Genuspedagogik

Svaleryd, Kajsa

| 2003

Flag from sv

16


Behandlar flickors och pojkars villkor och förutsättningar i institutioner för lärande, dvs förskolor och skolor men är framför allt en metodbok för lärare och förskollärare som vill arbeta aktivt med jämlikhet i sitt pedagogiska arbete och ge barn och ungdomar en trygg och medveten identitet. Boken fokuserar att flickor och pojkar, män och kvinnor, har mycket att vinna på att göra sig mer medvetna om hur olika aspekter av kön har betydelse i pedagogiska rum i våra institutioner för lärande - förskola och skola. Bokens ambition är att vara en tanke- och handlingsbok som vill verka för ett mer jämlikt samhälle, i första hand med avseende på kön men även med avseende på annan olikhet. Svaleryd visar i tydliga exempel på hur flickor och pojkar i förskoleåldern upp i sena tonåren begränsas av stereotypa och för givet tagna föreställningar om vad som är manligt och kvinnligt. Det blir tydligt...

Visa mer

Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker

Recensioner

Bli först med att recensera denna bok