Gespräche mit Freunden

Rooney, Sally

Black Jim

2023-12-03

Cringe deluxe. Vuxna människor skickar sms till varandra som fjortizar o blir kränkta, osäkra o förälskade om vartannat.

Maria B

2022-07-26

En helt okej, ganska basic berättelse om kärlekens våndor. Ändå ett driv i texten som gjorde att jag ville fortsätta läsa och få reda på vad som skulle hända.

Julia Ä

2022-02-02

Boken är skriven på ett intressant sätt som jag inte är van vid. Jag tyckte dock om att att följa med i dialogerna och Frances inre känsloliv.

Charlotte Andersson

2022-01-21

Naiv & tjurig tjej som intw eiktigt har nån plan i livet, som häar en affär med en gift man - den var inte så mycket mer intressant än så. Så tycker tyvärr inte att boken förtjänar de hyllningar den fått från tidningarna. Ingen bok jag skulle rekommendera om nån frågade mig om boktips.

Karin Adrian

2021-01-12

Henrik Johansson

2020-07-13

Vardag, strul och konstiga relationer men hon skriver bra om, ja, livet.

Maddox

2020-04-08

2020-02-23

En stor författare i varande? Det här i alla fall en flyhänt skriven roman. Temat är ung student förälskar sig i äldre gift man. Inte så originellt. Men det blir spännande ändå på något sätt. Språket liksom flyter fram. Intrigerna är många och starkt skiftande. Och sen har personerna i boken det så rörigt. Hur får de ihop sina liv? Normala människor har det kanske såhär? Borde kanske läsa något mer av Rooney?

jessicasshelfies

2020-01-16

Bokens huvudperson är Frances, en collegestudent i Dublin som gör poesiuppträdanden på kvällarna med sin vän (och ex-flickvän) Bobbi. En kväll möter de Melissa, en fotograf som rör sig i lite finare kretsar, och hennes man Nick, känd skådespelare. När de börjar umgås så blir relationerna de fyra emellan lite komplicerade.

Sen vet jag egentligen inte riktigt vad den handlar om - kanske som titeln säger: konversationer. Precis som i Normal People så är huvudpersonens inre liv väldigt tydligt och fint beskrivet. Hon är en funderande person som ändå inte har funderat så mycket på hur hon själv är, men massor på hur andra är och beter sig.

Oroande att även den här huvudpersonen (som Marianne i Normal People) har et självskadebeteende, även om det inte är lika uttalat.

Jag tyckte om boken, men stör mig på Frances intellektuella självrättfärdigande. Jag tror dock det är meningen, eftersom hon själv reflekterar över det. Många av Frances vardagstankar känner jag igen så väl, otroligt bra skrivet om sådant som man tänkt på men aldrig uttryckt i ord. Men som alltid tycker jag det är svårt att helt gilla en bok där jag inte tycker att någon av karaktärerna är särskilt sympatisk.

Erika Granholm

2019-12-23

Normala människor var mycket bättre, men det märks att Rooney har bra historier i sig när man läser denna. Den är lite för distanserad för min smak.

Mikaela86

2019-11-24

Välskriven och trovärdig story om relationer i nutid. Sidorna rusar fram och det blir aldrig tråkigt trots det relativt simpla som pågår.

Anna Kreissl

2019-05-15

3,5

Lilla EM

2019-02-07

2,5 inte mer. Ifrågasätter heteronormativitet och är en berättelse om vänskap, kärlek och lust. Det saknas dock en hel del ingredienser för att nå hela vägen

2018-11-14

En väldigt okonventionell berättelse som utmanar synen på monogama förhållanden men även en hel del andra normer. Det tog en stund innan jag kom in i berättelsen men jag trivdes sen väldigt mycket med dialogerna och huvudkaraktärens inre känsloliv. Vissa delar stressade mig ganska mycket, är inte så förtjust i hemlighetsmakeri. Berörande.

LouiseY

2018-11-08

Redan från första meningarna var jag fast och det slutade med att jag sträckläste den. Härligt språk och en berättelse som går i ett ganska högt tempo, det blir aldrig tråkigt.

Kristina Sund

2018-06-18

Fascinerande sträckläsning.

Emma Fägerlind

2018-03-24

Får mig att tänka på Maken (som nog är min favoritbok). De är väl egentligen inte så lika, men någonting är det... Hursomhelst fantastiskt bra! Ville inte sluta läsa. Skulle kunna läsa den igen.

Gunnel Lindström

2017-11-20

Tror jag är för gammal för att uppskatta denna bok. Ointressant.

cina eriksdotter

2017-11-03

Zack Simone

2017-09-18

Snyggt skriven och hårt ansad. Inget runt omkring. Bara den centrala kärlekshistorien. Cool huvudperson.