Giganternas fall

Follett, Ken

| 2021

Giganternas fall är en ny magnifik historisk berättelse av Ken Follett. En skildring av fem olika familjer ? från USA, Tyskland, Ryssland, England och Wales ? och hur deras dramatiska livsöden länkas samman under det tidiga 1900-talets omvälvande händelser: första världskriget, ryska revolutionen, kampen för kvinnlig rösträtt? Handlingen rör sig från Washington till Sankt Petersburg, från kolgruvornas mörker och faror till palatsens glittrande ljuskronor, från diplomatins korridorer till de makthavandes sängkammare.Som alltid hos Ken Follett förenas spänning, romantik och historisk autencitet i denna tätt sammanvävda historia om makt och vanmakt.Giganternas fall är första delen i en trilogi och gavs ut samtidigt i ett tiotal länder. I de följande två böckerna kommer vi att få följa de fem familjernas fortsatta öden under 1900-talets konflikter och kriser.

2023-04-25

Fascinerande historisk genomgång med fäste i personliga öden.

Kerstin Kolm

2022-12-16

En roman med sammanflätande händelser- runt WW1 och olika personer.

Robert I.

2022-07-03

Fantastisk trilogi! Så oerhört mycket historia som karaktärerna byggs kring att man häpnar. Läs trilogin!

Malin Danielsson

2020-10-19

Läs alla tre böckerna. Fantastiskt bra, en bokserie jag kommer att läsa om. Det är 7 år sedan jag läste denna bok och jag kan ibland komma på mig själv att sakna karaktärerna - det händer aldrig ⭐️

Stina

2019-08-28

En bok helt i min smak. Olika karaktärer som alla driver historien framåt. De har helt olika liv och framtidsutsikter och det är både intressant och lärorikt att läsa om dem. Jag hade svårt att lägga ner boken.

jennie granstrom

2019-06-05

Izabela Horn

2016-10-03

En fantastisk historisk roman, första boken av en trilogi. Denna tegelsten hade jag svårt att lägga ifrån mig .

Teresia Kjellgren

2015-07-13

Tegelsten väl värd att läsa! Intressanta karaktärer, bra miljöbeskrivningar, bra och lättläst språk. Den ska ju vara historiskt korrekt (så mycket som möjligt) och sånt älskar jag i en historisk roman.

Återigen en lysande bok av Ken Follett.

Maria Klamas

2015-05-02

Historiska romaner älskar jag... att lära sig i samband med att man får en härlig historia serverad för sig är härligt. Detta är en massiv historiebok, med många personer att hålla reda på (tack och lov för listan över personer i boken som en kan snegla i). Det är en mängd historiska händelser, dilemman, detaljer, politiska diskussioner, maktspel men oxå kärlek och omtanke och svek och sånt som hör livet till... Ibland blir kanske boken väl detaljerad kring kriget och de politiska utspelen, men överlag gillar jag denna bok skarpt och ser framemot de övriga två böckerna i denna trilogi

Maritha .

2014-11-19

Mycket bra och intressant! Bitvis något torr och alltför utdragen politik för min smak men ändå en riktigt bra bok om en tid och även platser som jag inte varit så insatt i tidigare.

2014-06-11

Jag lärde mig en mycket nytt om tiden. Underhållande och lättläst för den historieintresserade.

Emil Florell

2014-02-04

Lång, episk och lärorik. Dock inget mästerverk.

Katarina Nord

2013-11-03

JAg har fått veta massor om första världskriget och historien runt den som jag inte hade en aning om och gör mig nyfiken att läsa mera. Jag älskar personligheterna i boken speciellt Ethel och Billy. Hade blivit en femma om den inte varit lite lång. Kommer definitivt att läsa de andra två i serien!!!

Stefan Wern

2013-10-23

Episk tegelstenskrönika om åren runt första världskriget. Välresearchat och trovärdigt, men ibland något för redogörande kring alla politiska och militära turer. Några livsöden engagerar mer än andra. På det hela taget ett gott hantverk, men utan den riktiga gnistan.

Karin Löfstrand

2013-07-30

130711: 2013 är visst året då det blir mycket 1900-talshistoria. Denna tegelsten var riktigt bra! Follet kryter ihop flera familjer under tiden kring första världskriget.

Ida

2013-05-16

Trots sin längd blir boken aldrig tråkig. Författaren lyckas hålla uppe intresset genom att byta perspektiv med jämna mellanrum och fördjupa sig i en rad olika människoöden. Boken gav mig en ökad lust att ta reda på mer om första världskriget och de olika slagen, vilket tillförde en extra dimension.

Lisette Bergh

2013-05-09

Klockren för den som är intresserad av historia.

Solveig Perklen

2013-03-17

Jag tyckte mycket om den här boken. Den kopplar ihop historiska händelser på ett sätt som gör det mycket intressant att läsa vidare. Flera gånger blev jag så intresserade av vissa händelser eller personer som nämndes att jag sökte vidare på internet.

Karin Larsson

2013-01-16

SPÄNNANDE. Dessutom perfekt om man är historiskt intresserad. Dock blir den lätt rörig med alla namn att hålla reda på.

Sofie Essestam

2012-10-09

En otrolig och välskriven historia som hade mig fast från första till sista sidan!

Michaela Schuller

2012-09-15

Fantastisk!!!!! Fick bra inblick i hur första världskriget inleddes och så otroligt mycket som händer runt ett krig. Har svårt att läsa fackböcker om krig eftersom de tenderar att bli för militäriska för min del. Det här passade mig utmärkt att läsa om det i romanform. Nu ger jag mig på tvåan fortare än kvickt.

Helena Nielsen

2012-01-27

Lite mycket politik för min smak, samtidigt är det en politisk tid som boken utspelar sig. Annars var boken mycket bra.

Andreas Homanen

2011-03-04

En bok på knappt 900 sidor som utgör första delen i en trilogi om 1900-talet. Med en mening utesluts en mängd läsare - du behöver inte vara paniskt ointresserad av nutidshistoria, eller av långa böcker för den delen, för att bli avskräckt. "Giganternas fall" tecknar porträtt över några olika familjers öden. Tack vare de enorma omvälvningar som århundradet bjöd på, erbjuds möjligheter för näst intill allihop att stöta samman. Det spelar ingen roll om det är en maffiafamilj i Boston, arbetare i Petrograd eller gruvarbetare i Wales. Denna första del i trilogin behandlar det allra tidigaste 1900-tal fram till tidigt 1920-tal, med tyngdpunkten givetvis mot första världskriget.

På det hela är det en bra roman, men den lämnade inget större avtryck. För att kunna ge en rättvis bild måste jag till viss del frånse bokens enormhet. Omfångsrikedom var under mina yngre år nästan en garant för att jag skulle tycka att den var bra. På senare tid har jag lyckats komma över det, exempelvis har jag svårt att se den enorma storheten i Gregory David Roberts "Shantaram"
(mer än att det är en enormt lång bok med enormt mycket indier i)
och liknande.

Att bedöma "Giganternas Fall" för mig är som att bevittna episkheten tävla mot ett på ett överlag mediokert innehåll. I mitt fall tror jag att det förstnämnda vinner. Det ÄR en storslagen bok, och det förlåter mycket av eventuella brister i persongalleri,
(huvudpersonerna är alldeles för lika varandra)
ologiska vändningar i historien eller krystat inskrivna historiska personer och händelser.

Jag kommer helt klart att läsa fortsättningen.

Magnus Karlsson

2011-02-15

När kommer nästa bok? Längtar galet.

Eyez Only

2011-01-12

En rent sjukt bra krigshistoria och den är härligt tegel-tjock, och det bästa är att det kommer två delar till!

Eva Sandhammar

2010-12-27

En riktigt bra historia! Väntar otåligt på nästa del. Visserligen är personteckningen aningen skissartad men jag har ändå lärt känna huvudpersonerna och vill veta hur det går för dem och deras familjer under resten av 1900-talet. Skildringen av första världskriget och de olika faserna i den ryska revolutionen är intressanta och lockar till att läsa mer i facklitteratur. En stark fyra.