Giftmakerskan

Penner, Sarah

| 2021

Hämta bokcirkelfrågor till Giftmakerskan här >> En glömd historia. Ett hemligt kvinnligt nätverk. Ett arv av gift och hämnd.Nella driver ett undanskymt och lite annorlunda apotek i 1790-talets London - i största hemlighet hjälper hon kvinnor att giftmörda de män som behandlar dem illa. Nella har bara två regler som måste följas: Giftet får inte användas mot andra kvinnor och allt måste registreras i apotekets böcker. I nutid hittar historikern Caroline Parcewell av en slump en ledtråd till den över tvåhundra år gamla historien vid Themsens strand. Hon börjar gräva i det förflutna och sakta kommer sanningen kring de mystiska apoteksmorden fram."En djärv, vass och fullbordad debut!" Kate Quinn, författare"Oavbrutet spännande (...) ett imponerande romanbygge." Katrine Hamori,...

Tina Stålsäter

2023-09-08

Fantastiskt spännande bok, som pendlar mellan det viktorianska London och nutid. Svår att lägga ifrån sig och välskriven.

Nina Gustafsson

2023-05-25

Intressant historia med bra driv om än inte så utvecklade karaktärer. Mycket bra debut.

Bokdjungeln

2023-02-25

Oh vad jag tycker att denna bok började starkt. Jag fick enorma förväntningar för hur historian skulle utvecklas. Dock blev jag besviken. Jag hade gärna sett att boken endast bestod av Nella och hennes hemliga apotek. Nutidsdelen är det som främst sänker boken skulle jag vilja påstå. Men det är absolut inte en dålig bok, den blev bara inte vad jag hade hoppats på.

Marie Bonnevier

2022-12-06

Mycket spännande bok - svår att lägga ifrån sig...

Katarina Strid

2022-11-06

Ramlade över denna av en slump på bokmässan, och kunde inte motstå. Den uppfyllde förväntningarna tyckte jag, spännande och intressant berättelse!

Hanna Melin

2022-07-06

Barnsligt skriven. Löjliga karaktärer utan djup. Ändå underhållande på gränsen till skrattretande. Hade kunnat bli så mycket mer i rätt författares händer.

Matilda Persson

2022-03-06

Giftmakerskan var inte riktigt vad jag hade förväntat mig, jag hade nog hoppats på mer gift och mindre nutid. Men jag är ändå inte besviken på boken. Jag tyckte den var bra utan att egentligen kunna svara på varför jag tyckte det. Boken har ett otroligt fint omslag och en spännande baksidestext som utlovar lite mer än vad man egentligen får. Men den är bra, jag hade dock velat ha lite mer djup, lite mer ”hemligt kvinnligt nätverk” och lite mindre tjat om önskan efter barn i nutid.

Aurora Lundqvist

2021-12-02

Älskar den här boken! Läs den!

”Giftmakerskan” (2021) är en riktig bladvändare som utspelar sig på slutet av 1700-talet i London varvat med nutid. Det är fiktion, men berättelsen är ändå baserad på vissa verkliga händelser och spekulationer kring hur det kunde ha sett ut då - med en hemlig marknad för att förgifta folk till döds. I denna bok handlar det om apotekaren Nella som vill hjälpa kvinnor, och när nutidens Caroline hittar en flaska med en symbol av en björn på i Themsen börjar hon söka i historien. Jag hade svårt att lägga ifrån mig boken och tyckte verkligen om den. Bra sidospår också (otrogen man, längtan efter barn, sorg och lite vidskeplighet). Högst underhållande.

2021-05-11

För det första, vilket vackert omslag! För det andra, jag älskade den här berättelsen! Ville inte att den skulle ta slut men jag ville inte heller sluta läsa!

”Giftmakerskan” är en fängslande och spännande historia som rör sig mellan nutid och slutet av 1700-talets London. De olika tidsperioderna vävs ihop väldigt bra och man får möta tre intressanta kvinnor som jag gärna skulle läsa mer om.

Sarah har lyckats skriva en bok som bokstavligen trollband mig. Språket, karaktärerna, miljöerna! Det är mörka hemligheter, mysterium, oväntade vändningar och spännande intill slutet. En riktigt bra bok och jag håller med dem som har hyllat den här boken! ”Giftmakerskan” är riktigt bra!

Jennifer Johansson

2021-05-04

I Giftmakerskan får vi följa Nella som driver att apotek, men inte ett vanligt sådant. Hit kan nämligen kvinnor komma och köpa gifter för att giftmörda de män som behandlat dem illa. I nutid får vi följa Caroline som av en slump hittar en ledtråd till det gamla apoteket. Vem var egentligen denna giftmakerska, och vad hände med henne?

Jag tror jag hade alldeles för höga förväntningar på Giftmakerskan. Otroligt fint omslag, en väldigt fascinerande baksidestext och en annorlunda men väldigt spännande placering. Men, för mig kändes den lite platt. Jag saknade djupet i karaktärerna och det där som fängslar en - vad nu det är. Jag hade svårt att förstå varför vi följde Caroline och inte bara umgicks med Nella och Eliza. Jag har svårt med otrohet i böcker - och att nästan hela Carolines karaktär och vart hon var berodde på otrohet gör mig bara matt. Varför kan inte en kvinna bara få resa iväg, utan att hennes man ska vara otrogen mot henne?

Jag fascinerades och sögs in i berättelsen när jag fick följa Eliza och Nella, men så fort Caroline kom på tal så drogs jag ur berättelsen. Jag har svårt där vi får följa flera karaktärer på samma sorts historia, där vi får reda på ledtrådar om Nellas liv innan vi får uppleva det i hennes tidsrymd. Det gör så att den där spänningen försvinner lite. Jag hade helt enkelt önskat mer; mer miljöskildringar, mer gift, mer intriger och mer av Nella och Eliza. För nu kändes det som att allting kretsade kring just denna historia, istället för att man fick uppleva den med karaktärerna. Om ni förstår?

Men, däremot så är detta en stark debut med sådant driv i berättelsen. Och jag kan hålla med om att det är svårt att lägga ifrån sig boken när man väl börjat. Jag kommer verkligen hålla koll på vad Sarah Penner släpper i framtiden, för denna författare har idéer som kan få ens hjärta att slå snabbare!

Spännande, fascinerande och välskriven!

AC:
Detta var en bok jag inte ville lägga ifrån mig utan läsa ut direkt och det gick fort. Både miljö och personbeskrivningar är bra och jag var mitt i berättelsen. Det är spännande samtidigt som det är lättsamt. Jag gillar att det är två historier som löper parallellt och att man får med en del av kvinnans historia. Så obetydlig men betydlig hon varit genom historian.

Framsidan är otroligt snygg också. Mycket läsvärd!

Eva Pettersson

2021-03-31

Jag drogs med i berättelsen från allra första sidan! Väldigt bra växlingar mellan dåtid och nutid, med cliffhangers i slutet av varje kapitel, vilket fick mig att bara vilja läsa vidare och se hur de tre kvinnornas öden skulle utvecklas. Fullpott!

2021-03-20

En svag trea, den vinner ändå på den historiska delen och att det funka ihop med det moderna men den fångade mig inte till fullo.

Bettan_bokprataren

2021-03-18

Jag läste om boken

"En djärv, vass och fullbordad debut!" Kate Quinn, författare

"Oavbrutet spännande (...) ett imponerande romanbygge." Katrine Hamori, BTJ-häftet

Jag tycker de omdömena verkligen stämmer överens med mina tankar om boken. Det är en bok som innehåller det mesta man kan önska sig. Den har trubbel i kärlekslivet, den har en bra intrig och den är, om vi nu ska vara klyschiga, en bladvändare.

Allt från miljöbeskrivningar till gestaltningar är briljanta och vi bjuds på mycket intressanta relationer.
Sarah väver samman sina tre karaktärers olika berättelser såväl i nutid som i dåtid på ett mycket skickligt och spännande sätt.

Jag hoppas och önskar att det Caroline kommer tillbaka med nya intressanta historiska mysterier?
Jag har både läst men även lyssnat på boken då den inte gick att lägga i från sig. När en bok fyller det kriteriet så får den alltid omdöme 5/5 av mig.

En stark debut som lovar så mycket mer inför framtida böcker av Sarah. Spänning, intriger och ett och annat mord...Det är grejer det!

Anna Hallqvist

2021-03-17

Sarah Penner gör en förtrollande debut med Giftmakerskan. En bok som har det mesta jag kan önska mig; medryckande intrig, bra gestaltningar och intressanta relationer. Den går inte att förtära på annat sätt än att sluka den hel och hållen. Dåtid och nutid vävs skickligt samman, som i en pusseldeckare läggs bit till bit för att gräva fram giftmakerskans hemligheter. Det är en fängslande roman, samtidigt är det en historia om kvinnors livsvillkor, då och nu.

Om jag skulle önska mig något, så vore det att dåtiden fick ta mer utrymme. Det är en så otroligt spännande tid, jag har gärna fått lära känna Nelly och den unga Eliza djupare. Carolines nutida berättelse är också intressant, med mycket av privatlivets bekymmer, förutom hennes efterforskningar kring giftmakerskan. Alla tre kvinnor är intressanta karaktärer som ger berättelsen liv och en fin bild av starkt systerskap. Det gillar jag kanske bäst av allt i Giftmakerskan.

Kan inte låta bli att undra, och hoppas, att det kan komma en fortsättning av nåt slag. Kanske kommer Caroline tillbaka, i nya historiska mysterier? om det skulle hända, så är jag den första att kasta mig över den!