Girl who loved Tom Gordon

King, Stephen

| 2000

Having wandered away from her arguing family during a hike on New England's Appalachian Trail, a young girl discovers that she is lost in the menacing woods with only her personal stereo and the Red Sox game for comfort

Paul Karlsson

2023-01-21

Jag har läst boken på svenska bör tilläggas först och främst. Hittade inte den svenska upplagan av boken som sökalternativ när jag skulle lägga upp vilken bok jag höll på att läsa. Men boken var riktigt bra. Stephen King när han är som bäst. King har en tendens att göra tjocka böcker och då har han mer tid på sig att mjölka ut med långa karaktärs och miljöbeskrivningar. Det gillar jag med honom som författare. Men man får också ha i beräkning att det då blir en väldigt detaljrik och långdragen läsning där man måste plöja igenom typ 100 sidor vid varje lästillfälle för att ta sig framåt tills spänning dyker upp. "The Girl Who Loved Tom Gordon" var bara lite över 200 sidor tjock. Så det gick snabbt. Spänningen hölls uppe från första sidan till den sista. En 9-årig flicka går vilse i skogen då hon lämnar stigen i en vandringled. Hon får vistas helt ensam och övergiven i den minst sagt kusliga naturen i 9 dagar. I mörkret lurar en ond varelse som vill äta upp henne. En varelse som omnämnts i en annan Stephen King roman som heter "Pet Sematary". Referensen till den boken och den spänning man fick uppleva gör boken väldigt läsvärd och högsta betyg är det enda naturliga att ge. Men det är ingen bok för den känslige läsaren. Insekter, blod och äckliga träskmarker i en näst intill ogenomtränglig skog är saker som man får räkna med under läsningen av boken. Läs "The Girl Who Loves Tom Gordon" om du vill uppleva skräckfylld spänning.

Danje Förlag

2017-01-10

Jag var ung när jag läste den och så fängslad av Steven King att jag metodiskt lästa alla hans böcker, så jag kanske inte skulle ha samma läsupplevelse idag... men jösses vad spännande. Jag kan bara gå på den läsupplevelse jag hade då och ger den därför 5 av 5.

2016-12-17

Fantastisk liten berättelse! Det är underhållande att få läsa Trishas tankar och det är fint att se den styrka hon besitter. Känner mig vördnadsfull i slutet och klämmer till och med ut en tår.

Tomas Karlsson

2014-08-21

Det griper aldrig riktigt tag, inbjuder tyvärr till gäspning och skumläsning för min del. Hade lite större förväntningar på den.

Emma Pa-Fo

2012-10-03

Otäck men riktigt bra!

Bara såå bra Läs =)

Josefine Ejebjörk

2011-10-17

En av Kings bästa, den är kortare än vad han brukar skriva, men den innehåller så mycket ändå.

Sofie Petersson

2011-05-29

Flicka går vilse i skogen. Hennes enda vän är hennes freestyle. För livlös och för trist karaktär. Skräckmästaren imponerar inte. I alla fall inte med den här boken.

Sabina -

2010-09-19

överaskande bra

Sandra Svensson

2010-09-15

gripande, skakande.. king skriver som ingen annan..

Freddy K

2010-02-04

Framförallt en väldigt tråkig, händelselös bok. King gör inte så mycket med handlingen och ingenting överraskar egentligen.

Anders Högman

2009-08-17

Spännande. King kan verkligen hantverket. Och som hon berör, lilla Trisha.

Monica Hammarsten

2009-06-12

En ovanlig bok, av en bra författare som jag inte hade läst något av förren jag var i tjugo årsåldern. Jag trodde det skulle vara värre. Men den här boken är en sådan där må bra bok tycker jag!