Gideons ring

Gerhardsen, Carin

| 2012

Mannen har ingen ro i kroppen där han sitter bakom ratten i vargtimmen. Men demonerna kan han inte köra ifrån, hur många hästkrafter motorn än har. Ut ur morgondimman stiger en ung kvinna; naken kommer hon springande rakt emot honom på landsvägen. Senare hittas hon utanför pianoteknikern John Gideons dörr, men kan varken berätta vem hon är eller vad hon har råkat ut för. Och John Gideon själv håller sig undan. Grannarna vittnar om dussintals flickor som genom åren passerat in och ut genom hans dörr. Kvinnans tystnad försvårar arbetet för poliserna i kriminalkommissarie Conny Sjöbergs team. När de ovanpå detta får en dödsmisshandel och ett spädbarnslik på sitt bord ser de till slut inte skogen för alla träd. Meningsskiljaktigheter leder till spänningar mellan poliserna. Petra Westman drivs av ett onyanserat förakt mot den manliga naturen, som kan få henne att begå ödesdigra misstag. Jamal...

2019-10-31

Carin Gerhardsen tillhör absolut en av de bättre deckarförfattarna i Sverige. Intrigen är spännade och aktuell även om den till vissa delar känns lite konstruerad. Jag gillar också karaktärerna i böckerna. Välskrivet som vanligt med en helt ok spänning.

ElinsBokhylla

2019-10-13

Bokens handling är väldigt spännande i sig, i alla fall delar av handlingen. Jag tycker verkligen om den delen av boken som handlar om den interna utredningen som Sjöberg och Hamad styrde över i hemlighet, vilket jag kan berätta om utan att avslöja för mycket av boken. Det var väldigt intressant att följa den hemliga utredningen och se hur bitarna föll på plats bit för bit och hur de olika karaktärerna reagerade när hemligheten äntligen avslöjades.
Däremot så måste jag säga att bokens fall/utredning inte var så speciellt spännande eller bra. Det var väldigt långsökt för min smak, saker och ting kändes inte äkta och konstlade. Jag förstår att bokens handling var tvungen att vara på det sätt som den var på men jag är dock lite besviken på den. För mig personligen så var den lam och höll inte hela vägen ut men boken vägde upp i och med den parallella handling kring huvudkaraktärerna.

Gideons Ring av Carin Gerhardsen är precis som hennes tidigare böcker extremt välskrivna, detaljrika och har ett väldigt bra flyt som gör att man väldigt lätt kan läsa och följa med i texten. Kapitlen är lite för långa för min smak, men som alltid är det så otroligt individuellt att jag inte lägger så stor vikt på det.
Även om jag inte riktigt uppskattade bokens fall/utredning så tycker jag verkligen att det är en bra och spännande bok. Det kändes nästan som att Gideons Ring endast skrevs för att kunna knyta ihop Gunnar Malmberg historian och det måste jag säga märktes. Jag hade nog hellre velat se en del i serien som bara handlade om Malmberg och som inte hade med något annat fall, men jag förstår också att flera läsare nog hade blivit besvikna då.
Man kan ju aldrig göra alla glada, men jag är glad att jag valde att läsa vidare i Gideons Ring och jag ser verkligen fram emot att läsa nästa del i Hammarbyserien av Carin Gerhardsen!

Karin Johansson

2019-05-05

Jättebra!

Jennie W

2019-04-01

Bra upplägg men lite omständig handling.

Johanna Åberg

2019-02-28

Boken var lite seg i starten.... handlingen ryckte inte riktigt tag i mig. Men som tur var så blev boken mycket spännande och jag hade svårt att lägga den ifrån mig!!

Bokslukerskan 93

2019-01-19

Sträckläste

Jonas Eriksson

2018-11-18

Älskar den smarta storyn, klurigt och verkligen bra upplagt. Högsta betyg!

Mycket bra bok gillar verkligen denna författare -=)

2014-11-12

Trenden från fjärde delen fortsätter i den här femte. Nu börjar det bli riktigt bra, men vissa irritationsmoment finns tyvärr fortfarande kvar. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/11/gideons-ring-av-carin-gerhardsen.html

Harriet Axelsson

2014-07-21

Gillar de här deckarna trots deras otäckheter.

2014-06-14

Jag gillar att det händer lite saker parallellt och att även privatlivet blandas in. Men inte den starkaste i serien.

2014-03-14

Riktigt, riktigt bra! Och inte blir det sämre av att Ewerlöf läser:-)

Johan Bengtsson

2014-01-04

Det här var en deckare som var klart bättre än jag förväntade mig.
Boken handlar om en ung kvinna som hittas naken och chockad utanför en lägenhet.
En pianostämmare som heter John Gideon misstänks, men vem är han egentligen?
Boken är spännande och ganska skickligt uppbyggd. Gerhardsens språk gillar jag.
Författaren har tydligt hämtat inspiration från verkligheten, en av poliserna i boken bygger tydligt på "Kapten Klänning" (Göran Lindberg). Bokens intrig är klurig men lider av ett eller två otroliga sammanträffanden för mycket. Ändå tycker jag boken håller ganska bra ihop ända till slutet.

Maria Svedman

2013-10-11

Upplösningen var lite rörig

Kristina Wiklundh

2013-07-12

Riktigt bra i sin gengre

2013-06-08

Åter igen gör Carin Gerhardsen mig besviken! Hennes första tre var ruggigt spännande böcker som verkligen stack ut i deckarträsket- men nu har hon ramlat in på samma urtråkiga bana som många av sina kollegor. Riktigt synd eftersom hennes första tre var riktiga fempoängare!

En svag 3:a. Ganska förutsägbar och inte så spännande. Jag lyssnade på ljudboken och kom på mig med att sitta och tänka på annat istället.

Marianne Strandberg

2013-02-22

En svag fyra. Lite seg, rörig, något svår att komma in i. Hennes tre första i serien är klart bättre.

Spännande och oförutsägbar bok. En riktig bladvändare!

Anneli Gustavsson

2013-02-20

Tung! Tog tid att ta sig igenom... Men ska göra ett nytt försök så småningom

Pia Stendahl

2013-01-03

Carin Gerhardsen är duktig på att porträttera människor. Det är verkligen ett spretig men intressant team som Conny Sjöberg leder.

Carin Gerhardsen är en språkligt duktig författare. I Gideons ring får hon dessutom till en riktigt spännande intrig och ett bra driv i berättelsen.

www.bokbrus.se finns alla mina ljudboksrecensioner samlade.

2012-11-12

Det här är den femte fristående delen i Hammarbyserien av Carin Gerhardsen. Jag har läst alla dom fyra tidigare böckerna, och tyckt mycket om dom. Här är en länk till min recension av den fjärde boken, ”Helgonet”.

”Gideons ring” var lika bra som dom tidigare, och jag kan verkligen rekommendera den här kriminalserien.

Kristina Simar

2012-09-19

Ända sedan jag läste den första delen om Hammarbypolisen av Carin Gerhardsen har jag varit mycket förtjust i hennes deckare. Den här var liksom de andra lika välskriven och spännande. En riktig sträckläsarbok som jag bara inte kunde lägga ifrån mig. Redan från först sidan var jag fast och handlingen höll samma höga tempo rakt igenom. Jag är inte särskild duktig att lösa mordgåtor, men sakta och säkert föll de olika pusselbitana på plats. Personskildringarna var perfekta och det var lätt att känna igen sig i deras situation. Jag ser redan fram emot nästa del av Hammarbypolisserien.

Helena Rasmusson

2012-09-10

Tycker mycket om Hammarby serien, men den här håller inte hela vägen! För många lösa ändar i slutet. Vi får säkert klarhet i dem framöver, men jag tycker det drog ner helhets intrycket i denna bok! Annars är det en bra story som berör, en stark 3:a trots allt!

sonja rosin

2012-08-09

jag gillar Carin Gerhardsen. Bäst är ju att läsa böckerna i rätt ordning så man kan följa Hammarbypolisernas utveckling. Giedons ring var pålitlig. Otäckt bra.

Rasmusmatte .

2012-08-04

Jag tycker att boken var mycket bra. Lite rörigt ibland eftersom det är flera paralella processer samtidigt, men Carin fick ihop det på slutet.

Maria Larsson

2012-07-23

Carin Gerhardsen når kanske inte full pott med sin femte deckare - "Gideons ring" - men hon är med besked på väg tillbaka mot toppen igen efter det sanlösa magplasket med förra boken, "Helgonet". Och det gläder mig - Gerhardsen har verkligen potential att sitta på den svenska deckartronen.

En våldtagen och svårt misshandlad kvinna hittas utanför pianoteknikern John Gideons dörr. Hur och varför hon har hamnat just där kan hon själv inte redogöra för eftersom hon verkar ha hamnat i ett närmast apatiskt tillstånd. Gideon själv har ett något skamfilat rykte. Enligt grannarna ränner det alldeles för unga och för många flickor hemma hos honom. Och vart han nu befinner sig är det ingen som vet.

"Gideons ring" når inte upp till samma klass som hennes tre första böcker men är snubblande nära. Fortfarande ägnar Gerhardsen alldeles för mycket tid och text åt irrelevanta bihistorier som förmodligen är menat som ett villospår för läsaren men som istället blir ett irritationsmoment.

Men jag är obeskrivligt tacksam över att den våldtäktshistoria som gått som en röd tråd genom alla fem böckerna nu - äntligen! - verkar ha fått sin upplösning. I "Helgonet" misstänkte jag att Gerhardsen inte visste hur hon skulle avsluta den långdragn historien utan bara malde på men jag håller både tummar och tår att den nu är till ända på riktigt. Det blev för uttjatat till slut. Jag blev också glatt överraskad över att "Gideons ring" faktiskt inte var ett dugg förutsägbar - jag kände viss oro och skepsis efter "Helgonet". Istället tog handlingen vägar som jag inte alls hade förväntat mig och jag kunde inte i min vildaste fantasi räkna ut hur intrigen hängde ihop. Mycket skickligt av Gerhardsen.

Nu ser jag med förväntan fram emot nästa bok. "Gideons ring" får en stark trea i betyg. Härlig återhämtning av Gerhardsen!

Maria Larsson

2012-07-23

En stark trea. Gerhardsen är på väg tillbaka efter bottennappet med förra boken "Helgonet". Inte riktigt i toppform men på god väg.

Michaela Schuller

2012-07-16

Har inte varit så förtjust i de andra böckerna, godkända men inte mer. Men denna bok var olidligt spännande och riktigt bra. Många händelser som knöts ihop bra mot slutet. Den 5:e boken är helt klart bäst.

Å

Åsa Sjögren

2012-07-11

Överlag i princip samma kvalité som tidigare böcker, bortsett från upplösninngen med Jennys dotter som var väldigt lam, nästan "hitte-påaktig" bra för att få ett slut på en tråd som uppenbarligen inte var helt genomtänkt.

Marita Ryen

2012-07-01

Lättläst och spännande. Bra historia men känns inte lika bra som de tre tidigare böckerna.

Carin Gerhardsen kan verkligen få till det, hon ser till att man sugs in från första sidan och sedan kan man inte lämna boken. Jag tror verkligen man kan säga att hon är nummer 1 som deckarförfattare,,i alla fall i Sverige. Ni som ännu inte läst hennes böcker..Grattis ni har fin lästid framför er

Håkan Lindgren

2012-06-20

Inte illa alls, men i stort sett hela handlingen sker i polisens samtal eller förhör, aningen enformigt när/ om man börjat tänka på det.

Annicka Olsson

2012-06-17

mycket ,mycket bra lämnar funderingar kvar efteråt, så lätt att döma folk

eva lundgren

2012-06-13

Lite väl många sammanträffanden för min smak, men det finns sämre deckare att läsa...

Elisabeth Andersson

2012-06-11

Tycker att Hammarbyserien börjar gå mot det sämre, det får bli en svag trea.