Getingsommar

Mina, Denise

| 2011

Sarah Erroll har jetlag. Det är sen eftermiddagen och hon ligger och sover i sitt gamla flickrum när hon plötsligt hör ljud från undervåningen. Fast kanske inte? Huset är gammalt och stort, det knakar alltid någonstans i väggar och golv. Sarah har aldrig gillar att huset ger ljud ifrån sig, så hon brukar sätta på radion när hon är ensam hemma. Men nu är radion av någon anledning tyst och hon tycker sig höra en kvinnoröst. Ljudet kommer den här gången från trappan. De är två stycken och de kommer in i hennes rum, hotfulla, aggressiva, och det är uppenbarligen inget misstag att de är här. Sarah undrar varför de är så arga och hon är fortfarande sömndrucken när de närmar sig. Kriminalinspektör Alex...

Henrik Johansson

2022-12-28

Som vanligt spännande med bra personporträtt. Kvalitetsdeckare.

2022-05-27

Det är smart upplagt och välskrivet. Denise Mina är riktigt bra. Betyg 3,5

Anchi L

2014-03-24

En god vän vars boksmak är mycket lik min egen rekomenderade den här boken och därmed var mina förväntningar höga. Jag började läsa och vänta på den där enorma upplevelsen jag blivit lovad... och jag läste ... och jag läste... utan att någon gång fångas. Jag tyckte inte om någonting i boken och det jag avskydde mest av allt var nog konflikterna mellan poliserna för jag förstod aldrig riktigt hur och varför konflikten fanns där.
Så för mig är denna bok tråkig och trist utan läsvärde.

Helt OK, men griper inte tag i mig så mycket. Det känns inte som att man lär känna personerna i boken så mycket.

janne lindh

2012-08-21

Denise Mina förnekar sig inte. Visst kan hon göra anspråk på titeln som världens deckardrottning! Getingsommar är inte hennes bästa, men slår ändå ut det mesta av det hennes svenska kollegor skriver.

2012-07-25

Andra boken om Alex Morrow och här har hon plötsligt ändrat karaktär och blivit medkännande. Det behövdes. Läsvärd roman, men något fattas.

Samuel Karlsson

2012-07-22

Getingsommar levde inte upp till mina förväntningar. Lysande person- och miljöbeskrivningar men inte så mycket mer. Ointressant kriminalgåta med platt slut. Handlingen drivs framåt av personkonflikter mellan poliserna, de onda och de goda. Lite tjatigt. Och så uppblandat med lite snusk och förfasande över de rikas rovgiriga leverne. Känner mig snuvad.

Fick mej aldrig att fastna, sådär som man verkligen kan göra i vissa böcker. Tyvärr får den bara en svag trea, trots rekommendationer från vänner.

Jennie Björklund

2011-10-22

Handlingen är ingen 4, men karaktärsskildringarna är det verkligen! Det är helt fascinerande att läsa Denise Mina för hon är oerhört duktig på att skapa intressanta karaktärer med så mycket att lära om, de blir som ett pussel där du får lite ledtrådar ibland. I denna boken så är just det mycket intressantare än själva mordhistorian. Om det blir en till bok så hoppas jag verkligen att relationen mellan Alex och hennes gangster till tvillingbror utforskas mer.

Marianne Strandberg

2011-10-16

Berättarjaget ändras hela tiden. Det gör den bitvis något rörig och dlevis en förtätad stämning.

harriet karlsson

2011-09-09

Jag gillar Denise Mina, den här får ett oväntat slut som fick mig att le stort. Trots våldet ej så grov som tidigare. Bra.