande.

Camilla Gunnarsson

2015-01-19

Mycket spännande bladvändare

Carola Sledd

2015-01-11

Sträckläst denna och de två uppföljarna inte bara en utan tre gånger i olika omgångar. Hittar nya vinklar varje gång. Inte helt plausibla intriger men gode tid så skarpt, välformulerat och tänkvärt. Och SÅ spännande!

Janine Sjöö

2015-01-07

Riktigt rysligt bra svensk krim. Språket på högnivå!

Birgitta Olai

2015-01-03

Enda deckaren jag gillat

Jessica Gunnarsson

2015-01-02

Historien. Personporträtten. Språket. Makalöst bra.

Lars Wekell

2014-12-23

Spännande osvensk

Lars Wekell

2014-12-23

Spännande osvensk

Sandy Hanna

2014-11-11

Bland de bästa jag har läst, spännande, oförutsägbar och välskriven

Extremt välplanerad och skildrad intrig.

Ida Holmén

2014-11-02

Jag har sett filmerna, men det var helt klart värt att läsa böckerna också. De lyckas till och med vara ännu grövre och hemskare i sina beskrivningar än vad filmerna visade. Gripande, och med ett bra språk.

Anki Johansson

2014-09-03

spänning.

Christina Nilsson

2014-07-13

Verkligen bra skriven och mycket spännande. Har också sett filmerna vilka jag tyckte mycket om men som alltid enligt mig så är alltid böckerna mycket bättre

Spännande! Men jag gillar inte hans sätt att skriva. Omständligt, och för mycket detaljer.

Otroligt spännande!

Otroligt spännande!

Rickard Eklund

2014-06-18

Monika Jacobsson

2014-04-25

Också den som normalt inte gillar deckare måste läsa denna.

Katarina Johansson

2014-03-11

Mycket bra uppföljare.

Katarina Johansson

2014-03-11

Underbar bok, oerhört spännande!

Mary Göransson

2014-02-28

Lite för mycket våld annars spännande

Linda Berntsson

2014-02-23

Förstår att denna bok o även efterföljande skapade diskussioner. Bra skriven med en hemsk o gripande handling.

jenny pettersson

2013-12-04

Världens bästa triologi. Jag älskade den från första stund!

Bengt Girvall

2013-11-20

Spännande upplägg och härliga twister. Synd att inte hans sambo fick ärva!!

Spännande!!

Bra o spännande

2013-11-02

Grym och fantastiskt spännande. Man vill bara läsa mer och vet nästan inte om man törs...

Den är suverän för jag har även filmerna

Martin Karlsson

2013-10-02

Fantastisk

Susanne Antonson

2013-09-27

En bok som har allt!

Anna Lindgren

2013-09-05

Hade väntat mig så mycket mer... Besviken!

Annelie Eriksson

2013-08-21

Tyckte den var tungjobbad i början, men sen kunde jag inte släppa den! Riktigt bra!

Maria Nilsson

2013-08-11

Jag blir inte övertygad av det feministiska perspektivet eller samhällskritiken överhuvudtaget i Män som hatar kvinnor utan uppfattar den som spekulativ. Den frossar för mycket i våldscener för min smak.

Lars Willfors

2013-08-07

Larssons ambitiösa idéroman utgår ifrån två antaganden: a) män i gemen vill skada/förnedra kvinnor i gemen

Christina Johansson

2013-07-23

Toppenbra bok m härligt driv i läsningen!

Louise Ö

2013-06-30

Den här deckaren är något i hästväg! Jag blev helt svettig och jag blev förbannad när någon ringde. Jag minns att jag satt i mitt kök på en stol och fick gamnacke. Jag kunde inte sluta!! Helt beroendeframkallade och en av de bästa böckerna någonsin!! Lite seg de första hundrafemtio sidorna, men sedan..... Wow!!

Louise Ö

2013-06-30

Sara Åman

2013-05-29

Bra trilogi! Mycket bättre än filmerna

Jelena Vasiljev

2013-05-09

Tycker om denna !!

marlenes. nu

2013-02-24

Alla böckerna i denna trilogi gade fått högsta betyg om det inte vore för tilteln av den första och inledningen på den andra... Stieg Larssons koncentration på MÄN som hatar kvinnor var så onödigt feministiskt korrekt... en författare av denna klass borde vetat bättre och nyanserat det betydligt bättre

marlenes. nu

2013-02-24

Synd att Stieg valde en sån titel på en så underbart bra, spännande välskriven bok... en av de bästa jag läst men betyget blir bara en 4:a pga titel och författarens koncentration på MÄN som hatar kvinnor

Otroligt tråkig!

Otroligt tråkig!

Dan Tilert

2013-02-20

Och vad är det för fel med att komma från en annan planet nu då? Nå - det är förstås tråkigt om mina åsikter väcker sådan harm. Vill man ändå förstå vad jag menar har jag utvecklat det i avsevärt större detalj här:http://horvendile.wordpress.com/2012/12/16/en-plotslig-studie-i-ogenomtankta-adjektiv/(om det är okej att länka i sina kommentarer)

Susanne Rydvald

2013-01-17

Det jag från början gillar i Larssons tre böcker är namngivningen av varje som är med - spelar ingen roll vem det handlar om, kanske bara en detalj för så många andra men det tilltalar mig mycket. Så som faktum att en liten men tuff o hemlighetsfull punk flicka heter Lisbeth

Agneta Rosengren

2013-01-06

En underbar bok och jag fullkomligt älskar Reine Brynolfssons sätt att läsa upp den.
Dan Tilert måtte komma från en annan planet med sina egendomliga åsikter om boken. LYSSNA på den är mitt råd.

Dan Tilert

2012-12-13

Så dåligt att det hisnar. Hur kunde en redaktör släppa det här till tryck? Språket är i bästa fall på gymnasienivå, yxigt och helt utan anpassning till vem som pratar eller något annat. Boken är fylld av språkliga manér som jag personligen stör mig på. Anslaget är patetiskt pretentiöst och boken genomsyras av en politisk analys, för att fortsätta med skoltermer, på mellanstadienivå. Själva historien är inte stort mer spännande än Tidningskrönikan.
Jag borde skriva en recension för att kunna slakta lite mer i detalj. Tills jag gör det får jag nöja mig att konstatera att sämre har jag inte läst på länge.

jojo bengtsson

2012-12-07

deckare är okej om dom inte är för läskiga

Iren Bergius

2012-11-21

Mycket spännande. Har det mesta.

Björn Math

Läs, läs och läs.

Bea Bea

2012-11-05

Kanonbok!!

Den fascinerande mej början till slut
Önskar att han inte lämna jorda livet så tidigt
Han var lysande författare

Linda Dahlhöjd

2012-10-09

Efter att ha tvekat länge, pga att boken kändes sönderpratad, så blev jag positivt överraskad. Spännande, oförutsägbar och riktigt bra språk.

Sofie Essestam

2012-10-09

En inte jättebra historia fångade mig totalt tack vare att den är så välskriven!

Helena Flemström

2012-10-07

Hade svårt att komma in i boken tog lång tid

Göran Bergström

2012-10-05

En klassiker

Ulrika Fallenius

2012-10-04

Spännande, även om man visste hur den skulle sluta. Lite trög i början men det fick ju oxå sin förklaring.

Sutra Stevens

2012-09-26

Väldigt seg i början. Mordmysterium på ett modernt sätt.

A-K Löfgren

2012-09-18

Spännande, lite seg i början bara

jessica hardiman

2012-09-04

spännande! kunde inte sluta läsa

Pia Siden Modin

2012-08-27

Fängslande från sida ett.

Rebecca Dahl

2012-08-19

Lite för mycket intriger och invecklade familjeförhållanden för att jag skulle ge den fullt betyg. Men bra och spännande

Axel Tingman

2012-08-18

En bra bok, men förstår inte att den fått sådan uppmärksamhet.

Fattar bara inte storheten i ngn av Larssons böcker. Dom är rätt o slätt mekaniska.

Josefine Gustafsson

2012-08-08

:-)

Anne-Sofie Hjelm

2012-07-29

Riktigt guldkorn, trodde dock mer på den än jag fick! Flickan som lekte med elden är mycket bättre!!! Men klart imponerad debut.

Sinikka Saarinen

2012-07-10

Spännande bok

Y

Yvonne Fransson

2012-07-08

Veronica Kurtsson

2012-07-05

Jag älskar Stieg Larsson!!

Anders Elander

2012-07-03

Ojoj vilken fullträff. Kunde inte lägga ner boken

Petra Johansson

Väldigt bra bok.

Braa

Arieta Balaj

2012-05-08

Otrolig bra deckare som håller spänningen fram till slutet !

Jan Nilsson

2012-05-07

Urtrist! Otroligt att böckerna har blivit så uppblåsta!

Elias Chougui

2012-04-29

Fy fan va bra! Så fruktansvärt spännande trots att det igentligen inte händer så mycket i alla böckerna...

Eva Bill

2012-04-16

fantastiska böcker!!!

Anna Olsson Svahn

2012-03-22

Jag rekommenderar verkligen HELA Millenium-trilogin. Spänning när den är som bäst. Bra personskildringar. Om man sett filmerna är det ( som vanligt) verkligen värt att läsa böckerna!

Eva Sonesson

2012-03-12

Trevligt språk, rapp men otrevlig historia.

Sina Ar

2012-03-11

Underbar! Går inte att släppa den här tegelstenen förrän man är klar. Mycket bättre än Män som hatar kvinnor. Och för mig som absolut hatar deckare... ÄLSKAT ÄLSKAT ÄLSKAT

Emma Elisson

2012-02-26

Jag vet inte varför men jag har oerhört svårt för svenska böcker/författare så jag var inte jätteentusiastisk över att börja läsa denna...men jag blev snabbt såld. Jag älskade denna och de två andra böckerna i serien och att filmen var bra gjord gjorde de på något sätt ännu bättre

Lars Johansson

2012-02-16

Tyckte boken var lite tråkig i början men väldigt spännande efter ett tag, så den får en femma

Boktanten

2012-02-11

Detta är första boken jag läser av Stieg Larsson, men definitivt inte den sista. De första 100 sidorna var lite sega. De kändes som en ?lär känna alla människor?-period. Vilket i och för sig var bra med tanke hur många olika karaktärer det finns med i boken. Stieg Larssons sätt att skriva gör att texten nästlar sig in i din hjärna och man bara måste få reda på hur det går. Trots att boken är på över 500 sidor gick den snabbt att läsa. Han skriver lättläst med mycket stycken, så man kan alltid läsa lite till.

Lena Burghardt

2012-02-06

alskar de har bockern av Stieg Larsson

Lena Burghardt

2012-02-06

Kunde inte sluta att lasa den har boken.

Boktanten

2012-02-05

Andra boken på trilogin är ännu bättre än första. Det går helt enkelt inte att lägga boken ifrån sig. Man får den inte ur tankarna och då kan man ju lika bra läsa den som att försöka koncentrera sig på något annat. Ska bli spännande att läsa uppföljaren.

Mattias Green

2012-01-29

Inte lika bra som sin föregångare. Många gånger blev den för tråkig och man fick verkligen kämpa sig genom boken. Betyget får den då den stundvis var mycket spännande.

Mattias Green

2012-01-29

Trevlig bok, en fröjd att läsa även om den emellanåt blev lite småtråkig.

Kenneth Malm

2012-01-22

Bland det mest spännande som skrivits i Sverige

Emma Wänni

Tråkig smörja!

Å

Åsa Härnström

2012-01-10

Lit för mycket otrolig action för att få ett högre betyg, ändå läsvärd

Sett alla filmer skulle gärna vilja läsa den ;)

Lasse Nordenhem

2011-12-11

Stark fyra. Den något sega inledningen gör att den inte räcker hela vägen för mig. Reine Brynolfsson är helt perfekt som berättare.

Johanna Ekstedt

2011-12-11

Att sträckläsa denna var absolut ingen konst. Mycket bra!!

Maria Olsson

2011-11-29

Världens bästa böcker. Sörjer att han dog och inte kunde fortsätta skriva

Elin Rickmarker

2011-11-27

Mycket bra!!!

Sari Karlsson

2011-11-26

Spännande, aktuell och välskriven.

Lisbeth Olsson

2011-11-25

De bästa deckare som någonsin skrivits. Alla böckerna lika spännande.

malin norbäck

2011-11-23

En av de bästa deckarna!

malin norbäck

2011-11-23

En av de absolut bästa deckarna jag läst. Spännande historia, men mest fascinerande är personskildringarna.

Lars Hindgren

2011-11-21

Bland det bästa jag har läst!!

Marie Trumstedt

2011-11-20

En av de bästa böcker jag läst!!!

Amira Veletanlic

2011-11-20

En av dem mest spännande böckerna jag läst sista året. Rekommenderas!

Maria Karvonen

2011-11-14

Spänning och oväntade vändningar. En av de bästa böcker jag läst

Män som hatar kvinnor var min allra första ljudbok. Det var den som grep tag i mig och som är anledningen till att jag fortfarande är fast i denna överlägsna bokform. En riktigt bra bok som med hjälp av Reine Brynolfssons uppläsning höjs upp till ännu en nivå.

Camilla Jardevall

2011-11-04

Camilla Jardevall

2011-11-04

Ann Carlsson

2011-10-30

Ja vad säger man. Hur kan någon skriva en triologi av detta slag och göra en intrig så explosiv rakt igenom...?

Paul Karlsson

2011-10-07

Den bästa boken i Stieg Larssons Millennium trilogi enligt mig. Här står Lisbeth Salander mer i fokus och man får uppleva henne in action. Det handlar här om att hennes fingeravtryck råkar hittas på ett mordvapen vilket leder till mediahysteri. Hon blir jagad av polis och andra myndigeter. Det finns de som vill tysta henne. Mikael Blomqvist ser det som sin skyldighet att hjälpa henne efter som hon en gång räddad hans liv. Finns inget att klaga på i denna bok. Älskar verkligen den. Det enda som är lite "lökigt" är att Paula Roberto har skrivits in i handlingen och får en hjälteroll. Vilket både känns töntigt i bok och film. Men bästa boken i trilogin som sagt. Läs den!

Paul Karlsson

2011-10-07

Finns det någon svensk kriminalroman som berör så är det definitivt den här. Man rycks snabbt med i datahackern Lisbeth Salanders värld. Här står hon inte i fokus så mycket. Hennes väger korsar bara huvudkaraktären Mikael Blomqvists. Och de börjar arbeta ihop för att lösa en mordgåta. Men det är Lisbeth som fångar läsarens intresse. Den coolaste kvinnliga hämnaren man någonsin fått skildrad i litteraturen. Mycket obehagliga scener med kvinnliga övergrepp får man ta sig igenom. Men det vänder till det bästa och blir riktigt spännande. Jag förstår varför boken blivit en internationell succé också. Läs den! Du kommer inte att ångra dig.

Eva Kiani

2011-10-04

Skönt och bra slut på en riktigt bra triologi.

Eva Kiani

2011-10-04

Fick lägga ner den första gången eftersom det aldrig hände något, otroligt seg inledning. Men den bättrar sig verkligen bara de första dryga 100 sidorna kommits igenom...

spännande

Jari Saarelainen

2011-09-25

En stjärna slocknade alltför fort på den svenska författarhimlen! Män som hatar.. har allt som man vill se i en deckare, en komplex hjältinna, en någorlunda hållbar intrig och samhällskritik. Omständliga tekniska beskrivningar drar ner betyget.

Lena A

2011-08-27

Lena A

2011-08-27

Josefine Ejebjörk

2011-08-20

Mer välskriven än den första boken. Jag tyckte att handlingen i sig också var bättre, kanske för att jag kände i första boken att det fanns mer bakom Lisbet Salander som jag ville se.

Anneli Lyxell

2011-08-15

väldigt bra bok med mycket spänning som gjorde att jag inte kunde sluta läsa...

Sandra Katby

2011-08-11

Denna bok var så mycket bättre än män som hatar kvinnor. En riktig bladvändare

Magnus Mårtensson

2011-07-13

Länge sen jag läste den , men den var mycket bra och välskriven .

Emma Olsson

2011-07-05

bra men seg

Emma Olsson

2011-07-05

bra men seg

Isolde Eriksdotter

2011-07-04

Kan inte bli så mycket bättre. Ett helt nytt grepp!

Lars Andersson

2011-06-29

Kommentar efter drygt halva boken. Det är bra, men så pinsamt ungdomligt, som en modern amerikansk teveserie.

Lika svår att lägga ifrån sig första delen i trilogin.

Du släpper den inte!

2011-06-08

spännande böcker

Magdalena V

2011-05-15

Jag blev fast. Visst kanske lite seg i början, men sen gick det av bara farten. Tog inte lång tid innan den var utläst

Martina Nilsson

2011-05-14

Den här boken kunde jag inte släppa bara läste och läste tills den tog slut och började dagen efter på sista delen

Martina Nilsson

2011-05-14

Det tog lång tid innan jag kom in i boken, men där någonstans i mitten av boken blev jag helt såld och sträckläste den.

Maken sa att så fort jag läst sista ordet i denna bok, skulle jag vilja börja nästa. Ibland har han alldeles rätt, den käre maken. Litet irriterades jag av listan på vad Lisbeth köpte på IKEA, men annars var det klockren spänning.

Sofia Rylander

2011-04-27

Uppföljaren till hyllade Män som hatar kvinnor. Känns svårt att toppa en så bra välskriven bok, och i mitt tycke är den en bit efter. Mycket bra bok, historien vävs vidare, det tätnar, man vill veta mer. Åter igen skickliga porträtt, välskrivet, en story som verkligen håller. Det känns också som att Milllenium-trilogin är som en enda lång bok, man måste bara läsa dem alla!

Sofia Rylander

2011-04-27

Jag plöjer glatt det mesta inom svensk litteratur med epiteten deckare/spänningsromaner/kriminalromaner. Stieg Larsson tar denna genre till nya höjder med sin Milleniumtrilogi. Boken är välskriven,minutiöst genomtänkt med lysande porträtt och diverse kängor till svensk psykiatri. Högaktuell, lysande, briljant!

Mikael Blomkvist är den nya tidens hjälte, som brinner för rättvisa och alla människors lika rätt. Oerhört väl beskrivna karaktärer, känns som personer man känner!

I likhet med många andra som läst hela Milennium-trilogin tycker även jag att den första boken är allra bäst,helt outstanding! Den bästa svenska bok jag läst på mycket mycket länge.

Josefine Ejebjörk

2011-04-17

Historien i sig är otroligt bra och jag förstår varför så många tycker om den, men språket var på vissa ställen lite klumpigt och därför förlorar den en stjärna.

Ulrica Sandell

2011-04-08

Sanslöst bra!!!!

Ulrica Sandell

2011-04-05

Bäst!

Birgitta Johansson

2011-04-05

läst den två gånger och kan tänka mig att läsa den igen.

Elin Stenblom

2011-03-23

Ite lika bra som den första boken. Nu börjar karaktärerna bli lite väl skruvade och det är svårt att knyta an till karaktärer som är karikatyrer. Är ett par hundra sidor för lång, tyvärr är det mycket upprepningar och onödiga utdragningar.

Elin Stenblom

2011-03-23

Den första boken i serien är den bästa. Spännande, otäck och bra. I första boken så lockades jag av att personporträtten var vridna och uppförstorade, i de senare böckerna blir det mer tröttsamt.

hanna säkkinen

2011-03-15

sträckläste serien och avundas de som inte läst den än..

hanna säkkinen

2011-03-15

sträckläste serien och avundas de som inte läst den än..

Anette Marcusson

2011-03-15

Redan en klassiker måste läsas

Anette Marcusson

2011-03-15

Redan en klassiker som måste läsas

ronja eriksson

2011-03-03

jag tro den kommer va bäst av alla mina böcker

ronja eriksson

2011-03-03

tror den kommer att vara bra

Eva Svensson

2011-02-15

Spänning på högsta nivå!

Eva Svensson

2011-02-15

Spänning på högsta nivå. Ett fantastiskt språk och oväntade vändningar. Älskar sådana deckare.

Alla hade talat om denna bok som fantastisk, som något helt nytt. "Du måste läsa den!". Förväntningarna var alltså väldigt stora då jag närmade mig boken. Och det var med växande förvåning jag läste - men inte av en postiv art. Hade inte förväntningarna varit så stora och uppståndelsen kring boken så gigantisk så skulle jag bara överseende ha lagt ifrån mig boken och tänkt att detta bara var en i mängden svenska lycksökande deckarförfattare med dåligt språk och alltför vidlyftig intrig vad gäller blod, sex, sensation och hemligheter. Kan någon förklara VAD som är bra med denna bok? Jag kan till och med tycka att Liza Marklund har vissa poänger i jämförelse.

Språkstil: Först och främst är stilistiken platt och ointressant och ibland till och med schablonmässig. Larsson verkar bara vara inriktad på att berätta en historia. För mig kan en dålig historia räddas av ett bra språk men ett dåligt språk gör även den bästa historia ointressant.....

LÄS HELA RECENSIONEN PÅ MIN BLOGG SKÖNA KONSTER

Birgit Johansson

2011-01-29

Mycket bra spännande

Rasmus. C Johansson

2011-01-18

Läs den om ni inte har gjort det!

Annette Fischer

2011-01-06

Den absolut bästa av böckerna i Triologin, har man ännu inte läst så måste man!!

Annette Fischer

2011-01-06

Alla hade läst böckerna och jag var sen att komma igång, men sen gick det inte att sluta läsa!

2011-01-05

Tyckte att den här var grymt bra, mer avancerad än ettan, och med en massa fakta som kom fram som man väntat på.
Storyn var bra, något man knappast kunnat förvänta sig och sånt gillar jag.
Älskar Salander, hon är den moderna superhjälten! En störd, intelligent tjej med moral (och så är hon ju grymt brutal mot de som förtjänar det) Hade riktigt roligt åt ett stycke i boken.
Men blev lite förvånad när Paolo Roberto kom in i handlingen (?!) Om det blir en film, ska han spela sig själv då eller? Känns som att han är överallt, så det var väl kanske inte det allra bästa tycker inte jag.
Det kan dock inte sänka betyget eftersom jag lyckades göra en allnighter med den här eftersom den var så beroendeframkallande!

2011-01-05

När jag började läsa den här boken trodde jag att den var överskattad. Jag hade fel! Stieg Larsson skriver på ett mycket intressant sätt och han väver verkligen olika historier in i varandra. Även de minst intressanta saker blir spännande med hans sätt att skriva. (Är grymt ointresserad av ekonomi).
Karaktärerna är underbara, men förstår inte varför alla verkar bli kära i Mikael Blomqvist för det? Lisbeth är riktigt härligt intelligent, hård, störd och bra! En spännande blandning, och det är definitivt henne jag gillar bäst i den här boken. En karaktär man inte är van att läsa om.

Elin Hess

2010-12-22

Vad kan man sägas. Klockren uppföljare. Mästerligt skrivet.

Elin Hess

2010-12-22

Fruktansvärt välskriven, nyskapande och spännande. Tidvis dock för äcklig i de grova förnedrande sexscenerna, så jag får bokstavligen hålla för ögonen samtidigt som jag läser.

Lite seg i början, men blir bättre ju mer man läser. Svårt att lägga den åt sidan innan den är slut

Lovisa Ekdahl

2010-12-18

Jag blir helt fascinerad över hur de här böckerna kan få så mycket cred! De är ganska underhållande, sant. Men de är så fruktansvärt överdrivna, det finns inget djup i dom överhuvudtaget. Det levereras bara osannolikhet på osannolikhet och Lisbeth Salander som karaktär blir ju nästan komisk i all sin extremitet.

CAROLINE BREMS

2010-12-17

Bra bok.

Tobias Ek

2010-11-24

Blev helt fängslad av alla delar i denna trilogi. Jag läste dem långt innan de kom ut som film, vilka jag inte sett än, och inte är intresserad av heller. Det är rätt råa brutala böcker, med riktigt bra karaktärer. Storyn håller också hög klass. Det känns som att Bok 1 är lite stand alone, och att bok 2 & 3 är en fortsättning han inte visste om skulle ske när han skrev den första boken. De är mycket mer sammanflätade storymässigt.

Tobias Ek

2010-11-24

Anna Liljeby

2010-10-06

Seg i början men sen oemotståndlig

Malin Näslund

2010-09-25

Jag läser vanligtvis bara deckare på semestern. Men denna bok slank igenom i "kura skymning" timmen trots att den är en deckare, och trots att jag drog mig i det längsta för att den var så hypad av alla. Förmodligen för att jag fick den som present av jobbet. Och jag måste nog tyvärr sälla mig till hyllningskören. För Stig Larsson skrev fängslande. Han hade en förmåga att bekriva karaktärerna så att man hela tiden vill veta mer. Och i Lisbeth Salander har han hittad den perfekta hjältinnan - en underdog som man så gärna identifierar sig med. Redan när jag läste boken visste jag att den en dag kommer filmatiseras och då ville jag inte missa Lisbets hämnd scen där hon återtar makten över sitt liv. Och nu skall den filmatiseras av Hollywood och nästan på mig egen bakgård i det vackra Segerstad - det hade jag dock inte kunnat föruse när jag läste boken.

Gudrun Edlund

2010-09-18

en bok som jag sträckläste

Anna Petersson

2010-09-18

Fascineras av detaljrikedomen, känslan och den gastkramande spänningen i denna bok. Personskildringarna är fantastiska. Allt och mycket mer en kriminalroman behöver.

Elisabeth Kling

2010-09-10

lite seg,rätt ok,men inte riktigt min sorts deckare

Marko Krejic

2010-09-07

Bra bok, men inte lika bra som "Män som hatar kvinnor"... men fortfarande jättebra...

Sandra Svensson

2010-08-22

inte lika skarp som den första. dock helt klart godkänd.

Sandra Svensson

2010-08-22

i det stora hela, mkt bra. hade lite svårt att komma in i boken i början. beskrivningen av salander var det bästa i boken.

Karin Söder

2010-08-14

En lysande sträckläsning, fungerar inte att lägga den ifrån sig. Städning, matlagning, tvätt, barn? Vad är väl det i jämförelse...
Rekommenderas varmt!

Ännu mer spännande än den första i serien!

Svår att komma in i - rent tråkig första delen, men sen!

Sara Eriksson

2010-08-01

Underbar författare, en så sorg att han tog livet av sig. En ohygglig bok som jag inte kunde släppa. Önskar så att han hade fått briljera med fler än denna och de som följer.

Franciska Haldemo

2010-07-29

Extremt överskattad. Läste den ganska sent och hade väldigt höga förväntningar. Den var väldigt svår att komma in i och jag var nära att ge upp flera gånger. Tills slut kom jag igenom den, men jag förstår inte var all uppståndelse kommer ifrån om jag ska vara ärlig. Har inte ens läst de andra två böckerna, utan bara sett filmerna. Känns inte som ett dåligt val så här i efterhand.

2010-07-28

Den bästa i serien.

2010-07-28

Det tog lång tid innan jag kom in i den ordentligt. Ärligt talat var den lite seg i början. Men sedan, jösses, så bra.

Isabel Brattkull

2010-07-23

Jag började på den fem gånger innan jag var i rätt sinnesstämning. Sedan kunde jag inte släppa den. Jag läste på bussen, i sängen på kvällen, på gående fot ... Det är en bok man saknar när man läst ut den, och det gäller hela trilogin.

S Inka

2010-07-15

Kanske värd mer än tre stjärnor.

Anders Eklund

2010-07-04

Svårövertalat lästes denna bok och den överraskade verkligen ! Jag tycker att den är spännande och stundtals känns som den faktiskt utspelar sig i Stockholm och återigen stundtals som den är realistisk .

Lise-Lotte Emilsson

2010-07-03

den bästa deckare jag läst

Margareta Johansson

2010-06-27

Boken fyller sin plats i triologin och jag kommer verkligen att läsa om alla tre böckerna. SNART!

Margareta Johansson

2010-06-27

Ja vad kan jag säga. Jag fastnade för Stieg Larssons språk och sätt att berätta, från första stund och kommer snart att läsa om denna och de två andra böckerna i triologin!

Inger Lundqvist

2010-06-26

Superbra.

Rasmusmatte .

2010-06-21

Absolut den bästa i Millineniumtriologin.

rebecca dahlström

2010-06-07

ointressant och orelevant fakta som gjorde boken svårläst och ojämn.

Nils Thor

2010-05-26

Ja, det var en otäck historia. Inte särskilt trovärdiga personbeskrivningar heller. Nej, den var inte bra.

Johanna Sch

2010-05-25

Lång och detaljrik

Johan Balck

2010-05-22

Förstår inte riktigt heller vad som är det exceptionella med denna bok och de andra i serien för den delen. Läste igenom boken med en tröghet som är sällsynt för mig och den enda karaktären jag hade intresse för var Lisbeth, även om det inte var mycket.

Arne Johansson

2010-05-22

Skjuten flera gånger, medvetslös, levande begravd, gräver sig fram med ett cigarett-etui.... det är fan-i-mig mer sanslöst än bibeln ..."på trdeje dagen uppstånden"...
Dumt är det enda jag kommer på.

Arne Johansson

2010-05-22

Förstår inte riktigt hypen kring Millenumböckerna. Pippi Långstrump i cybervälden vore en bättre beskrivning. Men den här första delen är i alla fall en hygglig deckare.

Annica Bark

2010-05-17

Inget för mig, förstår inte tjusningen med hans böcker.

Rebeqah Villandt

2010-05-11

Klyschigt språk men fängslande historia.

Rasmusmatte .

2010-05-09

Stieg Larsson är precis som JRR Tolkien. Första boken superbra sen bär det utför. Var riktigt trött när jag skulle läsa Luftslottet. Samma med Tolkiens triologi. Första boken toppen sedan nedförsbacke.

Camilla Skans

2010-05-07

kanonbok

Marie Merenius

2010-05-01

Underbart spännande

Nenne No

2010-04-30

Tidvis en riktigt bra deckare, och jag sitter faktiskt klistrad en stor del av tiden vid den. Salander är inte lika jobbig som i filmerna heller, även om hon är ännu mer psykotisk. Tappar tyvärr i slutet som är långdraget, smetigt och ganska ointressant.

2010-04-27

Tyckte mindre om denna då det var mer våld och mindre tankeverksamhet från Salander och det politiska budskapet var inte heller så starkt...men en drog var det likafullt....höll på bli sjuk i väntan på tredje delen,

2010-04-27

Jag blev KÄR i Lisbeth Salander! Boken var som drog. Nu när triologin blivit så stor så håller man på tröttna och det känns lite tråkigt att gilla det så många gillar. Men FAN vad fräldst jag var! Bor utomlands och nu är böckerna översatta till spanska varav Stieg Larsson febern nu drabbar den ena efter den andra.... som en pandemi:)

Anita Bruder

2010-04-16

mycket underhållande, stilsäker.
vi kvinnor kanske gillar böckerna för vi identifierar oss med den urstarka lisbeth

Elisabeth Grahn

2010-04-13

Jag tycker boken är klart överskattad, handlingen overklig, den är tidvis tråkig o långrandig, kunde kortas av...

Elisabeth Grahn

2010-04-13

Martin Göransson

2010-04-08

Dussindeckare.

Bengt Månsson

2010-04-04

Del 2 i trilogin. Här uppräknad i tidsordning. Filmad med gott resultat.

Bengt Månsson

2010-04-04

Del 1 i trilogin. Här uppräknad i tidsordning. Filmad med gott resultat.

Birgitta Heiwe

2010-04-02

Ser inte det stora i Millennium-triologin. Språket tilltalar mig inte, handlingen är torftlig och Lisbeth känns inte alls "speciell".

Ulrika Karlsson

2010-03-26

Superbra bok! mycket bättre än den första... kunde inte lägga ifrån mig den - jag blev helt onåbar när jag läste den.

Ulrika Karlsson

2010-03-26

Efter höga förväntningar på boken blev jag besviken till en början. Alla talade om denna fantastiska trilogi om Millenium, hm! Först tänkte jag inte läsa den, men men... nyfiken som jag är så ville jag ju bilda mig en egen uppfattning. Som sagt undrade jag var detta fantastiska & enormt spännande fanns till en början... som tur var gav jag mig inte! för efter halva boken sååå är den verkligen skitbra.

Kjerstin Vogel

2010-03-23

trög, inte särskilt trovärdig i vare sig personskildring eller annat... spännande trots allt

Kjerstin Vogel

2010-03-23

trög, inte särskilt trovärdig i vare sig personskildring eller annat...

Kaj Westergård

2010-03-21

Boken ger mig mindervärdeskomplex för jag kan för mitt liv inte förstå vad som är så fantastiskt med boken och jag har försökt, försökte mig till och med på att läsa om boken härom veckan.
Någon kommenterade att "boken är bra för att vara svensk" så jag får väl nöja mig med den förklaringen :-)

Maria B Hansson

2010-03-21

Ovanligt bra för att vara svensk.

Maria B Hansson

2010-03-21

Ovanligt spännande för att vara svensk.

Roger Gyllensten

2010-03-17

En av senare tids bästa

Roger Gyllensten

2010-03-17

Suverän, helt i min smak

* Mazuli *

2010-03-14

Otroligt överskattad bok som bara är vidrig enligt min mening. Förstår inte hajpen med Stieg Larssons böcker.