Giftmakerskan

Penner, Sarah

| 2021

Hämta bokcirkelfrågor till Giftmakerskan här >> En glömd historia. Ett hemligt kvinnligt nätverk. Ett arv av gift och hämnd.Nella driver ett undanskymt och lite annorlunda apotek i 1790-talets London - i största hemlighet hjälper hon kvinnor att giftmörda de män som behandlar dem illa. Nella har bara två regler som måste följas: Giftet får inte användas mot andra kvinnor och allt måste registreras i apotekets böcker. I nutid hittar historikern Caroline Parcewell av en slump en ledtråd till den över tvåhundra år gamla historien vid Themsens strand. Hon börjar gräva i det förflutna och sakta kommer sanningen kring de mystiska apoteksmorden fram."En djärv, vass och fullbordad debut!" Kate Quinn, författare"Oavbrutet spännande (...) ett imponerande romanbygge." Katrine Hamori,...

AC:
Detta var en bok jag inte ville lägga ifrån mig utan läsa ut direkt och det gick fort. Både miljö och personbeskrivningar är bra och jag var mitt i berättelsen. Det är spännande samtidigt som det är lättsamt. Jag gillar att det är två historier som löper parallellt och att man får med en del av kvinnans historia. Så obetydlig men betydlig hon varit genom historian.

Framsidan är otroligt snygg också. Mycket läsvärd!

Jag drogs med i berättelsen från allra första sidan! Väldigt bra växlingar mellan dåtid och nutid, med cliffhangers i slutet av varje kapitel, vilket fick mig att bara vilja läsa vidare och se hur de tre kvinnornas öden skulle utvecklas. Fullpott!

En svag trea, den vinner ändå på den historiska delen och att det funka ihop med det moderna men den fångade mig inte till fullo.

Jag läste om boken

"En djärv, vass och fullbordad debut!" Kate Quinn, författare

"Oavbrutet spännande (...) ett imponerande romanbygge." Katrine Hamori, BTJ-häftet

Jag tycker de omdömena verkligen stämmer överens med mina tankar om boken. Det är en bok som innehåller det mesta man kan önska sig. Den har trubbel i kärlekslivet, den har en bra intrig och den är, om vi nu ska vara klyschiga, en bladvändare.

Allt från miljöbeskrivningar till gestaltningar är briljanta och vi bjuds på mycket intressanta relationer.
Sarah väver samman sina tre karaktärers olika berättelser såväl i nutid som i dåtid på ett mycket skickligt och spännande sätt.

Jag hoppas och önskar att det Caroline kommer tillbaka med nya intressanta historiska mysterier?
Jag har både läst men även lyssnat på boken då den inte gick att lägga i från sig. När en bok fyller det kriteriet så får den alltid omdöme 5/5 av mig.

En stark debut som lovar så mycket mer inför framtida böcker av Sarah. Spänning, intriger och ett och annat mord...Det är grejer det!

Sarah Penner gör en förtrollande debut med Giftmakerskan. En bok som har det mesta jag kan önska mig; medryckande intrig, bra gestaltningar och intressanta relationer. Den går inte att förtära på annat sätt än att sluka den hel och hållen. Dåtid och nutid vävs skickligt samman, som i en pusseldeckare läggs bit till bit för att gräva fram giftmakerskans hemligheter. Det är en fängslande roman, samtidigt är det en historia om kvinnors livsvillkor, då och nu.

Om jag skulle önska mig något, så vore det att dåtiden fick ta mer utrymme. Det är en så otroligt spännande tid, jag har gärna fått lära känna Nelly och den unga Eliza djupare. Carolines nutida berättelse är också intressant, med mycket av privatlivets bekymmer, förutom hennes efterforskningar kring giftmakerskan. Alla tre kvinnor är intressanta karaktärer som ger berättelsen liv och en fin bild av starkt systerskap. Det gillar jag kanske bäst av allt i Giftmakerskan.

Kan inte låta bli att undra, och hoppas, att det kan komma en fortsättning av nåt slag. Kanske kommer Caroline tillbaka, i nya historiska mysterier? om det skulle hända, så är jag den första att kasta mig över den!