Girig-Sverige : Så blev folkhemmet ett paradis för de superrika

Cervenka, Andreas

| 2022

Nominerad till Augustpriset för Årets Fackbok 2022"Jag blev vansinnigt förtjust i Cervenka. Bra läsning är det." Leif GW Persson"Med just min yrkesbakgrund hade jag mycket svårt att tro att jag skulle kunna drivas till gränsen för galenskap av att läsa en bok." Jan Guillou"Girig-Sverige är en bok man viker dussintals hundöron i, en bok man vill berätta om för alla man möter --- Andreas Cervenka har här gjort en folkbildningsinsats som borde skaka om den svenska samhällsdebatten i grunden ---" Expressen Bostadspriser som rusar mest i västvärlden. Hundratusentals svenskar som kastar sig in på börsen. En före detta socialdemokratisk statsminister som blir god för 100 miljoner kronor efter politiken. Ett tidigare kommunalråd som tjänar åtta miljarder på fem år. Över 330 nya miljardärer inom loppet av 24 månader.Sverige var länge känt som ett av världens mest jämlika länder....

Gunnar Berg

2024-02-13

Ett måste om du vill veta mer om förmögenhetsfördelningen i Sverige och orsaken till detta. Att de fattigare blir fattigare medan de redan rika blir ännu mer rika. De yngre och de med hyreskontrakt som är akterseglade på bostadsmarknaden m.m.

Henrik Johansson

2023-11-02

Visst är det egendomligt att ett land som har höga ambitioner om jämlikhet och full sysselsättning beskattar arbete hårdare än egendom. Ett citat (fritt tolkat) som jag tar med mig.

Ulla Englund

2023-01-08

Björn Öijer

2022-10-11

Så sorgligt att denna avslöjande bok om folkhemmet Sveriges urartning till ett paradis för de allra rikaste inte väcker medborgarnas vrede och kamplust. Vllhelm Mobergs fattiga utvandrarland har blivit världsmästare i avreglering, vilket lett till inflation i antalet miljardärer parallellt med ökade klyftor i levnadsstandard. Den förmögna eliten behöver inte heller oroa sig för stigande priser på el, livsmedel och bränsle.

Marianne Skoglund

2022-09-28

Alla måste läsa! Hoppas på en Augustnominering. Pedagogiskt och kunnigt visar författaren hur en rad politiska beslut gjort Sverige till ett av världens minst jämlika länder när det kommer till ekonomi. Vi behöver fler journalister av det här virket!

Charlotta CG

2022-08-24

Det börjar med att jag retar mig på att han verkar göra egna uträkningar men ju mer jag läser så inser jag att det är för att det inte finns så många jämförande siffror i den här världen om man vill visa inte bara finanser utan socioekonomiska poänger. Jag kan tycka att det blir lite upprepande och att psykologin kring pengar hos oss svenskar liksom fler framtidsförslag kunde varit på sin plats. Finns det inget vi vanliga medelklassare kan göra för att hjälpa varandra att ändra inställning. Själv är jag inte särskilt smittad av girigheten men lever naturligtvis mitt i dess system och vill gärna ändra på det. Bra med exempel på hur även internationella toppekonomer och en hel del miljardärer nu reagerar och inser att vi måste stoppa de ökade klyftorna. Fascinerande hur Sverige nu har mer problem med klyftor än andra länder även om inte minst Riksbanken diskuterats på annat håll också och inte ensamt kan pekas ut. Ibland lite otydligt skriven för den som inte kan så mycket om ekonomi men mest lättbegriplig och med humor.

Martin Fabian

2022-05-29

Ämnet innehåller så många viktiga fakta så det blir en svag femma, (bara en sån sak som att inflationen inte beräknas med hänsyn till bostadspriser!!) även om jag ibland tröttnar på uppräkningar av typen "och sen kom den finansmannen som tjänar si-och-så-orimliga summor". Men ibland har de sin plats; att riksbankschefen och t.ex. Göran Persson själva har tjänat stort på sina penningpolitiska åtgärder är ju skandal.
Bra inläst.