Ghost World

Clowes, Daniel

| 2002

Enid och Becky är bästisar i ett typiskt medelklassamhälle och har just slutat high school. I senpubertetens spökvärld letar de efter sig själva och efter äkthet, bemöter livet med en cool attityd och vet oändligt mycket bättre vad som gäller än alla de andra. Både de vuxna och ? i synnerhet ? de jämnåriga. Någonstans bortom spökvärlden lockar och skrämmer resten av livet och en vuxnare värld. Daniel Clowes ? född i Chicago på Jayne Mansfields 29-årsdag ? är nog de senaste årens största kultgestalt bland serieskapare. Ghost World är hans hittills mest realistiska serie, där hans sinne för det bisarra ligger mest under ytan och i huvudpersonernas försök att ge färg åt världen. Ghost World är rörande, sentimental, drömsk, kaxig och bitvis oerhört rolig. Det kan knappast ha undgått någon att Ghost World har blivit en kritikerhyllad film med stort publiktycke och hög kultstatus. Det var...

Det första som slår mig i Ghost World är den lysande dialogen. Den påminner en del om Juno eller Kevin Smiths filmer, som båda verkligen kan leva helt på sin dialog, så det började lovande. Handling finns det knappt nån alls av i Ghost World, men det skulle inte behöva vara ett problem egentligen. Vad det däremot finns är onödigt många små bifigurer som bara är med på max tre sidor var, så många att de blir alldeles för svåra att hålla reda på för den lilla roll de spelar i historien. Ju mer historien går inser jag ocksp hur otrevliga huvudpersonerna är. Det är nån sorts skiter-i-allt/nihilist-attityd som genomsyrar precis allt de gör. Ett genomgående tema är att de verkligen ääälskar företeelser som de tycker är så erbarmligt töntiga, vilket blir ännu värre än hat, då det är så förbannat nedlåtande. Om en ståuppkomiker de ser på TV: -"Oh man, that's so pathetic... it's not even a joke." -"I know... isn't he great!" ... -"God, what a loser" -"Joey McCobb, he is our god" -"I want to do him". Och när det sen blir mer och mer klart att de två bästa vännerna även skiter lika mycket i varandra som i allt annat, så... det är helt enkelt inga sympatiska människor. Men sen var det ju det där med dialogen. Och bilderna är också helt okej, så jaga kan inte gärna sänka den mer än till en trea.

Lenita Åberg

2013-05-08

Inhandlade denna med anledning av att jag tycker mig behöva läsa mera litteratur på engelska samt mer serier. två flugor i en smäll. tyckte om den. vill se filmen ännu en gång nu.

Jenny Eriksson

2013-03-10

Här är kan ni läsa min recension: http://jenny.jennytranslation.com/2013/03/11/ghost-world/

Det allra bästa med Ghost World är inte själva intrigen. Det bästa är samtalen: dialogen som flickorna för. Den är inte tillrättalagd och förfinad, istället är det tvärtom: de får ofta säga om saker för att någon av dem inte har lyssnat, de kommer av sig och in på sidospår och de har interna uttryckssätt som inte någon annan förstår. Jag tycker det känns legitimt att jämföra Ghost World med Räddaren i Nöden - det här är bara en senare och modernare variant. Likt Holden är tjejerna förvirrade men smartare än de själva tror. De är på väg mot en vuxenvärld i rasande fart, eller iallafall mot en värld och verklighet där du tvingas ta ansvar, där du måste göra val som påverkar din framtid. Jag önskar att Enid var min vän, jag önskar henne all lycka och jag önskar ännu mer att det var jag själv som skrivit Ghost World. Det här är fantastiskt bra.

Alekzandra K.

2012-05-10

Måste säga att jag blev väldigt besviken, tycker absolut filmen är bättre.

Linda Åslund

2011-12-15

Utsidan var bättre än insidan.